موسیقی ما فست فودی شده است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
موسیقی ما فست فودی شده است

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، بابک ریاحی‌پور نوازنده شناخته شده گیتاربیس، آهنگساز، تنظیم‌کننده و مترجم، از سال ۱۳۷۷ با آغاز موج جدید موسیقی پاپ در کشور با خوانندگانی نظیر محمدعلی خواجه‌نوری، محمد اصفهانی، مانی رهنما و علیرضا عصار همکاری کرد. ریاحی‌پور نخستین کنسرت‌های مستقل خود را در سال ۱۳۸۷ در تهران برگزار کرد که با استقبال زیادی مواجه شد.

وی طی دوران فعالیت هنری خود در ده‌ها آلبوم و صدها کنسرت حضور داشته و با هنرمندان مختلف همکاری کرده است.

ریاحی‌پور یکی از چهار عضو تشکیل‌دهنده گروه «آویژه» در سال ۱۳۷۵ بود که به همراه این گروه موفق به دریافت جایزه بهترین گروه پاپ بعد از انقلاب شد.

وی در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبریمجید انتظامی و گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان به عنوان نوازنده گیتار حضور دارد. ریاحی پور پیش از این نیز همکاری‌هایی را با انتظامی داشته است.

موسیقی ما فست فودی شده است

فعالیت در ارکستر ملی نیازمند دیسیپلین و انضباط بیشتری است

این هنرمند موسیقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: موسیقی ما در حال حاضر حالت فست فودی پیدا کرده است، یکسری گروه‌ها و خوانندگانی می‌آیند و می‌روند، فست فود به شما سوء هاضمه می‌دهد و شنیدن این آثار هم سوء هاضمه می‌دهد، در  این شرایط خیلی خوشحالم که یک اثر فاخر همچون «همراه با خاطره ها» اجرا خواهد شد که با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده است.

آثار آوانگارد بیشتر به چشم می‌آیند، خیلی از آنها شبیه همدیگر هستندوی در پاسخ به این سوال که شما معمولا در کارهای خیلی خاص و آوانگارد حضور چشمگیری دارید و رویداد «همراه با خاطره‌ها» اثری ایرانی است، این شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید؟، گفت: با توجه به اینکه ما (تعدادی دیگر از نوازندگان موسیقی پاپ) به همراه سازهای پاپ در این اثر حضور داریم نیز کاری آوانگارد است، همیشه در سبک‌هایی همچون تلفیقی، راک و هارد راک حضور داشتم که یک مقدار نامتعارف‌تر بوده است، به عنوان موزیسین بیشتر ضبط‌های استودیویی قطعات و آهنگ‌های پاپ را انجام می‌دهم، به عنوان مثال در سال، در ساخت و تولید یکصد اثر به عنوان نوازنده و تنظیم‌کننده در استودیو همکاری می‌کنم اما آثار آوانگارد بیشتر به چشم می‌آیند، خیلی از آنها شبیه همدیگر هستند.

این آهنگساز و نوازنده گیتاربیس همچنین درباره تفاوت فعالیت در گروه‌های موسیقی پاپ و ارکستر ملی خاطرنشان کرد: در کنسرت‌های پاپ می‌توانیم روی صحنه قدم بزنیم و حرکتی داشته باشیم اما فعالیت در ارکستر ملی نیازمند دیسیپلین و انضباط بیشتری است و رهبر ارکستر هم بر رعایت این نظم و انضباط تاکید بیشتری دارد.

موسیقی ما فست فودی شده است

مجید انتظامی بدعت‌گذار بهره‌مندی از سازهای پاپ در آثار ارکسترال است

ریاحی پور در پاسخ به این سوال که معمولا در کارهای ارکسترال، سازهایی همچون گیتاربیس یا این قبیل سازها خیلی کم دیده می‌شود، چگونه در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» حضور پیدا کردید و با ارکستر ملی همکاری می‌کنید؟ اظهارداشت: آقای انتظامی در سمفونی «ایثار» نخستین اجرایی که به تمامی آثار ایشان اختصاص داشت، بدعت‌گذاری کرد تا سازهای پاپی مثل درامز، بیس و گیتار در قالب ارکستر سمفونیک گنجانده شود، البته این کار سال‌های سال در سبک موزیکال، تئاترهای موزیکال در نیویورک و برادویو انجام می‌شود که برای ایران خیلی عجیب بود و استاد انتظامی بدعت‌گذار آن بود که از این سازها هم می‌توان در آثار ارکسترال بهره برد و نتیجه خیلی خوب هم داشت، از آن موقع هر وقت آقای انتظامی برنامه‌ای داشته، ما همیشه هستیم.

وی درباره شناخته شدن نوازنده در کنسرت‌های پاپ در مقایسه با ارکستر ملی گفت: این موضوعی است که باید با آن کنار بیاییم، جزو دیسیپلین و انضباط کار هست، البته نخستین باری که آقای انتظامی سازهای ما را در ارکستر و روی استیج بردند، مقابل خودش و جلوی همه نشسته بودیم، شرایط خیلی عجیبی بود، من بودم، گیتار بود و خواننده، آقای انتظامی از پس این کار برمی‌آید اما کس دیگری بود، فکر نمی‌کنم می‌توانست چنین کاری را انجام دهد، آقای انتظامی انگار می‌خواست یک چیزی را به سایر افراد ثابت کند و این کار را هم انجام داد.

موسیقی ما فست فودی شده است

مجید انتظامی جزئی از فرهنگ موسیقی ما طی چهل سال گذشته است

این آهنگساز و نوازنده گیتاربیس افزود: مجید انتظامی جزئی از فرهنگ موسیقی ما طی چهل سال گذشته است و در دی‌ان‌ای ما رفته است، هیچ کس به نظرم نیست که بگوید آثار انتظامی را نشنیده است، اگر اسما نداند اما حتما شنیده است، برای من هم همین گونه بود؛ نخستین باری که متوجه شدم اثری برای آقای انتظامی است، قطعه «از کرخه تا راین» را شنیده بودم، قبل از آن هم می‌دانستم ایشان آثار دیگری ساختند اما نخستین باری که آگاهانه قطعه‌ای از آقای انتظامی را گوش دادم، خیلی خوشحال بودم. البته نخستین همکاریم با آقای انتظامی در سال ۱۳۷۴ به واسطه بابک امینی بود؛ آقای انتظامی قصد داشت در استودیو آلبوم «آرام‌تر از دریا» را ضبط کند که در این اثر با ایشان همکاری داشتم و تجربه خیلی خوبی بود.

به گزارش ایرنا، رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» برگزیده آثار مجید انتظامی قرار بود با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری انتظامی پس از یک دهه دوری این آهنگساز و رهبر ارکستر از صحنه و گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان، دهه اول مهر و به مناسبت هفته دفاع مقدس با همکاری مشترک بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهارشنبه تا یکشنبه (ششم تا دهم مهرماه) ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا شود. ششم مهرماه براساس اعلام سایت فروش بلیت، این رویداد لغو و به تاریخ‌های ۱۴ تا ۱۸ مهرماه ساعت ۱۹:۳۰ موکول شد.

روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی ششم مهرماه طی اطلاعیه‌ای درباره لغو رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» اعلام کرد: «به منظور ایجاد فضایی مناسب‌تر و تسهیل آرامش مخاطبان همچنین آمادگی حداکثری ارکستر، زمان برگزاری رویداد تغییر کرد.» همچنین این نهاد دهم مهرماه برای دومین بار در اطلاعیه‌ای از تغییر زمان اجرای رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها»، خبر داد که این تصمیم با توجه به برگزار نشدن سایر برنامه‌های کنسرت و موسیقی در سالن‌های موسیقی تهران اتخاذ شده است. اجرای ارکستر ملی ایران به زمان مناسب دیگری موکول شد. این تصمیم به منظور فراهم کردن شرایط حضور پرشمار علاقه‌مندان برای شنیدن و دیدن برگزیده آثار استاد انتظامی اتخاذ شده است. تاریخ جدید این اجرا پس از آغاز سایر کنسرت‌ها و اجراهای صحنه‌ای در تهران اعلام خواهد شد.

آخرین تمرین ارکستر ملی، شنبه (نهم مهرماه) در تالار وحدت برگزار و برنامه جدید تمرینی این ارکستر نیز دهم مهرماه در جلسه شورای هنری ارکستر ملی در بنیاد رودکی برنامه‌ریزی شد.

«سمفونی حماسه خرمشهر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «آرزوی بزرگ»، «جایی برای زندگی»، «شیخ بهایی» و «دوئل» قطعات این اجرا هستند. در این رویداد، ارکستر ملی با ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک، خاطره‌انگیزترین آثار مجید انتظامی را می‌نوازد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false