×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
صندوق بازنشستگی کشوری در پنجره ملی دولت هوشمند چه خدماتی ارائه می‌دهد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا:  قانون بودجه ۱۴۰۱ دستگاه‌های اجرایی را مکلف کرده بود تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به پنجره ملی خدمات هوشمند بپیوندند که رئیس جمهور آن را یک ماه (پایان مهر) تمدید کرد. در مدت مقرر شده از میان ۱۳۶ دستگاه اجرایی مشمول گام اول اتصال، ۹۶ دستگاه از جمله صندوق بازنشستگی کشوری به این پنجره ملی متصل شده‌اند.

دولت سیزدهم  و راه اندازی «پنجره واحد» خدمات

دولت سیزدهم با برنامه‌ریزی دقیق و شتاب‌بخشی به طرح‌های اولویت‌دار برای بهبود شرایط زندگی مردم گام پیش نهاده است. اتصال بخش عمده‌ای از خدمات سازمان‌های دولتی به پنجره ملی دولت هوشمند با اولویت خدمات پرکاربرد یکی از این اقدام‌ها بوده است.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، به همه دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها ابلاغ شد تا «پنجره واحد» خدمات خود را راه‌اندازی کنند؛ اقدامی که جلوی مراجعه دریافت‌کنندگان خدمات به سامانه‌های مختلف و سرگردانی و ناآگاهی از محل دریافت خدمات آنها را می‌گرفت.

پیوستن دستگاه‌ها به این سامانه‌ها یک الزام قانونی است. بر اساس بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دستگاه‌ها مکلف به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند و اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند.

پس از توسعه «پنجره واحد» دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی باید در سه مرحله خدمات خود را با اولویت کاربرد به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند. در واقع «پنجره واحد» در زیرساخت هر وزارتخانه به‌صورت مجزا و «پنجره ملی دولت هوشمند» سامانه‌ای جامع و یکپارچه است که همه خدمات دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را در خود جای می‌دهد.

پایان شهریور امسال یکی از ضرب‌الاجل‌های سه‌گانه برای پیوستن دستگاه‌های اجرایی به این پنجره بود که بر اساس آمارها ۱۷۰ دستگاه با خدمات شناسنامه‌دار شناسایی شدند و تاکنون ۱۳۷ دستگاه با مصادیق داشتن پنجره واحد منطبق بوده‌اند.

صندوق بازنشستگی کشوری در پنجره ملی دولت هوشمند چه خدماتی ارائه می‌دهد

«پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را ۸ ماه زودتر از مهلت قانونی راه‌اندازی کردیم

وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات گفت: «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» را هشت ماه زودتر از مهلت قانونی از اردیبهشت ماه راه‌اندازی کردیم.

عیسی زارع پور در نشست علنی ۲۹ شهریور سال جاری، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در تحقق اهداف دولت هوشمند و ارائه خدمات دولت الکترونیک (موضوع بند (و) تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور گفت: در زمان رأی اعتماد به نمایندگان قول دادم در مدت چهار سال شاخص‌های اطلاعات ملی را ارتقا دهیم البته این مختص وزارت ارتباطات نیست و باید همه نهادها دست به دست دهند تا این اتفاق بزرگ رقم بخورد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: در راستای تحقق دولت هوشمند اقدامات زیادی انجام شد؛ مصوباتی را در شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان نهاد هماهنگ کننده و سیاستگذار دولت الکترونیک در دولت داشتیم اما با مصوبه مجلس در بند(و) تبصره ۷ این کار شکل عملیاتی گرفت و همه دستگاه‌ها مکلف شدند که امسال کار ویژه‌ای در راستای تحقق این هدف انجام دهند تا طعم شیرین خدمت فناورانه را به مردم بچشانند.

وی افزود: از وقتی این موضوع تبدیل به قانون شد، تکالیف برای همه دستگاه‌ها مشخص شد؛ ما به دنبال راه‌اندازی دولت هوشمند هستیم؛ تفاوت دولت هوشمند با دولت الکترونیک در این است که در دولت الکترونیکی فرایند معمول الکترونیکی و غیرحضوی می‌شود.

وزیر ارتباطات افزود: در دولت هوشمند به دنبال این هستیم که همه بخش‌های دولت به هم متصل شوند و اطلاعات را با هم به اشتراک بگذارند و دستگاه‌ها مبتنی بر اطلاعاتی که از مردم دارند بتوانند در خدمات‌رسانی تصمیم بگیرند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس جز ۴ بند (و) مکلف شدیم پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را راه اندازی کنیم و پنجره‌های دستگاه‌ها به آن متصل شدند تا در نهایت مردم از این طریق بتوانند به خدمات الکترونیک دسترسی داشته باشند.

زارع پور تصریح کرد: این تکلیف قانونی قرار بود دی ماه اجرا شود اما در اردیبهشت یعنی هشت ماه زودتر از موعد آن را به انجام رساندیم. این پنجره راه‌اندازی شده و امکانات بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

وی افزود: یکی از اقدامات مهمی که در مورد پنجره واحد اتفاق افتاده این است که همه دستگاه‌ها می‌توانند به راحتی به این پنجره واحد متصل شوند و مردم با یک بار احراز هویت به همه خدمات الکترونیکی دولت دسترسی خواهند داشت. در همین مدت کوتاه بیش از پنج میلیون نفر با احراز هویت از این سامانه استفاده کرده‌اند.

در درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی چه خدماتی ارائه می‌شود؟

صندوق بازنشستگی کشوری دومین صندوق بازنشستگی کشور پس از تامین اجتماعی است که به بازنشستگان و دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها، شهرداری‌های کشور به جز شهرداری تهران، کارمندان سیاسی وزارت امور خارجه، قضات قوه قضاییه و در مجموع به هفت گروه مشخص حقوق و خدمات بازنشستگی ارائه می‌دهد.

صندوق بازنشستگی کشوری با یک میلیون و ۶۶۳ هزار بازنشسته خدمات متعددی شامل افزایش وام‌های ضروری و وام ازدواج فرزندان، خدمات بیمه و پرداخت هزینه بیمه‌های تکمیلی، حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی و گردشگری را در دولت سیزدهم به منظور رفاه حال بازنشستگان ارائه کرده است.

صندوق بازنشستگی کشوری در پنجره ملی دولت هوشمند چه خدماتی ارائه می‌دهد

خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی شامل:حقوق، خدمات بیمه‌ای، تسهیلات مالی، طرح یاری، خدمات فرهنگی و ورزشی، ارتباط با ذی‌نفعان، سامانه دستگاه‌های دولتی و شاغلان «یک» و «دو»، راهنمای خدمات «یک» و «دو» است.

خدمات الکترونیک حقوق شامل فیش حقوقی، حکم حقوق، گواهی کسر از حقوق/ اعتبارسنجی گواهی و حقوق بازنشستگان خارج از کشور است و خدمات بیمه‌ای نیز شامل جبران هزینه خسارت درمان و بیمه تکمیلی عمر و حوادث است.

همچنین تسهیلات مالی شامل وام حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی (حمپاد)، وام ازدواج، وام ضروری و چاپ رسید سهام بیمه ملت است و خدمات طرح یاری تخفیف هتل های ایرانگردی و جهانگردی، خرید اعتباری لوازم خانگی صنایع استیل البرز، خرید تخفیفی اعتباری از فروشگاه‌های افق کوروش و خدمات گردشگری و سفر را دربرمی‌گیرد.

جشنواره ورزشی بازنشستگان کشوری، خانه‌های امید، بانک اطلاعات نخبگان و خدمات زیارت اربعین حسینی از جمله خدمات فرهنگی و ورزشی است و خدمات ارتباط با ذی‌نفعان هم شامل سامانه نظام پیشنهادها، خدمات الکترونیکی در دفاتر پیشخوان و خوداظهاری شماره تلفن همراه است.

همچنین در سامانه دستگاه‌های دولتی و شاغلان «یک» هم خدمات ورود مدیریت‌ها و دستگاه‌های اجرایی، سامانه شناسه یکتا پرداخت، بیمه عمر و حادثه و جمع آوری اطلاعات برقراری حقوق/ سوابق ایثارگران ارائه می‌شود و خدمات در سامانه دستگاه‌های دولتی و شاغلان «دو» نیز شامل فایل‌های مورد نیاز مدیریت‌ها و دستگاه‌ها، استعلام پرداخت بیمه عمر، استعلام مشترکین صندوق و  پرداخت کسور حق بیمه خویش فرمایی است.

راهنمای خدمات «یک»، برقراری حقوق، استرداد و انتقال کسور، اشتراک در صندوق بازنشستگی، پرداخت یا اصلاح حقوق بازنشستگان و موظفان را دربرمی‌گیرد و راهنمای خدمات «دو» هم مربوط به خدمات رفاهی، صدور ابلاغیه سنوات ارفاقی، پاسخ به استعلامات مرتبط با مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری است.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false