×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
سه گام وزارت صمت برای رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، «عبدالله توکلی لاهیجانی»‌ صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد در پس از انقلاب محسوب می شود، به‌گونه ای که همه زیرساخت‌های مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین در پس از انقلاب شکوهمند اسلامی محقق شد.

وی گفت: این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج ۱۲ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند. این مقام مسوول وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیل‌های بین‌المللی مزیت‌های رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساخت‌های تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازارهای گسترده منطقه نشان از قابلیت‌های این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال ۱۴۰۴ را دارد.

وی تصریح‌کرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بن­سازه‌های جدید و باکیفیت، می­توان به ۱۰ کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست.

توکلی لاهیجانی بیان ‌داشت: صنعت خودروی کشور در سال‌های گذشته به دردهای مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و غیره مبتلا شده بود، به‌گونه­ای که به نظر می­رسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.

وی ادامه‌داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه­ای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی­ شد که بتوان تا سال ۱۴۰۴ این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابت­پذیر تبدیل شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.

وی گفت: مرحله نخست، آماده­سازی و احیای ظرفیت­های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، بالفعل کردن ظرفیت­های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژه­های سرمایه­گذاری پیش‌بینی شده است.

توکلی افزود: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.

وی ادامه‌داد: در مرحله سوم در سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهره‌­برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه­گذاری خارجی بر مبنای مزیت­های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

سه گام وزارت صمت برای رقابت‌پذیر کردن صنعت خودرو

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false