×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ماجرای سوپرمارکت‌های دریانی در مستند «تاجر عاشق»

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم، رهبر قنبری کارگردان مستند «تاجر عاشق» از تازه‌ترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی درباره این اثر گفت: این مستند درباره زندگی حاج مهدی ابراهیمی دریانی بنیانگذار و سازنده شهرآرا و به عنوان اولین شهرک‌ساز ایران و بانی محلات مهمی مانند شهرآرا، ستارخان، باقرخان، پاتریس لومومبا و بخشی تقریبا ۱۵ درصدی از شهرک اکباتان است. دریانی به کشورهای مختلفی مانند باکو، قفقاز، ترکیه، ارمنستان و… مهاجرت کرد و سال‌ها بعد پس از بازگشت به ایران و تهران قهوه‌خانه‌ای باز می‌کند که به تدریج تجارت چای را در پیش می‌گیرد و یکی از تجار بزرگ چای و همچنین فرش می‌شود.

او ادامه داد: دریانی در سال ۱۳۳۸ تعداد زیادی از مردان شهر دریان را به تهران آورد و با خرید قهوه‌خانه‌ها و مغازه‌هایی اولین سوپرمارکت‌های دریانی در ایران پا می‌گیرند که در کنار فعالیت این مغازه‌ها و قهوه‌خانه‌ها خود به ساخت و سازها و شهرک‌سازی‌هایی که پیش‌تر گفتم، روی می‌آورد. در ابتدای انقلاب به دلیل افتراهایی این کارآفرین دستگیر اما درنهایت با اثبات بی‌گناهی خود آزاد می‌شود و در اسفندماه سال ۱۳۶۶ دار فانی را وداع می‌گوید.

این مستندساز درباره علت ساخت «تاجر عاشق» بیان کرد: چهار سال پیش، شهردار شهر دریان از من درخواست ساخت مستندی درباره این شهر را کرد که در حین ساخت آن با حاج مهدی ابراهیمی دریانی و بزرگی و اهمیت وی آشنا شدم، به همین دلیل تصمیم به ساخت مستندی درباره این شخصیت تأثیرگذار گرفتم.

قنبری درباره مراحل ساخت این مستند عنوان کرد: پس از توافقی که با ساخت «تاجر عاشق» رخ داد درباره خانواده این شخصیت بیش از پیش مطالعه و تحقیق کردم، توانستم به اسناد ۲۰۰ ساله شهر دریان دسترسی پیدا کنم و برای ساخت آن به مدت ۲۰ روز به شهر دریان و ۱۰ روز به تهران سفر کردم و مصاحبه‌هایی درباره بخشش‌ها و فعالیت‌های این شخصیت داشتم.

کارگردان «تاجر عاشق» در پایان درباره آخرین وضعیت این مستند بیان کرد: تمامی مراحل این مستند به پایان رسیده و آماده نمایش است. همچنین به مرکز گسترش برای حضور در جشنواره سینماحقیقت تحویل داده شده است.

عوامل «تاجر عاشق» عبارتند از پژوهشگر، کارگردان و تهیه‌کننده: رهبر قنبری، مجری طرح: حسن نجاریان، تصویربردار: علی شهریاری، تصویربردار هوایی: مهدی کرمی، تدوینگر: نیلوفر صمیمی، صدابردار: مهدی شفقی‌زاده، مدیرتولید: مجید فردی انور، صداگذار: مهریار قنبری، دستیار تصویربردار: مهیار قنبری، مسئول تدارکات: نیلوفر مصطفوی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false