×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ضرورت مشارکت جوانان در تصمیم‌سازی‌ها/ اعتماد اجتماعی باید تقویت شود

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا، روح‌الله اسدی روز یکشنبه (۸ آبان ماه) همزمان با روز نوجوان افزود: اهمیت مشارکت اجتماعی در یک جامعه و نقش این مولفه در وفاق اجتماعی امروزه بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ «مشارکت اجتماعی» یکی از ارکان اصلی نظام مردم‌سالاری محسوب می‌شود و شامل انواع کنش‌های فردی و جمعی است که به مفهوم دخالت در تعیین سرنوشت خود، جامعه و تاثیرگذاری بر فرآیندهای تصمیم‌گیری است.

وی تصریح کرد: اصل ۸،۶،۳ و۴۴ قانون اساسی کشور نیز بر مشارکت اجتماعی تاکید می‌کند. این عنصر در حقیقت یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی است که باعث نشاط اجتماعی و رفاه اجتماعی شده و بر این اساس، شناخت این مولفه از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسدی با اشاره به نردبان مشارکت ادامه داد: الگو و نظریه‌های متعددی نیز در این رابطه در دنیا وجود دارد؛ یکی از انواع مشهور مشارکت اجتماعی که با عنوان «نردبان مشارکت» شناخته می‌شود، از پله‌های ابتدایی (همچون تظاهر و نمایش و…) شروع می‌شود و به پله‌های بالاتر یعنی ابداع و هدایت طرح‌ها توسط جوانان و در نهایت طرح‌ریزی و تصمیم‌گیری مشترک با بزرگسالان می‌رسد.

بحران مشارکت و ضرورت تقویت اعتماد اجتماعی

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: فقدان مشارکت اجتماعی جامعه را دچار بحران مشارکت می‌کند؛ به‌منظور توسعه مشارکت اجتماعی، علاوه بر آموزش، اعتماد اجتماعی باید تقویت شود. در حال حاضر به بخشی از این اعتماد لطمه وارد شده و این رویه باید اصلاح شود۔

اسدی اظهار داشت: در واقع، ۲ صاحبنظر مخالف (ناقض) به همراه ۱۵ تا ۲۰ جوان فعال (در زمینه مورد بحث) به نمایندگی از جوانان کشور در این نشست حضور یافته و موضوع مربوطه را واکاوی می‌کنند.

اسدی تاکید کرد: اکنون همه دستگاه‌های متولی امور جوانان در این زمینه اشتراک نظر دارند که ابهامات و شبهات جوانان باید پاسخ داده شود. این سوالات حتی می‌تواند در حیطه مسائل عقیدتی نظیر «ولایت فقیه» باشد.

وی یادآور شد: در این جلسات شبهات جوانان و در حقیقت آحاد جامعه برطرف می‌شود؛ برخی شبهات به اشتباهات برنامه‌ریزان کشور بازمی‌گردد. در این شرایط اشتباهات باید به دستگاه‌های مربوطه اطلاع داده شده و دلایل عدم تاثیرگذاری برخی روش‌ها توضیح داده شود.

اسدی تاکید کرد: این جلسات در حقیقت یک تریبون برای موافقان و مخالفان مسائل مختلف جامعه است که منجر به کاهش و رفع شبهات مردمی و نیز اصلاح رویکردها در صورت لزوم خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های اطلاع‌رسانی نیز گفت: با بهره‌گیری از این نسل جوان و نوجوان فهمیده، می‌توان به اهداف بیانیه گام دوم انقلاب دست یافت.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان پیش از این نیز در گفت وگو با ایرنا گفته بود: طرحی با عنوان «گفت وگوی جوانان با مسئولان» در معاونت جوانان اجرا می‌شود که در گذشته با نام «سه‌شنبه‌ها با مسئولین» شناخته می‌شد.

این طرح بستری برای مشارکت جوانان در تصمیم‌گیری‌ و تصمیم‌سازی‌ها در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور مسئولان متولی امور جوانان فراهم می‌کند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false