همایون اسعدیان: باید برای حفظ سینما کاری کرد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
همایون اسعدیان: باید برای حفظ سینما کاری کرد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایسنا: همایون اسعدیان – رییس شورای صنفی نمایش سینماها درباره وضعیت اکران فیلم‌هایی که قرار بود مدتی قبل روی پرده بروند و نیز برنامه شورا برای رسیدگی به وضعیت سینما و فیلم‌ها پس از ناآرامی‌های هفته‌های اخیر بیان کرد:  به تازگی جلسه مفصلی با سینماداران و پخش‌کننده‌ها داشتیم و شورای راهبردی اکران هم هفته قبل جلسه‌ای داشت که برای دو هفته بلیت سینماها نیم‌بها شد اما معتقدم تصمیم‌گیری درباره نیم‌بها بودن بلیت سینماها در صورتی جواب می‌داد که تلویزیون همکاری خوبی می‌داشت و اطلاع رسانی مفصلی درباره آن صورت می‌گرفت. در حالیکه متاسفانه اطلاع‌رسانی خوبی اتفاق نیفتاد و در جریان هستم که تیزر هم برای آن‌ها ارسال شده بود. در این شرایط نتیجه نیم‌بها شدن بلیت این بود که اگرچه در بعضی شهرستان‌ها وضعیت بد نبود اما در تهران هشت درصد افزایش مخاطب داشتیم و ۴۰ درصد افت فروش! این افت فروش زمانی اتفاق نمی‌افتاد که پس از نیم‌بها شدن بلیت، حداقل ۵۰ درصد افزایش مخاطب می‌داشتیم تا به فروش قبل برسیم.

او افزود: اگر تلویزیون بابت این طرح، خبررسانی می‌کرد تا افزایش مخاطب داشته باشیم و به فروش قبلی برسیم، حداقل بخش‌های جانبی سینما مثل بوفه و فضاهای اطراف می‌توانستند وضعیت فروش بهتری داشته باشند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و در نتیجه بلیت نیم‌بها در شکل فعلی، به اعتقاد ما کمکی چندانی نخواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه پس راهکار را در چه می‌داند، گفت: طرح‌هایی برای ارائه به سازمان سینمایی آماده شده و درخواستی هم دادیم و منتظریم ببینیم به کجا می‌رسد اما به هر حال باید توجه کنیم در شرایطی هستیم که باید فراتر از سینما به قضیه نگاه کنیم. امیدوارم تلویزیون این درک را پیدا کند که سینما، سینمای ملی است و اگر در این وضعیت بخواهیم سینما زنده بماند، تلویزیون که یک رسانه ملی است باید از آن حمایت کند. این حمایت به معنای لطف و محبت نیست بلکه به معنای وظیفه در مقابل بخش دیگری از فرهنگ مملکت است.

اسعدیان درباره فیلم‌هایی که در نوبت اکران بودند و پیش‌بینی می‌شد مخاطب سینما را بیشتر کنند هم بیان کرد: در این شرایط با توجه به اتفاقات رخ داده در جامعه، صاحبان این فیلم‌ها به طور طبیعی تمایلی به اکران ندارند و سازمان سینمایی باید کمک کند تا شرایط مناسب با دادن امتیازهایی به وجود آید که آن‌ها برای اکران ترغیب شوند؛ مثل تامین حداقل فروش همانند آنچه در دوران کرونا انجام می‌شد.

دبیر شورای صنفی نمایش در پاسخ به اینکه در شرایط فعلی جامعه برخی معتقدند کم شدن مخاطب سینما به نوعی قهر و بیان اعتراض است و آیا در این وضعیت اصلا باید تلاشی صورت گیرد تا وضعیت سینما بهتر شود؟ گفت: ممکن است این کم شدن مخاطب، قهر هم تعریف شود اما به نظرم یک نگاه دیگر هم می‌تواند وجود داشته باشد؛ آن هم این است که ما وقتی تصمیم می‌گیریم از خانه بیرون برویم و دوری بزنیم و به سینما برویم، باید اوضاع و احوال خوب باشد. ما نباید این پارامتر را فراموش کنیم که به هر حال التهابات یک ماه گذشته در کشور بر روحیه مردم تاثیرگذار بوده و اخبار و شنیده‌ها و حتی یک آتش‌سوزی در جایی نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد. من در پاسخ به اینکه آیا در این شرایط باید برای سینما رفتن و اکران فیلم‌ها کاری کرد، اینطور جواب می‌دهم که باید برای حفظ “سینما” کاری کرد. اینکه فکر کنیم تلاش ما در این شرایط برای افزایش فروش گیشه است، اساسا غیرمعقول است اما اینکه سالن‌های سینما را حفظ کنیم، مسئله‌ای غیرمعقول نیست؛ چون اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و منجر به تعطیلی سالن‌ها شود سینمادارها از عهده تامین بودجه برای حقوق کارمندان خود برنمی‌آیند و وقتی سالن سینما تعطیل شود، تعدادی آدم بیکار می‌شوند و به تعداد بیکاران دیگر اضافه خواهد شد.

او افزود: الان در برخی پردیس‌های سینمایی تهران پنج سالن تعطیل شده‌اند و تصور کنید یک ماه آینده این تعداد افزایش پیدا کند، آن وقت با چه وضعیتی از بیکاری روبه‌رو خواهیم شد؟ بنابراین ما (شورای صنفی نمایش) معتقدیم که دولت باید حفظ سالن‌های سینما و حفظ معیشت افراد را در اولویت قرار دهد. ما در این اوضاع فعلا بحث فرهنگ را کنار می‌گذاریم و مسئله اصلی “معیشت” است. یک‌سری افراد در سینما کار می‌کنند، حقوق می‌گیرند و وقتی در موضوع “تولید” مسائلی را مطرح می‌کنیم، این را باید در نظر داشته باشیم که فقط یک بخشی از آن به محتوا مربوط می‌شود، بخش مهم دیگر به معیشت چند هزار نفر مربوط است. این مسئله همانند همان چیزی است که درباره فیلترینگ اینستاگرام مطرح می‌کنیم. آنجا هم دغدغه اصلی آسیب‌ دیدن ۴۰۰ هزار شغل است و آیا این غیر از این است که معیشتی نگاه می‌کنیم؟ افزایش جمعیت بیکار می‌تواند بحران‌زا باشد و در ماجرای اکران و سینما نیز ما از همین زاویه قضیه را دنبال می‌کنیم که هر اختلالی در سینما، تولید و پروژه‌ها در درازمدت بحران‌زا خواهد بود.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false