انتشار آمار تفکیک شده اشتغال و بیمه شدگان جدید | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
انتشار آمار تفکیک شده اشتغال و بیمه شدگان جدید

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایسنا: ناصر چمنی، ‌ با اشاره به افزایش تعداد بیمه شدگان جدید سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: در بحث بیمه چند مدل بیمه داریم؛ مثل بیمه کارگران ساختمانی، ‌بیمه رانندگان و قالیبافان، بیمه زنان خانه دار و زنان سرپرست خانوار و در کنار اینها بیمه اجباری و بیمه اختیاری داریم که در بیمه اجباری فرد کارفرما دارد ولی در بیمه نوع اختیاری، ‌فرد خودش یا خانواده‌اش را با مبلغی که سازمان تامین اجتماعی مشخص کرده بیمه می‌کند که به آن بیمه خویش فرمایی هم گفته می شود و همه اینها طرح‌هایی است که در سازمان تامین اجتماعی دنبال می شود.

وی ادامه داد: در بیمه اجباری فرد به واسطه کارفرما مشغول به کار می شود و حق بیمه او واریز می شود و ما عمدتا اشتغال پایداری که مدنظر داریم در قالب بیمه اجباری است.

این فعال حوزه کار متذکر شد: نکته اساسی خدماتی است که یک بیمه شده اجباری به واسطه آنکه کارفرمای اصلی دارد و حق بیمه برای او واریز می‌شود دریافت می کند در حالی که بیمه شدگان اختیاری چنین خدماتی را نمی گیرند مثلا اگر کارگری که بیمه اجباری است مرخصی استعلاجی بگیرد، تامین اجتماعی هزینه های او را می پردازد ولی در بیمه اختیاری چنین هزینه‌ای را شخص بیمه شده باید پرداخت کند.

چمنی افزایش یک میلیون و دویست هزار بیمه شده جدید تامین اجتماعی را الزاما به منزله ایجاد اشتغال ندانست و گفت: افزایش بیمه شدگان باید نشان دهنده این باشد که در جامعه فعلی رشد اقتصادی چشمگیر داشته باشیم و در اشتغال پایدار بتوانیم به این آمار دست پیدا کنیم. زمانی می‌توانیم این آمار و ارقام را بپذیریم که به شکل تفکیک شده مشخص شود که در کدام بخش و بر اساس چه نوع بیمه ای اشتغالزایی شده است.

این فعال حوزه کار، بخش اعظمی از بیمه‌شدگان جدید را متعلق به مشاغل خدماتی و درصد کمی را مشاغل خانگی دانست و گفت: بر اساس آمارها بیشترین افزایش سطح اشتغال مربوط به بخش خدمات است و لذا معتقدم که آمار اعلام شده، بیمه شدگان خدماتی هستند که از طریق بیمه واریزی مشغول به کار شده‌اند ولی کارفرمای اصلی ندارند در حالی که این مساله را در اشتغالی که مدنظر دولت است نمی توانیم لحاظ کنیم.

عمده ایجاد اشتغال و بیمه شدگان جدید متعلق به بخش خدمات

وی ادامه داد: از سال گذشته بحث کرونا در جامعه تاثیرگذاری خودش را از دست داد و در کسب و کارهایی که تعطیل شده بودند به چرخه فعالیت خود برگشتند همین امر موجب افزایش سفرها و تقاضا برای برخی خدمات شد و بسیاری از هتل ها، ‌ زائرسراها، باشگاهها، استخرها و مراکز گردشگری رونق دوباره گرفتند و به واسطه بازگشت به کار این مشاغل می توان گفت که اشتغال های جدید هم به وجود آمده است.

چمنی متذکر شد: در بحث مشاغل خانگی نیز بعد از کرونا بیشتر کارگاه‌های کوچک به راه افتادند و توانستند روی پای خودشان بایستند که این مساله هم به بالا رفتن آمار اشتغال کمک کرد.

وی افزایش حقوق و دستمزد را از جمله علل تاثیرگذار در افزایش آمار اشتغال و بیمه شدگان دانست و گفت: اگر چه به واسطه تورم، افزایشی که در دستمزدها لحاظ شد از بین رفت ولی به هر جهت این افزایش حقوق موجب شد تا افراد به کار ترغیب شوند و مجموعه های صنعتی و تولیدی که دنبال کارگر بودند، نیرو جذب کنند.

تاثیر افزایش منطقی دستمزد در آمار اشتغال و بیمه شدگان

این فعال حوزه کار گفت: بسیاری از نیروهای کار ساعتهای طولانی در یک واحد تولیدی یا کارگاه مشغول کار بودند ولی چون حقوق ناچیزی دریافت می کردند عمدتا به سمت مشاغل کاذب و غیر مولد رفته بودند و نمونه بارز آن کار در تاکسی‌های اینترنتی است که درآمد آن از حقوق ماهانه ۴.۵ میلیون تومان در یک کار تولیدی بیشتر است لذا افزایش منطقی دستمزد می‌تواند در آمار اشتغال و بیمه شدگان تاثیر بگذارد.

وی در پایان بر لزوم مقایسه آمار بیمه شدگان جدید نسبت به سال ۱۳۹۸ تاکید کرد و گفت: ما باید آمارهای جدید را با سال ۱۳۹۸ که هنوز وارد دوران کرونا نشده بودیم، مقایسه کنیم. به طور حتم‌ آمارها می‌تواند به تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان در خصوص مدیریت و تحلیل بازار کار کمک کند لذا تاکید ما این است که آمارهای اشتغال و بیمه شدگان جدید را تفکیک شده انتشار بدهیم تا مشخص شود کدام بخشها باید تقویت و کدام بخشها مورد حمایت بیشتر قرار گیرد.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false