×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
حل مشکل آب شرب همدانی‌ها پس از دو دهه

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا: شمار تابستان‌هایی که شهر همدان با مسئله ناترازی منابع و مصارف آب مواجه می‌شود در طی سال‌های اخیر از دو دهه تجاوز کرده است. بر اساس آمار طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت همدان، نیاز این شهر به آب شرب بیشتر از گذشته شده اما در طی سال‌های گذشته منبع جدیدی برای تأمین منابع آبی معرفی نشده است.

در این رابطه سال ۱۳۸۳ هم‌زمان با سفر رهبر انقلاب به همدان، مسئله تأمین منابع آب شرب روی میز آمد و مقرر شد، اَبَرپروژه آب‌رسانی به این شهر از محل سد تالوار با ۱۴۰ کیلومتر خط لوله انتقال در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به مسیر دشوار خط انتقال آب و ویژگی‌های منحصر به فرد محیطی، فرآیند طراحی این پروژه بزرگ ۳ سال زمان برد و فرآیند ساخت این خط انتقال طویل از سال ۱۳۸۶ شروع شد. بر این اساس با گذشت بیش از ۱۷ سال از شروع فرآیندهای اجرای این سد تا پیش از شهریورماه سال ۱۴۰۰ شاهد پیشرفت کم این طرح بودیم. بر اساس گزارشات مهندسی ناظر این پروژه، طی ۱۷ سال تنها عدد ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی برای این طرح به ثبت رسیده بود.

*دولت سیزدهم کار ناتمام دیگر دولت‌ها را تمام کرد

در چنین شرایطی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید رئیس‌جمهور بر حل مسائل اصلی کشور، پروژه آب‌رسانی به همدان ذیل پیوست پروژه‌های ویژه فوق اضطراری قرار گرفت و مقرر شد این طرح بزرگ در مدت یک سال به بهره‌برداری برسد.

در همین راستا، سه هفته پیش بود که وزیر نیرو در بازدید از پروژه‌های آب‌رسانی پرتعداد شهر همدان گفت: «در سال گذشته برای تأمین آب همدان و خشکسالی‌های ممتدی که این استان داشت تصمیم بر این شد که این پروژه جزو پروژه‌های ویژه و اولویت‌دار دولت قرار گیرد و هر چه سریع‌تر اقدام به تکمیل آن شود.»

محرابیان تاکید کرد: «بر اساس گزارشات مهندسان و متخصصین پروژه، انشاالله شاهد افتتاح فاز اول آن طی دو یا سه هفته آینده هستیم تا بتوانیم آب همدان را به طور کامل تأمین کنیم.»

پس از سفر وزیر نیرو به همدان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان در مصاحبه‌ای تاکید کرد: «وزیر نیرو در سفر دیروز (شنبه) خود به استان، دستور تأمین ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آب‌رسانی شهر همدان را صادر کرد که این اعتبار صبح امروز به حساب این شرکت واریز شد.»

بر این اساس با گذشت ۳ هفته از وعده دولت سیزدهم، هم‌اکنون خبر رسیده که پروژه آب‌رسانی همدان به انتها رسید و تکمیل شد.

*جزئیات بهره‌برداری از اَبَرپروژه آب‌رسانی همدان

در همین راستا، علیرضا الماسوندی، معاون تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به تکمیل فاز اول اَبرپروژه آب‌رسانی به همدان گفت: خوشبختانه روز گذشته شاهد تکمیل فاز اول اَبرپروژه آب‌رسانی به همدان به ظرفیت ۶۰۰ لیتر در ثانیه بودیم و هم‌اکنون مخازن تعبیه شده در این خط در حال آبگیری هستند.

وی در بیان جزئیات این پروژه بزرگ گفت: همدان تنها از یک منبع آبی سد اکباتان برای تأمین منابع آبی استفاده می‌کرد و متاسفانه اَبرپروژه آب‌رسانی به این شهر در طی ۱۷ سال گذشته زمین مانده بود اما با تاکید دولت سیزدهم مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این طرح بزرگ نیز در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر تکمیل شده است.

وی افزود: این طرح عظیم، علاوه بر خط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ از یک مخزن به ظرفیت‌های ۵۰۰۰ مترمکعب و دو مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی تشکیل شده است.

الماسوندی با اشاره به رینگ آب‌رسانی به شهر همدان گفت: هم‌زمان با تکمیل پروژه آب‌رسانی به همدان، تکمیل سامانه آب‌رسانی این شهر نیز در قالب یک رینگ ۱۶.۵ کیلومتری در دستور کار قرار گرفت که رکوردهای بی‌نظیری از فعالت اجرایی در این بخش به ثبت رسید.

*دولت سیزدهم حل مسئله تنش آبی را هدف گرفته است

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در مسئله آب شرب، مسئله رفع تنش آبی شهرها و روستاهای کشور را در طی تنها ۴ سال هدف گرفته و هم‌اکنون پروژه‌های آب‌رسانی نظیر آب‌رسانی شمال کشور، اَبَرطرح آب‌رسانی غدیر و سایر پروژه‌ها به صورت سلسله‌وار به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

در همین رابطه، در روستاهای کشور نیز، طرح جهاد آب‌رسانی برای تأمین آب ۱۰ هزار روستا در کشور به صورت پویا در حال انجام است.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false