خبرهای سخنگوی دولت درخصوص اربعین؛ از اختصاص وام ۵میلیونی تا اینترنت رایگان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خبرهای سخنگوی دولت درخصوص اربعین؛ از اختصاص وام ۵میلیونی تا اینترنت رایگان

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم: علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران طی سخنانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای دولت، بیانات روحیه‌بخش و امیدآفرین و رهنمودهای نابی مانند همیشه داشتند و تقدیر و تشکر صمیمانه داریم از نکات و موارد که ایشان مطرح فرمودند. ایشان به نکات متعددی درباره نقاط قوت دولت پرداخته هم‌چنین رهنمودهایی داشتند که دولت جلسه‌ای با حضور وزرا و استانداران پیرو دیدار و فرمایشات ایشان برگزار کرد و تقسیم کار شد و تمامی بخش‌ها مکلف شدند کار را پیگیری کنند تا این موارد عملیاتی شود.

وی افزود: در آستانه حادثه عظیم و بی‌نظیر اربعین هستیم و دلدادگان امام حسین(ع) علاقه دارند در این رویداد حضور یابند، بعد از فروکش کرونا پیش‌بینی می‌شود حضور مردم حدود ۵ میلیون نفر باشد. البته حجم اقدامات تسهیل مقدمات سفر، امر گسترده‌ای است و دولت ستاد اربعین را فعال کرده و هیئت دولت هم به این موضوع پرداخته است تا هماهنگی‌ها به‌خوبی انجام بگیرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اقدامات دولت برای تسهیل سفر اربعین گفت: ۱۰ فرودگاه بین‌المللی به‌سمت عراق پرواز دارند و مرزهای زمینی به حد ۶ مرز افزایش یافت و مسیر قطار تهران کربلا هم فعال شده است تا زوار به‌راحتی بتوانند عزیمت کنند. دولت از تمامی تلاش‌های مردمی برای برگزاری بهتر این موسم عظیم حمایت کرده و می‌کند.

بهادری جهرمی بیان کرد: توصیه می‌کنیم زوار برای سفر، از غیر مرز مهران و از وسیله شخصی استفاده کنند تا امکان برای تردد بقیه زوار هم فراهم شود. در پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌ها، میز خدمت وزارت راه ناظر بر عملکردها و پاسخگوی تخلفات احتمالی هستند. با همکاری بین ایران و عراق، ویزا برای سفر حذف شد که این بخشی از تسهیلات است و یکی از عوامل افزایش تعداد زوار، همین موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌چنین تسهیلات ۵میلیون‌تومانی برای سرپرستان خانوار زوار و ۳ میلیون تومان برای زوار انفرادی به‌صورت برخط قابل دریافت است و در سامانه سماح امکان ثبت درخواست این وام فراهم شده است و نیازی به مراجعه به شعب بانکی نیست و این روند به‌صورت خودکار طی می‌شود. تقویت آنتن‌دهی در مرزها از سوی وزارت ارتباطات انجام گرفته است و یک بالون برای ارائه اینترنت رایگان نیز در مرزها استقرار می‌یابد. هماهنگی برای اینترنت رایگان در بخش‌هایی از مسیر نجف تا کربلا انجام شده است و این اقدام هم انجام می‌شود.

سخنگوی دولت گفت: از برخی پیام‌رسان‌ها مانند سروش‌پلاس و روبیکا امکان برقراری تماس صوتی رایگان با تلفن‌های داخلی کشور آماده شده است و هم‌چنین زوار بدون نیاز به اینترنت می‌توانند موقعیت خود را در نرم‌افزار بله به دیگران اعلام کنند. جزییات این خدمات در سایت وزارت ارتباطات در بخش جداگانه‌ای آماده و قابل نمایش است. البته با توجه به افزایش تعداد زوار، هرچقدر هم تلاش بشود، با حجم سیل عظیم زوار برابر نخواهد شد و همراهی مردم را در این زمینه می‌طلبد.

بهادری‌جهرمی درباره برنامه دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت ترانزیت تصریح کرد: برخی مسیرهای تعطیل‌شده تا حدود قابل قبولی فعال شدند و به‌عنوان مثال، راه‌آهن رشت ـ آستارا در حال عملیات اجرایی است و این کار با همکاری سه‌جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان پیگیری می‌شود.

وی درخصوص بستری شدن رستم قاسمی وزیر راه در بیمارستان، گفت: وزیر محترم راه به‌واسطه وارد آمدن ضربه‌ای به کمرشان طی حادثه‌ای در منزل، در بیمارستان بستری شده بودند و از روز شنبه در وزارتخانه نیز حاضر شده و مشغول انجام کار خود هستند.

سخنگوی دولت درباره مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت:  گفت‌وگوها درباره توافق ادامه دارد و طرف مقابل باید از زیاده‌خواهی دست بردارد. مسیر سازنده‌ای طی شده است و طبق تأکید رئیس‌جمهور، ما ۴ موضوعِ تضمین‌ها، راستی‌آزمایی‌های عینی و عملی، رفع پایدار تحریم‌ها و بسته‌شدن ادعاهای سیاسی درباره پادمان را دنبال می‌کنیم؛ جمهوری اسلامی ایران گفتگوها را ترک نکرده و نخواهد کرد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤالی عنوان کرد: درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی، شنیده شده است طرح‌هایی در مجلس در حال بحث و بررسی است ولی در مجلس اعلام وصول نشده و به دولت هم ارسال نشده است تا دولت نظر خود را مطرح کند.

وی در ادامه این نشست خبری درباره دستگیری یکی از مسئولان وزارت راه بیان کرد: رئیس‌جمهور پیش از این اعلام کردند که دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد و این از برنامه‌های دولت این بوده است که مسیر این مبارزه را به داخل قوه مجریه بیاورد؛ ما بحث پیشگیری در این زمینه را به‌طور جدی دنبال می‌کنیم. مجموعه‌های بازرسی و نظارتی فعال هستند و بدون اغماض اقدام می‌کنند و بسیاری اقدامات انجام گرفته است. این اقدام از سوی داخل دولت انجام گرفته است و وزیر راه اعلام کرد؛ به نهادهای نظارتی اعتماد دارم و همکاری لازم را برای رسیدگی به پرونده دارم‌. نهاد‌های نظارتی یک نهاد قضایی نیستند و بر اساس گزارش‌ها عمل می‌کنند و بعد از بررسی‌ها و تحویل پرونده به دستگاه قضایی، اقدام لازم انجام خواهد گرفت.

وی هم‌چنین در پاسخ به سؤال تسنیم درباره آخرین وضعیت ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور، بیان کرد: مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان از محل اقساط وام‌ها و تسهیلات به این صندوق واریز شده است. یکی از منابع دولت‌ها معمولاً فروش اموال مازاد است؛ توصیه می‌کنیم رسانه‌ها به گزارش تفریغ بودجه در سنوات گذشته مراجعه داشته باشند و ببینند چند درصد از آن حاصل شده است. اگر یک منبع، امکان وصول ندارد باید راهکاری برای این در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت گفت: این مسئله نیازمند تدبیر جدی و جدیدی است تا امکان تحقق عملی در یک سال را داشته باشد و یا قوانین باید فرایند را تسهیل کنند تا امکان تأمین منابع محقق شود. این فرایندها موجب شده است دولت آن‌چنان از تأمین منابع رضایت نداشته باشد؛ دولت تدابیر مختلفی برای حل این مسئله دارد و معاون اول با متولیان این حوزه جلسه‌ای خواهند داشت تا مشکلات را از پیش پا برداشته شود. این حوزه، حوزه فرابخشی است و در دستگاه قضایی هم در این سال‌ها پرونده‌های متعددی وجود دارد مولدسازی این منابع نیازمند همکاری همه قوا و دستگاه‌ها و هم‌چنین طراحی مشترکی است در زمان حاضر ساخت حدود ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ مسکن در حال اجرا و در مقاطع مختلف و هم‌چنین برای حدود ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ مسکن هم زمین اختصاص داده شده است.

بهادری‌جهرمی تصریح کرد: پیام روشن نمونه طرح آب‌رسانی غدیر این بود که سال‌ها نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور به‌انتظار توان خارجی یک اشتباه راهبردی بوده است برای اجرای میان‌بُر این طرح، ۳۶ ماه پیش‌بینی می‌شد ولی هم‌زمان در چند جبهه، کار انجام گرفت و در این موضوع از مجموعه‌های دانش‌بنیان و جوانان ایرانی استفاده شد این نگاه دولت است و ما تکیه بر داخل و استفاده از ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص آخرین وضعیت آب همدان گفت: بحران کم‌آبی و خشکسالی یک امر جهانی است و تدابیر برای مواجهه با این بحران باید پیش از این صورت می‌گرفت و اقدامات انجام‌شده تناسبی با بحران‌ها ندارد و پیش‌بینی تنش‌های گسترده وجود داشت اما از ابتدای تشکیل دولت، وزارت نیرو برای ۳۰۰ نقطه پیش‌بینی تنش آبی داشت. هم‌چنین مجموعه وزارت نیرو هم طرح‌های متوقف‌شده را تسریع و هم طرح میان‌بُری را تدوین کرد. در حوزه همدان نیز طرح میانبری در نظر گرفته شد تا ضرب‌الاجلی تنش آبی را جبران کنند تا به‌تدریج طرح‌های بلند‌مدت‌تری در نظر گرفته شود.

سخنگوی دولت در ادامه درباره تخلف‌های نرخ بلیط هواپیمای سفر اربعین بیان کرد: در ایام شلوغی مانند اربعین شاهد تخلفات هواپیمایی و شرکت‌های حمل‌ونقل هستیم. یکی از تدابیر وزارت راه مصوب کردن نرخ قابل قبول بود و از طرفی هم امکان فروش بلیط را فقط از سوی شرکت هواپیمایی مجاز می‌داند، البته ظرفیت ناوگان هوایی و پذیرش فرودگاه نجف و بغداد ظرفیت تقاضای زائران را ندارد و بخشی از این مشکلات برای تأمین بلیط باید از تأمین مسیرهای جایگزین انجام شود. البته در تمامی فرودگاه‌ها نیز میز خدمتی از خود وزارت راه جانمایی شدند که به تخلفات رسیدگی کنند از شرکت‌های هواپیمایی می‌خواهم با مردم و زائرین همراهی داشته باشند.

بهادری‌جهرمی درباره آمار و ارقام پیوستن دستگاه‌ها به درگاه مشترک خدمات الکترونیک دولت، تصریح کرد: پیوستن به این درگاه دو دهه است که مطرح است و دولت مصمم است این بار زمین‌مانده را نیز بردارد مانند قانون مربوط به آزادسازی سواحل. دولت مصمم است درگاه دولت الکترونیک به‌صورت پنجره واحد را اجرایی کند و گزارش آمار پیوستن‌ها در جلسه هیئت دولت قرائت می‌شود و رئیس‌جمهور هم تأکید برای پیوستن به درگاه دارد تا دستگاه‌هایی که امکان و زیرساخت پیوستن ندارند به‌صورت شفاف آن را به مردم اعلام کنند.

وی افزود: بیش از ۳۰ دستگاه به این درگاه پیوستند و امیدوار هستیم با پیگیری خوب رسانه ملی و همکاری و همدلی دولت و مجلس و سایر بخش‌های حاکمیتی تا پایان شهریور عدد قابل‌قبولی از پیوستن دستگاه‌ها به این سامانه داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درخصوص واردات خودرو خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی برای واردات خودرو وجود ندارد؛ اگر تعللی صورت گرفت به‌دلیل قانون مجلس و مجمع بود تا ایرادات برطرف شود، دولت پیگیر آن است تا تکنولوژی وارد کشور و البته انحصار هم در اختیار یک گروه نباشد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false