×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رمزگشایی از سیستم نوشتاری مرموز چهار هزار ساله در ایران/ ۴۰ نمونه شناخته شده از خط ایلامی باقی مانده است

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنا از لایو ساینس: – livescience، بیش از ۹۵ درصد خط ایلامی باستان ممکن است رمزگشایی شود. علاوه بر این، مشخص نیست که آیا تمام آثار باستانی به کار گرفته شده برای رمزگشایی نوشته‌ها به طور قانونی به دست آمده‌اند یا خیر.

به نوشته لایو ساینس در زمان حاضر فقط حدود ۴۰ نمونه شناخته شده از خط ایلامی باستان باقی مانده که رمزگشایی از این سیستم نوشتاری را به چالش می‌کشد اما محققان می‌گویند که تا حد زیادی توانسته‌اند این سیستم نوشتاری را رمزگشایی کنند.

این تارنمای خبری اضافه کرده که پیشتر، دیگر تیم‌های تحقیقاتی کتیبه‌های خطی ایلامی را رمزگشایی کرده بودند و تیم تحقیقاتی که به تازگی کار خود را بر روی رمزگشایی این سیستم نوشتاری انجام داده‌ با مقایسه نوشتار هشت کتیبه خطی ایلامی با متون میخی دریافته‌اند که این سیستم مربوط به همان دوره زمانی است و احتمال دارد نام حاکمان و عناوین آنها را شامل شود. به گفته آن‌ها برخی عبارات نیز برای توصیف حاکمان به کار برده شده است.

ایلامی باستان تنها تا اندازه‌ای رمزگشایی شده که بیش‌تر آن بدست والتر هینتس بوده است. هیتس، یکی از دانشمندان شاخص در میان ده‌ها ایران‌شناس بزرگ آلمانی است که در دو سده گذشته، پژوهش‌های بنیادین و بی‌همتایی را به جهان ایران‌شناسی عرضه داشته است.

به نظر می‌رسد که ایلامی باستان از ۸۰ نشانه ساخته شده باشد و بر ستون‌های عمودی، از بالا به پایین نوشته می‌شد که از چپ به راست می‌رفت.

در خط ایلامی ۳۰۰ علامت وجود دارد که صداها را نشان می‌دهد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false