×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
محیط‌بانی که پس از ۳۰ سال خدمت، مستندساز شد

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم:امیر شکرگزار ناوی کارگردان مستند «چوپان‌های عاشق» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: من یک محیط‌بانم و سا‌ل‌ها در مناطق مختلف حضور داشتم. در حین حضور در منطقه با افراد مختلفی از روستاییان، عشایر و … روبه‌رو می‌شدم که در دل زندگی آنان سوژه‌های نابی وجود داشت و همیشه دوست داشتم مستندی از زندگی آنان بسازم، اما در آن زمان ابزار لازم برای ساخت فیلم نبود و من هم تجربه‌ای نداشتم. بنابراین این تجربه مانند خاکستری زیر آتش ماند و عملی نشد.

وی اضافه کرد: این ماجرا ادامه داشت، تا اینکه پس از بازنشستگی، دخترم را برای ثبت‌نام و حضور در انجمن سینمای جوانان تالش بردم. وقتی او به این کلاس‌ها می‌رفت، من بیرون می‌نشستم، تا اینکه یک روز تصمیم گرفتم من هم مانند دخترم به کلاس بروم و فیلم‌سازی یاد بگیرم. برهمین اساس، جذب انجمن سینمای جوانان شدم و پس از پشت سر گذاشتن دوره فیلم‌سازی به دنبال ثبت و ضبط همان تجربه‌های تصویری رفتم که از سال‌‌ها قبل در ذهنم مانده بود. در ابتدا مقابل دوربین یک کارگردان بازی کردم، همان فیلم به جشنواره کوتاه تهران آمد و جوایز متعددی را کسب کرد. با این حال، آزمون و خطاهای زیادی کردم تا اینکه توانستم خودم فیلم بسازم.

او درباره سوژه مستند «چوپان‌های عاشق» گفت: مستند «چوپان‌های عاشق» یکی از همان سوژه‌هایی بود که در روستاها می‌دیدم و آن را تبدیل به فیلم کردم. این فیلم روایت دختر و پسری است که از سنین کودکی در کنار هم بزرگ شدند. آنان از همان سنین اسب‌سواری می‌کردند و در این زمینه قهار شده بودند. ۸ سال قبل ساخت این فیلم را آغاز کردم و در همه این مدت زندگی آنان را دنبال می‌کردم. یکی از بخش‌های جذاب این فیلم، موضوع ییلاق و قشلاق بودند که برخلاف میل باطنی‌شان انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در تابستان این دو نفر کنار هم بودند، اما در زمستان به دلیل مسیر کوچ متفاوتی که داشتند، از هم جدا می‌افتادند. در این زمان سراغ هر دو رفته بودم. آرزو می‌کردند که هرچه سریع‌تر بهار فرا برسد و دوباره بهم برسند. این دختر و پسر در نهایت تصمیم گرفتند که با هم ازدواج کنند و در مستندم ماجرای خواستگاری و مراسمات‌شان را هم به تصویر کشیدم.

این مستندساز درباره روند تولید مستند خود گفت: ۸ سال درگیر ساخت این فیلم بودم و زندگی‌شان را از همان دوران ۱۰-۱۱ سالگی دنبال می‌کردم. این مستند برای اولین بار در تلویزیون و در جشنواره تلویزیونی مستند به نمایش درمی‌آید.

عوامل تولید این مستند ۲۸ دقیقه‌ای عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: امیر شکرگزار ناوی، فیلمبردار: محمد شباب گلچین، ساکت ریاضی و ناصر کیسان، دستیار کارگردان: نادیا شکرگزار و صدابردار: حامد رحیمی.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false