×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
چرا “دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی” از جمع برترین‌های کنکور حذف شده‌اند؟!

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم؛ محمد جوادی‌پور؛ عضو هیئت علمی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در  درباره نتایج کنکور امسال و بازماندن دانش‌آموزان مدارس دولتی عادی از جمع برترین‌های کنکور اظهار کرد: تأثیر نوع مدرسه بر کسب نتیجه در کنکور را می‌توان از زوایای مختلف مورد توجه قرار داد؛ متأسفانه هم‌اکنون زیر سایه تنوع مدارس، دانش‌آموزان  در گروه‌های مختلف تقسیم بندی شده و در مدارس متنوعی تحصیل می‌کنند.
وی افزود: تنوع مدارس، عدالت آموزشی را زیر سؤال برده است؛ واقعیت این است که تمام دانش‌آموزان باید دسترسی آسان و یکسانی به خدمات آموزشی باکیفیت داشته باشند اما اکنون اینگونه نیست و در مدارس مختلف، سطح متفاوتی از آموزش ارائه می‌شود و جداسازی و تفکیک‌ دانش‌آموزان نیز بر اساس پایگاه اجتماعی و درآمدی خانواده است.
جوادی‌پور گفت: تنوع مدارس نکته مثبت و ظرفیت خوبی نیست؛ معتقدم نخستین پیامد این حجم از تنوع در مدارس این است که بسیاری از دانش‌آموزان مستعد در مدارس دولتی عادی از خدمات آموزشی باکیفیت محروم خواهند شد.
عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر نتوانیم امکانات آموزشی خوب در اختیار تمام دانش‌آموزان قرار دهیم به آن فرد لطمه زده‌ایم و برخلاف تصور برخی افراد تنوع زیاد مدارس در کشور نقطه قوت برای آموزش و پرورش نیست، این تنوع باعث شده دانش‌آموزان مستعد در مناطق مختلف کشور از دسترسی به آموزش باکیفیت در مدارس باز بمانند و این سبک از آموزش به جمعیت محدودی از دانش‌آموزان آن هم در مدارس خاص ارائه شود.
جوادی‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون در رقابت کنکور، تأمین امکانات مورد نیاز از جمله کتاب‌های کمک آموزشی و کلاس‌های کنکور و … یک ضرورت است، گفت: بنابراین در این رقابت توانایی مالی خانواده‌ها نیز سهم تأثیرگذاری دارد.
وی مطرح کرد: رقابت در کنکور و ورود به دانشگاه‌های برتر نیازمند امکانات حداقلی است که در بسیاری از مدارس دولتی این امکانات وجود ندارد و این باعث شده مدارس دولتی در مسیر رقابت، ناکام باشند.
جوادی‌پور متذکر شد: واقعیت مدارس دولتی این است که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس زیاد است و این باعث شده، معلمان نتوانند با وقت و دقت لازم تدریس داشته باشند و به تمام دانش‌آموزان خدمات آموزشی ارائه دهند.
وی درباره اینکه برخی معتقدند باید به دانش‌آموزان مستعدتر خدمات ویژه آموزشی ارائه کرد، گفت: تعدادی از دانش‌آموزان که چند درصدی هم بیشتر نیستند، جزو گروه تیزهوشان هستند و نیاز به مدارس مجزا دارند اما این دلیلی بر آن نیست که مدارس متعددی داشته باشیم، وظیفه آموزش و پرورش فراهم کردن امکانات آموزشی با کیفیت برای تمام دانش‌آموزان است تا بتوانند استعدادهای خود را بروز دهند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false