فعالیت سامانه مونسون در استان بوشهر به پایان رسید | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
فعالیت سامانه مونسون در استان بوشهر به پایان رسید

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم زهرا راستگو با بیان اینکه سامانه مونسون در فصل تابستان در مردادماه فعال می‌شود اظهار داشت: هر ساله این سامانه در مردادماه در برخی از نقاط کشور از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان فعال می‌شود ولی امسال گسترده شدن آن بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه رطوبت بالای سامانه مونسون سبب شد نقاط مختلف کشور از جمله استان بوشهر در بر بگیرد گفت: فعالیت سامانه مونسون در سال‌های گذشته در مردادماه به صورت ضعیف، خفیف و محلی بود و به گستردگی امسال در ۳۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

راستگو با بیان اینکه پیش‌بینی‌های هواشناسی بر اساس استانداردها یک هفته تا ۱۰ روز انجام می‌شود اضافه کرد: امروز آسمان استان بوشهر نیمه ابری، گاهی وزش باد و در برخی نقاط به خصوص نوار شرقی استان بوشهر عمدتاً در ساعات بعد از ظهر وقوع ناپایداری جوی پیش‌بینی می‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر با اشاره به اینکه فعالیت سامانه بارشی مونسون در استان بر اساس بررسی نقشه‌های هواشناسی به پایان می‌رسد خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها دور از انتظار نیست که بارش پراکنده باران در اواخر هفته در برخی نقاط استان بوشهر به‌صورت محلی وجود داشته باشد.

راستگو رطوبت مونسون در تابستان امسال را بسیار قوی‌تر از سال‌های قبل دانست و بیان کرد: به سبب رطوبت بالای سامانه مونسون، امسال این سامانه مناطق شرقی، شمالی، البرز و جنوبی تحت تأثیر قرار داد و سبب بارش‌های باران با حجم گسترده و جاری شدن سیل در برخی نقاط شد.

وی به میزان بارش باران در استان بوشهر پرداخت و تصریح کرد: از ابتدای بارش باران تاکنون بیشترین بارش باران در شهرستان دشتستان ثبت و ۹۰ میلیمتر در شهر برازجان گزارش شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان بوشهر، بارش باران در لاور شرقی شهرستان دشتی به میزان ۸۸٫۵ میلیمتر را بیشترین بارش باران بعد از دشتستان دانست و گفت: در دیگر نقاط شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و دشتی بارش بالا ۵۰ میلیمتر ثبت شده است.

سازه‌های آبی استان بوشهر حجم مناسبی از بارش باران ذخیره کردند

پس از بارش‌های سامانه تابستانی مونسون در بالادست استان‌های همسایه و بوشهر و روان شدن روان آب‌ها به پایین‌دست، بخش فراوانی از این آب در پشت سدها، بندها و سازه‌های آبخیزداری و تغذیه مصنوعی استان ذخیره و استحصال شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیشترین ثبت بارش باران در سامانه تابستانی مونسون را در برازجان به میزان ۹۰ میلیمتر دانست و خاطرنشان کرد: بارش باران در نقاط مختلف استان بوشهر در این سامانه به ثبت رسید و در سازه‌های مختلف ذخیره‌سازی شد.

علی محمدی با اشاره به ذخیره ۱۷ میلیون متر مکعب آب باران سامانه مونسون در استان بوشهر بیان کرد: حجم قابل توجهی از این آب وارد نخلستان‌ها شد و حدود ۴ میلیون مترمکعب در بند تغذیه‌های مصنوعی برای تقویت سفره‌های زیرزمینی ذخیره شد.

وی با اشاره به اینکه بخش دیگر از آب باران سامانه مونسون در سدهای استان ذخیره شد تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۱۲ میلیون مترمکعب آب باران در یک هفته گذشته در سد رئیسعلی دلواری دشتستان، خاییز تنگستان، تنگ‌ارم دشتستان و سنا تنگستان ذخیره شد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false