×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نظر مثبت محیط زیست استان برای احداث پیست قایقرانی در بوشهر/ قایقرانان تا هفته آینده منتظر نتیجه نهایی بمانند

به گزارش چغادک نیوز فرهاد قلی نژاد در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر به مناسبت هفته محیط زیست، در پاسخ به سوال چغادک نیوز پیرامون چرایی عدم صدور مجوز برای احداث پیست قایقرانی در بوشهر جهت ایجاد رضایتمندی عمومی اظهار داشت: ما هیچگاه با ورزش مخالف نیستیم و قایقرانی هم از ورزش های محیط زیستی و دوستدار محیط زیست است.

مدیر کل محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: محل اجرای پیست قایقرانی استان بوشهر در خور سلطانی از تالاب های ارزشمندی که از سایتهای پرنده‌نگری استان است واقع شده و نگرانی ما از تخریب این تالاب می باشد که در ابتدا این نگرانی را اعلام کرده ایم که محل جایگزین را برای احداث پیست قایقرانی در نظر بگیرند ولی گفته شده است به خاطر مسائل فنی، امکان جایگزینی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما مخالف اجرای پیست قایقرانی نبوده‌ایم و روال قانونی را به هیات قایقرانی اعلام کرده‌ایم عنوان کرد: اگر هر نهاد، ارگان و شخصی بخواهد در تالاب ها و خور های طبیعت تغییر ایجاد کند حتماً باید مصوبه هیئت دولت را اخذ نماید چراکه قانون اراضی ساحلی این اجازه را به آنها نخواهد داد.

قلی نژاد با اشاره به اینکه در این خصوص اعلام شده باید مصوبه کمیسیون زیربنایی دولت جهت احداث پیست قایقرانی اخذ گردد، عنوان کرد: ما ارزیابی زیست محیطی پروژه را انجام داده و راهکارهای کاهش اثرات آن را اعلام کرده ایم و عنوان داشته ایم که جنگل حرا نباید خشک شود و لایروبی در آنجا صورت بگیرد.

فرهاد قلی نژاد خاطر نشان کرد: این موضوع با نظر مثبت محیط زیست استان بوشهر به کمیسیون زیربنایی دولت رفته و زمان زیادی را سپری کرده است و هفته آینده نظر نهایی کمیسیون داده می شود که ما هم با نظر مثبت به آن می نگریم و امیدواریم موافقت لازم با احداث پیست صورت گیرد ولی بی خیال تالاب نخواهیم شد و الزاماتی نیز باید در آنجا از جمله حرا کاری از سوی اداره کل ورزش و جوانان باید انجام شود.

محیط زیست استان بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون حواشی ایجاد شده در مورد احداث ساختمان اقامتی آریا ساسول در پارک ملی نایبند و درگیری با محیط زیست، عنوان داشت: اراضی شرکت آریاساسول جزو اراضی پارک ملی بند نمی باشد و پروژه گردشگری زیست محیطی آموزشی و اقامتی به شمار می رود که استارت آن از سال ۹۶ در این منطقه زده شده است، ما به دنبال آن هستیم که این پروژه سودی را برای منطقه در بر داشته باشد و به همین لحاظ احداث موزه حیات وحش موسیقی زیست محیطی و سایر خدماتی که گردشگران بتوانند از آن بهره مند شوند نیز در این پروژه گنجاندی نشده است که به نفع مردم می باشد.

قلی نژاد با اشاره به حق آبه تالاب حله عنوان کرد: ما معتقدیم آب سد به تالاب نمی‌رسد و به حله تحویل داده نمی شود که باید این قضیه مدیریت شود، تا کی باید شاهد برداشت غیرمجاز باشیم و لازم می دانیم که تا هفته آینده لایروبی را شروع کرده و آب را به حله برسانیم.

وی در خصوص دفن زباله ها در استان بیان داشت: مشکل در دفع زباله برازجان دفن در محل مسکونی باشد و همچنین به شهرداری چغادک اعلام شده است محل دفن زباله ها باید جابجا گردد.

محیط زیست استان بوشهر در خصوص آلایندگی در پتروشیمی ها گفت: در بحث آلودگی های حوزه جنوب استان باید نهادهای نظارتی ورود کنند که کدام دستگاه به وظیفه ذاتی خود عمل نکرده است که در این راستا تا به امروز بعد از پیگیری های متعدد و تذکرات لازم، ۳۵ پرونده قضایی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برای متخلفین تشکیل شده است.

وی در مورد خطرناک ترین مواد آلوده در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: فعالیت حدود ۱۰۰ فلر در منطقه پارس جنوبی و بیشترین پسماند خانگی، ۱۰۵ تن پسماند در حوزه صنعت و مواد ضدعفونی از خطرناک ترین مواد آلوده در استان بوشهر است.

وی عنوان داشت: درسراسر خط ساحلی فاضلاب به دریا می ریزد که یکی از چالشهای مهم استان بوشهر میباشد که با برنامه ریزی های انجام شده با آبفا نیازمند بودجه ملی برای مرتفع کردن این چالش بزرگ است.

مدیرکل محیط زیست در خصوص گونه‌های جانوری اظهار داشت: در منطقه مند بیش از ۱۱۰۰ راس آهو وجود دارد و مهمترین تعارضی که در آن وجود دارد شکارچی های غیر مجاز است که در این راستا پیگیری‌های لازم نیز به عمل آمده و آبشخور های فراوانی نیز همراه با احداث چاه با مجوزات لازم اخذ شده است که در این خشکسالی ها ضربه ای به آهوان وارد نشود.

قلی نژاد گفت: منطقه وحش خارگ ۱۴۰۰ راس آهو را در دل خود جای داده و نگرانی ویژه ای که در این خصوص وجود دارد برنامه تعدیل آهوان است که طرحی ارائه داده شده است که جمعیت مازاد آن به زیستگاه های جدید در سطح استان بوشهر انتقال یابد و از مهمترین عوامل تلفات آهوان در جزیره خارگ نیز تصادفات جاده ای است که به دلیل زیستگاه محدودی است که برای آنها وجود دارد./انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false