×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تاکید ایران بر قانونی شدن حضور افغان‌ها

به گزارش چغادک نیوز به نقل از فارس، همزمان با موج جدید مهاجرت از سوی همسایه شرقی ایران یعنی افغانستان، مقامات جمهوری اسلامی ایران در اظهار نظرهایی به لزوم قانون‌مند کردن حضور اتباع افغانستانی در این کشور پرداختند.

بر اساس اعلام گزارش‌هایی از سوی نهادهای مربوطه نزدیک به ۵ میلیون تبعه افغانستانی در حال حاضر در ایران حضور دارند که در این میان برخی مشکلات و چالش‌های موجود در این زمینه زیست این افراد وجود دارد.

مسائلی از جمله اشتغال، مسکن، بیمه و غیره همگی در گرو قانون‌مند بودن و سازمانی شدن حضور این افراد در ایران است. متاسفانه با موج جدیدمهاجرت از سوی افغانستان، تعداد زیادی از راه‌های غیرقانونی وارد کشور شده‌اند که لزوم بررسی و مشکلات این موضوع از سوی دستگاه‌های مسئول از ضروریات است.

لزوم تاسیس سازمان مهاجرین در ایران

این موضوع زمانی اهمیت چندانی پیدا کرد که رئیس جمهور چندی پیش در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که در سالن‌ همایش‌های صداوسیمای خراسان رضوی برگزار شد، گفت: مهاجران افغانستانی مردم مسلمانی هستند که میهمان کشور ما هستند و سال‌هاست در جای جای کشور ما حضور دارند.

وی در این نشست گفت: برای رفع مشکلات مهاجرین افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران نیازمند سازمان امور مهاجرین و ایجاد سازو کار مناسب برای سازماندهی کارهای آنان هستیم.

رئیسی اضافه کرد: ما برای رفع مشکلات مهاجرین افغانستانی سازو کار ایجاد خواهیم کرد چرا که آنها به احوال شخصی، ازدواج و طلاق، تحصیل و اشتغال نیاز دارند.

رئیس جمهور به وزارت کشور دستور داد تا سازمان متمرکزی به منظور ساماندهی امور مهاجران تاسیس شود.

طرح سرشماری اتباع خارجی در ایران

پس از آن نیز احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و مهاجرین خارجی که در محل این وزارت برگزار شد، از ایجاد طرح سرشماری و توزیع اقامت موقت برای اتباع افغانستانی خبر داد.

وی در این نشست گفت: واقعیت امر این است که عدم شناسایی دقیق اتباع افغانستانی برای هر دو طرف مشکل آفرین است و در مواردی موجب بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضای کالا می‌شود.

وزیر کشور اضافه کرد: بنابراین، سرشماری و شناسایی اتباع افغانستانی به صورت جدی در دستور کار است و دفاتر کفالت در استانداری‌ها و با دفاتر خدمات دولت و پلیس+۱۰ هماهنگ شده تا این جریان شناسایی اتباع خارجی در کشور را مشخص کنند تا نحوه خدمات دهی و سامان دهی به خوبی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: اتباع افغانستانی اگر به هر دلیلی در طرح سرشماری و شناسایی مشارکت نکنند، از دید ایران مهاجر قلمداد نمی‌شوند و افرادی که اصرار به نیامدن داشته باشند و مورد شناسایی قرار نگیرند، به ناچار سیاست‌های سخت گیرانه تری نسبت به این عزیزان اتخاذ خواهد شد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات افغانستان اشاره کرد و گفت: بعد از فجایعی که دولت آمریکا در افغانستان ایجاد و مشکلات فراوانی که برای مردم افغانستان پیش آمد؛ حجم وسیعی از مردم عزیز افغانستان از ترس به سمت مرز‌های ایران آمدند.

وحیدی گفت: هرچند که برخی رسانه‌های مغرض تلاش کردند، القا کنند که در ایران برخوردهای نامناسبی با اتباع کشور افغانستان صورت می‌گیرد و همچنان این تلاش را از گذشته تا به امروز ادامه داده‌اند و درصدد  ایجاد فضای نامناسبی هستند اما آغوش مردم ایران برای مهاجرانی که مشکلات فراوانی دارند، همیشه باز بوده است.

آنچه باید در مورد طرح سرشماری اتباع افغانستانی در ایران بدانید

مشمولین این سرشماری کدام گروه از مهاجرین افغانستانی ساکن ایران هست و شرایط اخذ اقامت موقت و حضور در این طرح چگونه است؟

بعد از سخنان رییس جمهور ایران برای یک تشکیل سازمان امور مهاجرین واعلام طرح سرشماری و توزیع اقامت موقت برای اتباع خارجی توسط احمد وحیدی وزیر کشور ایران دستور کار و کارشیوه آن اعلام شد.

سرشماری در سه گروه در دفاتر کفالت در حال انجام می‌باشد:

١- بازشماری افراد دارای سربرگ سرشماری از سال‌های ١٣٩۵ تا ١٣٩٨

این گروه باید به دفتر کفالت جهت اخذ نوبت مراجعه نموده و در روز نوبت، بعد از طی مراحل، برگ باز سرشماری اخذ نمایند.

مشمولین این گروه، بعد از اخذ برگ بازسرشماری در حال حاضر، لازم نیست در طرح‌های دیگر شرکت کنند و منتظر اخبار جدید باشند.

تمامی نوبت‌های مربوط به طرح بازشماری در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، به تیرماه ۱۴۰۱موکول شده است.

بنابراین افرادی که برای بازشماری نوبت داشتند در همان روز و ساعت ولی در تیرماه مراجعه نمایند.

نوبت مراجعه برای افرادی هم که در خرداد ماه نوبت بازشماری داشتند، اواخر تیر ماه اعلام خواهد شد.

به عنوان مثال اگر نوبت فردی ۱۴۰۱/۰۲/۱۵ و ساعت ۸ صبح بوده، بایستی در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ساعت ۸ صبح مراجعه نماید.

از آنجایی که باز هم ممکن هست تاریخ اجرای طرح و نوبت‌ها تغییر کند، حتما قبل از مراجعه، از دفتر کفالت خود استعلام بگیرید.

٢- افراد غیرمجازی که از تاریخ ١۴٠٠/٠٨/٠۵ معرفی‌نامه واکسیناسیون از دفاتر کفالت اخذ نموده‌اند و در سرشماری‌های سال ١٣٩۵ تا ١٣٩٨ شرکت کرده‌اند.

این گروه جهت سرشماری تکمیلی باید به صورت اینترنتی نوبت اخذ نمایند و در روز نوبت، سرپرست به همراه فرزندان زیر ١٢سال به همراه مدارک هویتی (تذکره، پاسپورت، نکاح خط و اجاره نامه و …)، به دفتر کفالت مراجعه نمایند. (سایر اعضای خانواده که برای آنها معرفی‌نامه واکسیناسیون صادر شده است نیاز به حضور در دفتر کفالت نیست)

دفتر کفالت این گروه توسط سامانه انتخاب می‌گردد و همان دفتر کفالتی که معرفی‌نامه واکسیناسیون را صادر کرده است، تعیین می‌شود.

برای همه اعضای خانواده این گروه، بعد از انجام سرشماری تکمیلی، برگه سرشماری با اعتبار تا ١۴٠١/٠٧/٣٠ صادر می‌گردد.

٣- افراد غیرمجاز و فاقد مدرکی که در هیچ کدام از طرح های سرشماری شرکت نکردند.

این گروه جهت سرشماری جدید و اخذ معرفی‌نامه واکسیناسیون باید به صورت اینترنتی نوبت اخذ نمایند و در روز نوبت، سرپرست به همراه همه اعضای خانواده به همراه مدارک هویتی(تذکره، پاسپورت، نکاح خط و اجاره خانه و …)، به دفتر کفالت مراجعه نمایند.

برای اعضای خانواده بالای ٨ سال این گروه، بعد از انجام سرشماری، برگه معرفینامه واکسیناسیون با اعتبار یک ماه صادر می‌گردد که بعد از آن باید در طرح سرشماری تکمیلی شرکت نمایند و بعد از طی مراحل آن(توضیحات گروه دوم ) برای این گروه نیز برگه سرشماری با اعتبار تا ١۴٠١/٠٧/٣٠ صادر می‌گردد.

در حال حاضر برای افراد غیرمجاز و فاقد مدرکی که در استان های فاقد دفتر کفالت سکونت دارند، امکان اخذ نوبت اینترنتی وجود ندارد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های دفاتر پیشخوان دولت در ثبت نام طرح سرشماری اتباع افغانستانی فاقد مدرک خبر داد.

صادق رضادوست مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ضمن اشاره به اتباع افغانستانی فاقد مدرک که در ایران حضور دارند و بنا به دلایلی تاکنون نتوانسته در طرح‌های سرشماری شرکت کنند گفت: جهت بهره مندی از برگه اقامت موقت که فعلا به مدت ۶ ماه می باشد، هر چه سریعتر جهت ثبت نام به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور مراجعه نمایند.

ایشان افزود: طرح سرشماری اتباع جدید الورود از تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ آغاز و تا تاریخ  ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ ادامه دارد و بعد از آن قابل تمدید نمی باشد و افرادی که در این طرح شرکت ننمایند به عنوان اتباع غیر مجاز تلقی شده و باید کشور را ترک نمایند، بنابراین توصیه می گردد همه اتباع فاقد مدرک اقامتی، مهاجرین و آوارگان جدیدالورود جهت دریافت تسهیلات اقامتی از این فرصت استفاده نموده و در طرح سرشماری شرکت و برگه اقامت موقت خود را دریافت نمایند.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تاکید کرد: کلیه اتباع افغانستانی فاقد مدرک در همه استانهای سراسر کشور اعم از ممنوعه و غیر ممنوعه به غیر از (استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی) می توانند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و نسبت به ثبت نام در طرح مذکور اقدام نمایند.

رضادوست در ادامه افزود: با توجه به اینکه حضور اتباع خارجی در استان های ممنوعه مجاز نمی باشد، تاکید می کنیم اتباع مذکور پس از ثبت نام در طرح سرشماری اتباع افغانستانی فاقد مدرک، یکی از استانهای مجاز و مجاور برای اقامت و اسکان انتخاب نمایند، در غیر اینصورت فرد غیرمجاز بوده و باید کشور جمهوری اسلامی ایران را ترک نماید.

این در حالی است که حدود ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران ساکن بوده و اکثر آنان از مسیرهای غیر فانونی وارد این کشور شده و بدون در دست داشتن مدارک قانونی در اینجا زندگی می‌کنند.

انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false