ترور سردار سلیمانی از مصداق‌های بارز حقوق بشر آمریکایی است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
ترور سردار سلیمانی از مصداق‌های بارز حقوق بشر آمریکایی است

به گزارش چغادک نیوز به نقل از ایرنامعاون اول قوه قضائیه گفت: ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از مصداق‌های بارز حقوق بشر آمریکایی است و همه حقوق‌دان‌های آزاده عالم نیز دلایل مطرح شده از سوی آمریکا برای توجیه این جنایت را رد کرده‌ و غیر قانونی دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام محمد مصدق روز چهارشنبه در هشتمین نشست حقوق بشر آمریکایی در عسلویه، بیان کرد: جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی و فرمانده رسمی یک نیروی نظامی کشور عراق چنان روشن است که حتی کسانی که تخصص اصلی آنها حقوق بین‌المللی نیست نیز به روشنی متوجه ابعاد غیر قانونی آن می‌شوند.

وی افزود: امروز همه حقوقدانان آزاده عالم چه با صدا و چه بی‌صدا این اقدام آمریکا را محکوم کرده اند و لازم است همایش‌های حقوقی بین‌المللی برای تشریح قباحت این اقدام آمریکا تشکیل شود.

معاون اول قوه قضائیه توضیح داد: پس از اتمام اشغال عراق از سوی آمریکا، در سال ۱۳۸۸ توافقنامه‌ای امنیتی میان دولت عراق و آمریکا درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق و ساماندهی این نیروها در دوره حضور موقت در این کشور امضا شد.

وی اضافه کرد: همچنین بر این اساس آمریکا متعهد شده بود حق حاکمیت عراق را برای درخواست از آمریکا مبنی بر خروج نیروهای نظامی‌اش را به رسمیت بشناسد.

مصدق ادامه داد: بر این اساس نیروهای آمریکایی باید سال ۲۰۱۱ خاک عراق را ترک می‌کردند اما با بهانه مقابله با گروه تروریستی داعش که خود در ایجاد آن نقش داشته، از این اقدام خودداری کردند.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: در تابستان سال ۹۳ که داعش بخش بزرگی از خاک عراق و سوریه را گرفته بود، شورای امنیت سازمان ملل علیرغم محکوم کردن خشونت این گروه تروریستی در این کشورها، اما با دلایل سیاسی از ایجاد ساز و کار مناسبی برای دفاع از مردم مظلوم عراق و سوریه امتناع کرد.

وی گفت: در این شرایط عراق و سوریه از برخی کشورها از جمله ایران تقاضای کمک کردند و این تقاضای رسمی دلیل حضور مستشاری ایران در این کشورها است در حالی که آمریکا بدون هیچ درخواست و توافقنامه‌ای در سوریه حضور پیدا کرد و حقوقدانان آزاده جهان باید این موضوع را بررسی و بیان کنند.

مصدق افزود: همچنین در این سال مجلس عراق نیروی حشدالشعبی را ذیل فرماندهی کل این کشور به رسمیت شناخت بنابراین ترور ابوالمهندس المهدی ترور یک فرمانده رسمی نظامی عراق از سوی آمریکا است.

معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: بر اساس مواد توافقنامه دولت عراق و آمریکا، این کشور باید همه اقدامات نظامی خود در عراق را با هماهنگی نیروهای نظامی آن انجام دهد اما عراق هماهنگی آمریکا در ترور ۲ فرمانده رسمی ایران و عراق را رد کرد و به طور صریح موضع گرفت.

وی اضافه کرد: حتی در کنگره آمریکا نیز مخالفت‌هایی با این اقدام در ارتباط با نقض قانون اساسی آمریکا صورت گرفت و بسیاری از حقوقدانان آزاده نیز این جنایت را محکوم کردند.

مصدق عنوان کرد: آمریکا برای توجیه جنایت خود دلایلی از قبیل دفاع محکم برای ارعاب ایران، اقدام پیشگیرانه از حملات بعدی و تهدید چهار سفارت‌ آمریکا و اقدام پیش دستانه برای دفاع را مطرح کرد که همه این موارد از نظر حقوقی مورد بحث قرار گرفته و حتی حقوقدان‌هایی که با مواضع جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارند نیز اذعان کرده‌اند که این ترور نقض حقوق بشر بوده است.

وی گفت: سازمان ملل نیز این اقدام را قتل فراقانونی اعلام کرد در حالی که عنوان مجرمانه این عمل جرم علیه امنیت ملی یک کشور است و شیوه برخورد قانونی با آن متفاوت از قتل است.

معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد: ایران معتقد است که این ترور در خلال اقدام علیه امنیت ملی کشور انجام شده است و ما ۲ پرونده حقوقی و کیفری در این زمینه تشکیل داده‌ایم که مراحل آن در حال انجام است وئ همه حقوقدانان در این زمینه متفق هستند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: شهادت سردار قاسم سلیمانی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است و هر چه می‌گذر روشن‌تر می‌شود که شهادت این شخصیت اصیل و یاور مظلومان نیز بسیار پربار است و چه بسا خدمتی که شهادت او به جامعه انسانی می‌کند به مراتب عمیق‌تر باشد.

مصدق بیان کرد: اتاق فکر آمریکایی پیوسته در حال برنامه‌ریزی علیه ملت ایران است و مردم ایران نباید فریب ظاهرسازی آمریکا را بخورند چرا که آمریکا هیچگاه خیر آنها را نمی‌خواهد.

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: امید است روزی آزادگان عالم به دور از ترس و تعصب در مسیر حقوق بشر گام بردارند و آنگاه همگان خواهند دانست که نظام اسلامی ایران به دنبال تامین حقوق انسانیت در همه‌جای دنیا است.

انتهای پیام

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false