×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آب، راه‌آهن، اشتغال و…؛ خواسته مهم بوشهری‎ها از رییسی

به گزارش چغادک نیوز به نقل از خلیج فارس: سید ابراهیم رییسی در ششمین سفر استانی خود از زمان استقرار دولت سیزدهم، جمعه این هفته راهی بوشهر خواهد شد؛ اما اگر به مهمترین مطالبات و خواسته های استان توجه نشود، این رفت و آمدها سودی ندارد و صرفا اقدامی نمایشی خواهد بود.

به گزارش خلیج فارس؛ استان بوشهر هرچند سهم بالایی در تولید ناخالص کشور و تامین خزانه کشور دارد، اما در بودجه های سالانه مورد بی مهری قرار گرفته، در صورتی که اگر بخش اندکی از سهم استان از منابع برداشت شده آن به بوشهر تخصیص یابد، قطعا نیازی به بودجه های سنواتی ملی هم نیست؛ بودجه هایی که از سر مشکلات اعتباری کشور یا ناتوانی مدیران محلی بخش عمده آن هم جذب نمی شوند.

سوت قطار، همچنان رویا

قطعا اولویت دارترین پروژه توسعه ای استان بوشهر، راه آهن است که بعد از قریب ۱۵ سال از کلید خوردن آن، حتی یک قطعه آن هم به بهره برداری نرسیده و با اعتبارات قطره چکانی سالانه در قانون بودجه هم به این زودی امیدی به شنیدن سوت قطار نیست.

قطعا رسیدن خط ریلی به بندر بوشهر، مزیت راه آهن کشور خصوصا استان های در مسیر تا پایتخت را چندبرابر خواهد کرد؛ اما شوربختانه تکمیل این پروژه منوط به حضور سرمایه گذار خارجی شده، حال آنکه برای بسیاری از استان های دیگر که نفوذی در بدنه مدیریتی دولت و حاکمیت دارند، خبری از این شرط ها نیست و با اعتبارات ملی به راه آهن متصل می شوند.

تشنگی ساکنان بوشهر

با وجود همسایگی استان بوشهر با خلیج فارس، اما بیش از ۸۰ درصد آب شرب بوشهر به استان های همجوار وابسته است و پروژه های آبشیرین کن نیز طی سال های اخیر در بند وعده های تبلیغاتی مسئولان مانده است. علاوه بر این پروژه های سدسازی استان نیز بسیار کند پیش می روند؛ سدهایی که با هدف جلوگیری از هدر رفت سیلاب های فصلی به سمت دریا دارند و با تکمیل آن، پایداری آب شرب، کشاورزی و صنایع استان افزایش می یابد.

قطعا توجه به مقوله آب استان بوشهر، ضمن افزایش رضایتمندی و رفاه ساکنان آن، می تواند به افزایش جمعیت در سواحل و پایداری و توسعه مرز کمک شایانی کند.

بیکاری در پایتخت انرژی

هرچند استان بوشهر به دلیل میزبانی صنایع گسترده نفت و گاز، با لقب پرطمطراق پایتخت انرژی توصیف می شود، اما نرخ بیکاری آن بالاتر از میانگین کشوری است و به قصه پرغصه مردمان این سامان مبدل شده است.

مساله ای که در طول سال های متمادی و با حضور هر دولتی جزو مهم ترین چالش ها به شمار می رفته و حتی در ادوار گذشته برای آن مصوباتی نظیر الزام شرکت های نفتی به اختصاص حداقل ۵۰ درصد استخدامی های شان به کارجویان بومی پیش بینی شده، ولی به دلیل عدم پایبندی نفتی ها یا عدم آموزش مناسب نیروهای کار، دستاورد مشخصی  خصوصا در رده های مدیریتی و کارشناسی نداشته است.

باید دید دولت سیزدهم برای این چالش چه برنامه و راهکاری دارد؟

ضعف زیرساخت های درمانی

شیوع کرونا، ضعف زیرساخت های درمانی استان را نمایان تر کرد و چاره اندیشی برای بهبود عقب ماندگی تاریخی بوشهر را اجتناب ناپذیر.

متاسفانه سرانه تخت بیمارستانی در استان بوشهر از میانگین کشوری پایین تر است و پروژه هایی که در دولت پیشین برای جبران عقب ماندگی استان کلید خورد، به صورت لاک پشتی پیش می روند، از جمله در مرکز استان بیمارستان جدید قلب، بیمارستان تخصصی مادر و کودک، درمانگاه بزرگ جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا یا ساختمان جدید بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان و بیمارستان جدید عسلویه که همگی اندر خم یک کوچه اند.

علاوه بر این، سازمان تامین اجتماعی نیز در زمینه تعهدات درمانی خود در بوشهر با وجود جمعیت بالای تحت پوشش (به دلیل استقرار صنایع نفت و گاز) کم کاری داشته که محرومیت جزیره خارگ به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت کشور از حتی یک درمانگاه تامین اجتماعی تا عدم توسعه بیمارستان تک تخصصی برازجان و تاخیر زیاد در پروژه های درمانگاه چندین شهرستان استان مشت نمونه خروار است.

جدا از این، بوشهر در تجهیزات پزشکی و نیروی متخصص نیز از کمبود تاریخی رنج می برد که منجر به سفرهای درمانی بسیاری از مردم به استان همجوار می شود، از این رو توقع می رود دولت برای بهبود شاخص های درمانی و افزایش ظرفیت بومی دانشجویان پزشکی اقدامات اساسی داشته باشد.

سایر خواسته های استان

جدا از این موارد که می توان خواسته های کلان و سراسر شهرستان های استان دانست، مطالبات دیگری نیز مدنظر اغلب هم استانی ها می باشد که تیتر وار ذکر می شود:

  • توسعه بنادر و گسترش تجارت دریایی
  • تکمیل شبکه فاضلاب شهرهای ساحلی استان که هرچند دو دهه از آغاز آن می گذرد، اما ناقص اجرا شده
  • تعیین تکلیف ته لنجی و تردد کالاهای مرتبط با آن در استان
  • کمک های بلاعوض و تسهیلات به کشاورزان خصوصا نخلداران برای ارزش افزوده و فروش محصولات
  • تسریع در تکمیل مراکز دانشگاهی استان نظیر ساختمان دانشکده فنی مهندسی جم
  • فعال کردن پروژه منطقه ویژه اقتصادی شمال استان
  • توسعه صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی
  • اجرای پروژه انتقال روان آب های خوزستان به دشت های کشاورزی دیلم که با وجود اجرای بخشی از کانال های انتقال آب در گذشته، به دلیل مخالفت مسئولان خوزستان متوقف شد

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false