×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
شب یلدا آغاز انقلاب زمستانی

به گزارش چغادک نیوز: عزیزه بوصید خلف پور در یادداشتی نوشت: یکی از کهن ترین جشن های ایرانی، شب یلدا یا شب چله است که به زمان بین غروب آفتاب روز ۳۰اذرماه(آخرین شب پاییز) تا طلوع آفتاب یکم دی ماه(نخستین روز زمستان )گفته می‌شود.

شب چله پیوند مرزی فصل پاییز و زمستان است که بهار را به ارمغان می‌آورد، دراین شب، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن شروع فصل زمستان و بلندشدن طول روزها در نیم کره شمالی که مصادف با انقلاب زمستانی است گرامی داشته می‌شود.

شب یلدا در دیگر کشورها مانند؛ جمهوری آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، ترکیه نیز با مراسمات مخصوص خود بطور باشکوهی برگزار می‌شود.

آئین شب یلدا(شوچله) در بوشهر

شب یلدا به گویش بوشهری ها به شوچله معروف است، در این شب مردم استان بوشهر نیز مانند سایر شهرهای کشور با دورهمی های خانوادگی و چیدن سفره با گذاشتن خوراکی هایی مانند هندوانه، آجیل، انار، شیرینی و میوه های متنوع که همه آنها جنبه نمادین و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی دارد تا پاسی از شب بیدار می‌مانند، در بین آنها پدربزرگ ومادر بزرگها هم با یاد دوران جوانی خود قصه هایی برای فرزندان، نوه نتیجه های خود تعریف می کنند، یکی دیگر از بهترین و رایج ترین برنامه های شب یلدا در استان بوشهر، مردم به دیدار خانواده نیازمندان، شهداء و ایثارگران می‌روند و این شب را در کنار آنان سپری می‌کنند.

برنامه های فرهنگی شب یلدا

در برخی از شهرهای استان بخصوص مرکزاستان برنامه های فرهنگی با موضوع شب یلدا که معمولا در ساحل دریا با استقبال نوجوانان و جوانان شهر برگزار می‌شود نیز یکی دیگر از برنامه های شب یلدایی استان بوشهر است.

البته بدلیل مصادف بودن  شب یلدا با ایام فاطمیه (س) مردم ولایتمدار و محب اهل بیت استان بوشهر، مراسمات این شب را کمرنگ کرده و هرکس در منزل خود در کنار خانواده شب یلدا را سپری می کنند./ انتهای

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false