×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
جلوگیری از تخریب تالاب و محیط زیست، کارشکنی نیست

به گزارش چغادک نیوز: روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، در پاسخ به خبر منتشر شده در چغادک نیوز پیرامون احداث پیست قایقرانی در تالاب سلطانی بوشهر با عنوان (احداث پیست بین المللی ۵۷ میلیاردی قایقرانی بوشهر با کارشکنی محیط زیست استان متوقف شد) که در گفتگو با مهدی زارعی رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر منتشر شده بود، جوابیه ای صادر کرد.

در این جوابیه خطاب به رئیس هیات قایقرانی استان بوشهر و جهت تنویر افکار عمومی آمده است.

 

۱_پروژه مذکور هنوز آغاز نگردیده است و در حال اخذ مجوزهای قانونی است؛ بنابراین پروژه ای متوقف نشده است .

وفق قوانین و مقررات هر پروژه ای قبل از احداث باید مجوز های لازم را از دستگاه های اجرایی و مرتبط بویژه محیط زیست اخذ نماید و سپس قرار داد با پیمانکار وفق قوانین پیمان منعقد و سپس بودجه به پیمانکار پرداخت گردد .

۲_محل اجرای پروژه مذکور در خور یا تالاب سلطانی بوشهر واقع گردیده که در ابتدای استعلام از این اداره کل در اواخر سال ۹۹ مشخص گردید که با رویشگاه حرا تداخل و پروژه دارای استحصال و تخریب تالاب است به طوریکه حدود ۲۰ هکتار از تالاب تخریب و تبدیل به یک کانال بتنی خواهد شد که سازمان حفاظت محیط زیست وفق قانون حفاظت تالاب ها مخالفت و خواستار تغییر محل احداث در همان منطقه و خارج از تالاب گردید که اداره کل ورزش و جوانان با تغییر محل و جابجایی محل احداث به خارج از تالاب مخالفت و خواستار اجرای طرح در همان محل می باشد.

۳_پس از پیگیری ها و اصرار بر اجرای پروژه گزارش ارزیابی زیست محیطی با ارایه راهکار های کاهش اثرات تدوین و اصلاح گردید و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با برگزاری جلسه گزارش مذکور را بررسی و سپس گزارش به معاونت دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ارسال که مجدد به دلیل استحصال و تخریب تالاب مخالفت و از آنجا که هر گونه استحصال در دریا و خوریات وفق قوانین و مقررات نیازمند اخذ مجوز از هیات وزیران می باشد پرونده به کمیسیون امور زیربنایی دولت (دولت قبل ) ارسال و جلسات برگزار که تاکنون مجوز لازم از کمیسیون امور زیر بنایی اعلام و صادر نگردیده است .

بنابراین با عنایت به اهمیت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن وفق اصل پنجاهم قانون اساسی ،هر پروژه ای باید قبل از شروع مجوزهای لازم را آخذ نماید و تسریع در روند اخذ مجوز و ارایه راهکارهای کاهش اثرات نامطلوب بر محیط زیست ناشی از پروژه بر عهده ارگان یا شخص متقاضی است و باید در طرح ها و پروژه ها محل های احداث به نحوی انتخاب شود که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند و اگر محل احداث پروژه ای موجب تخریب می گردد.

دستگاههای اجرایی همکاری لازم را در جابجایی محل احداث وفق ضوابط و معیارهای زیست محیطی بعمل آورند زیرا تجربه های تلخ فراوانی در اینگونه تصمیم گیری ها در سنوات گذشته وجود دارد که عدم توجه به اصول و مقررات زیست محیطی در جانمایی پروژه ها و اصرار بر احداث در یک محل خاص موجب اختلال در محیط زیست در کشور گردیده است و اینکه خورها و تالاب ها از اکوسیستم های حساس و شکننده و آغاز گر زنجیره غذایی آبزیان دریا بوده و با توجه به نقش تالاب ها به عنوان زیستگاه پرندگان و جانوران و جنگل های حرا و .. حفاظت از آنها در راستای حفظ تنوع زیستی و همچنین رونق گردشگری الزامی و یک وظیفه همگانی است.

شایان ذکر است که خور سلطانی یکی از تالاب های مهم استان بوشهر بوده که متاسفانه در سالهای اخیر با احداث جاده و استحصال اراضی آن برای ساخت و ساز و توسعه شهر بوشهر مورد تخریب و تصرفات گسترده قرار گرفته و امروز باقیمانده آن که جنگل های حرا را نیز در برمی‌گیرید در معرض خطر است و ارگان های متولی آب و جنگل باید به وظایف خود در این خصوص عمل کنند .

زیرا می توان پروژه های خدماتی و گردشگری و سازه های بتونی را در جاهای دیگر احداث نمود ولی نمی‌توان زیستگاه چند هزار ساله تالاب و جنگل های حرا را در جاهای دیگر مصنوعی بوجود آورد .

بنابراین در جریان احداث پروژه پیست قایقرانی هیچگونه کارشکنی صورت نگرفته و هنوز پروژه مجوز لازم را از مرکز به عنوان یک پروژه ملی اخذ ننموده است .

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false