×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نقش بارز شهید رئیسعلی دلواری در نهضت جنوب ایران

به گزارش چغادک نیوز: علی حاجی نژاد در یادداشتی نوشت: نقش بارز شهید رئیسعلی دلواری در نبرد دلیران تنگستان با انگلیسی ها خیلی مشهود است .
آنچه شهید رئیسعلی دلواری را با بقیه متمایز و برجسته می کند شخصیت بی نظیر ایشان می باشد که در این مقاله سعی می شود که آن خصوصیات به صورت اختصار آورده شود .
۱ -شخصیت مذهبی و د ینی شهید رئیسعلی دلوار ی عامل موفقیت و باعث ماندگاری شخصیت او در طول تاریخ می باشد شهید علاوه بر رو حیه وطن پرستی و عشق به میهن ’ خود را تابع اوامر و فتوای علمای د ینی می داند .
مکاتبات زیادی با علماء داشته و خود را سرباز اسلام و دین معرفی می کند .
۲ -قدرت ر هبر ی بی نظیر شهید رئیس علی دلواری عامل مهم دیگر است که نقش او را در نهضت آزادی خواهان جنوب ایران برجسته می کند . نفوذ کلام و کردار در بین رهبران دیگر نهضت’ قدرت میدان داری ’ رهبریت خود را به اثبات می رساند .
۳ -عامل وحدت و اتحاد بین خوانین و روسای مناطق دشتستان ’ دشتی و تنگستان می شود و با تشکیل جلسات متعدد و فتوا ی علماء دینی وقت همه سران این مناطق را در زیر پرچم واحد مقاومت می کشاند .
دسیسه ها و فتنه های استعمار پیر انگلستان در جهت تفرقه بین صفوف رزمندگان مقاومت انجام می گیرد اما با درایت و هوشیاری این رهبر جوان خنثی می شود .
۴-عامل ظلم ستیز ی و مبارزه با ستمگری یکی از مولفه های قوی سردار نهضت جنوب ایران است .
دشمن با شگرد تطمیع وارد می شود تا بتواند او را خنثی کند، اما با تاسی از امام حسین (ع) زیر بار توطعه رشوه نمی رود و شهادت در راه خدا را عزت و سعادت و زندگی همراه با ذلت را برای خود ننگ می داند .
۵ -قدرت بی نظیر تاکتیکی در جنگ و اصل پارتیزانی و مدیریت واحد در اداره جنگ های پارتیزانی باعث موفقیت او در تمام نبردها می شود .
اصل غافلگیری و کشاندن دشمن در منطقه ای که از نظر سوق الجیشی رزمندگان تنگستان برگ برنده داشتند عامل پیروز ی این سردار می شود .
شکست رزمندگان مقاومت بعد از شهادت رئیسعلی دلواری در منطقه عمومی چغادک و اسارت خالو حسین دشتی مبین این گفتار است .
۶-خصوصیات شجاع بودن و حالت عرفانی ایشان توام با هم در میدان نبرد و متن سوگنامه ها و مکاتبات نشان دهنده شخصیت بارز این سردار جنوب می باشد . همه این عوامل در شخصیت رئیسعلی نهادینه شده و او را از بقیه رهبران دیگر نهضت جنوب ایران متمایز کرده بود .

علی حاجی نژاد

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false