×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بهرامی: مدیران تئاتری به جایگاه تئاتر دینی کم‌توجه‌اند / نمایش‌های عاشورایی حمایت نمی‌شوند

به گزارش چغادک نیوز به نقل از تسنیم: وجود مفاهیم مذهبی و اعتقادی در طول تاریخ با هنر و به‌وسیله هنرمندان ماندگار و میان جامعه ترویج شده است. حال باگذشت ۴۰ و اندی سال از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون به نظر موضوعات مذهبی کمترین نقش را در میان اجراهای تئاتر دارند، مسئله‌ای که ظاهراً بیشتر از اینکه به دغدغه‌مندی هنرمندان تئاتر دررابطه‌با این موضوعات ربط داشته باشد به تصمیمات و مدیران و متولیان دولتی این هنر نمایشی مربوط است.

مدیریتی که سال‌هاست باعث کم‌رنگ شدن گونه‌های نمایشی مانند تعزیه و پرده‌خوانی شده و اجرای تئاتر با گونه مدرن در موضوعات دینی را محدود کرده است.

رضا بهرامی کارگردان و بازیگر تئاتر که از هنرمندان پرکار این هنر نمایشی حتی در روزگار کرونا زده محسوب می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به وضعیت نا به سامان موضوعات دینی در تئاتر اظهار کرد: امروزه اگر بخواهیم جایگاه فعلی تئاتر را نسبت به موضوعات دینی روشن کنیم و بخواهیم با یک تقسیم‌بندی متوجه جایگاه آن شویم و شرایط تعداد و موضوع تئاتر را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که در مجموع ما در این حوزه کم‌کاری کردیم که بخشی از این کم‌کاری توسط مدیران و مسئولین بوده و بخش عمده دیگر آن به دلیل عدم وجود هدف‌گذاری درست در گروه‌هایی است که اعتقاد به تولید دارند.

وی ادامه داد: محرم و صفر و حادثه عاشورا که یک موضوع عجین شده در وجود ما ایرانی‌ها است و باعث می‌شود که با شروع محرم و صفر ناخودآگاه حال‌وروز زندگی ما تغییر کند می‌توانست مسئله تئاتر و تولید تئاتر از نگاه مدیران و از نگاه تولید‌کنندگان تئاتر را به شکل دیگری تبدیل کرده و می‌توانستیم در این ایام تعدادی نمایش روی صحنه داشته باشیم که حداقل در حوزه فرهنگ و هنر بتواند فضای موضوعات مذهبی را زنده و روشن نگه دارد.

این کارگردان تئاتر دررابطه‌با کیفیت اندک نمایش‌های دینی موجود در صحنه تئاتر کشور توضیح داد: متأسفانه مواردی باعث عدم بالارفتن کیفیت آثار مذهبی در تئاتر شده است که بخشی از آن به دلیل سانسور است و بخشی هم نگاه سنتی برخی از مدیران و تولیدکنندگان به این موضوع .

وی در ادامه افزود: متأسفانه همیشه می‌خواهیم روایت آثار ذهبی را با فضای خیلی کلیشه و دم‌دستی و تکراری نشان دهیم، نمی‌توانیم آن را به روز کنیم و یا از زاویه‌های دیگری به این قصه‌ها بپردازیم و اجازه رویارویی مخاطب با یک دید جدیدتر را به این موضوعات نمیدهیم. اگر ما بتوانیم نگاهی درست‌تر و بهتر به این موضوعات داشته باشیم ناخودآگاه با کیفیت بهتری در تولید آثار دینی مواجه خواهیم شد.

بهرامی در ادامه و در رابطه با لزوم وجود موضوعاتی این چنینی بر صحنه تئاتر کشور تاکید کرد: ‌وجود این موضوعات در جامعه بی‌هدف و بی‌دلیل نیست به دلیل اینکه بحث ائمه و مذهب در ریشه ما ایرانی‌ها وجود دارد، نمی‌توانیم این موضوعات را از ذهن خود دور کنیم. حتی بخشی از این نگاه در رابطه با فردی که با ۷۲ تن از یارانش در مقابل هزاران نفر می ایستند، می‌تواند جدای از نگاه مذهبی درون‌مایه اسطوره‌ای و قهرمانی هم پیدا کند. امروز جامعه ما نیاز به این قهرمانی از بین اسطوره‌ها دارد و چه بهتر که این اسطوره از بخش مذهبی باشد که آمیخته شده در خون و پوست ما ایرانی‌ها بوده و هست.

این کارگردان تئاتر با ارائه پیشنهادی برای به سامان رسیدن و بهتر شدن وضعیت تئاتر دینی در کشور بیان داشت: متاسفانه ما اکثرا تلاش میکنیم تا مسائل را در دقیقه ۹۰ حل کنیم و به همین دلیل با مشکلات غیر قابل حل زیادی رو  به رو مشویم، به نظر بهتر است تا متولیان تئاتر در طول سال گروه‌هایی را که قصد تولید نمایش مذهبی دارند و یا این موضوعات برایشان اهمیت دارد را شناسایی و با حمایت از آن ها و اختصاص سالنی برای این نمایش ها تعداد آثار مذهبی در تئاتر را افزایش دهند

وی با بیان این مطلب که توجه مدیران به موضوعات مذهبی در تئاتر مطلوب نیست ادامه داد: مدیران تئاتری توجه مطلوبی به موضوعات دینی در تئاتر ندارند به این دلیل که مخصوصاً در این چند سال اخیر برنامه این افراد به شکلی است که پروداکشن‌های بزرگ داشته باشند و بتوانند عکس کار خودشان را رونق دهند، درصورتی‌که این طور نیست و می‌توان در خیابان‌ها در کوچه بازار کارهای محیطی خیلی کوچک انجام داد و شاید باز خورد آن نسبت به کارهای بزرگ، عجیب و عظیمی انجام نشده است بیشتر باشد.

رضا بهرامی با بیان این مطلب که قصد تولید نمایشی عاشورایی داشته و حمایتی از آن نشده است گفت: خیلی دوست داشتم که نمایش حاج احمد دلجو که یکی از چهار پایه خوان‌های بازار است را اجرا کنم و چند سالی دغدغه آن را داشتم، کهبد تاراج تحقیقاتی را در رابطه با آن انجام داد و نمایش نامه آن نوشته شد ولی متاسفانه مدیران تئاتری حمایتی از این نمایش انجام ندادند و در حال حاضر هم برای کار کردن نمایش پرتره این شخصیت بزرگ زمانی وجود ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: برای ساخت این نمایش در ابتدا با حمید نیلی و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس صحبت کردم که علی رقم قول حمایت اقدامی انجام نشد و پس از آن هم شخصا با آقای افضلی رئیس بنیاد رودکی و آقای آشنا مدیرکل هنر های نمایشی وزارت ارشاد صحبت کردم که ایشان حمایت کردند و با نامه ای برای آقای افضلی دادند که با آن نامه مجددا به بنیاد رودکی مراجعه کردم و همچنان منتظر پاسخ این نامه هستم.

این کارگردان تئاتر در پایان خاطرنشان کرد: بسیار جای تاسف دارد که وقتی گروهی هم خودش قصد کار در موضوعات دینی را دارد حمایتی از سوی برخی مدیران تئاتری دریافت نمیکند، همچنین تشکر میکنم از آقای آشنا که حداقل حرف ما را شنیدند و به دیگر مدیران معرفی کردند، هرچند به نظرم این مدیران هنوز حتی نامه ما را هم نخوانده‌اند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false