دستور رهبری برای ورود سران قوا به موضوع حقوق ورودی کالاهای وارداتی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
دستور رهبری برای ورود سران قوا به موضوع حقوق ورودی کالاهای وارداتی

به گزارش چغادک نیوز، مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به وضعیت اعمال حقوق ورودی کالاها براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اظهارداشت: طبق جز یک بند «و» تبصره ۷ قانون بودجه سال جاری نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی باید برابر با نرخ ارز اعلام شده بانک مرکزی در سامانه مبادله الکترونیکی باشد.

وی ادامه داد:‌ ابتدای سال جاری مطابق تصویب نامه هیات وزیران، گمرک مجاز شد تا زمانی که وضعیت سود بازرگانی ابلاغ نشده حقوق ورودی، عوارض و مالیات ارزش افزوده کالاهای وارداتی را براساس روال سابق و بر مبنای ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی دریافت کند.

معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه در شرایط تحریمی و جنگ اقتصادی باید اقداماتی که شائبه افزایش قیمت کالا را به همراه دارد با برنامه ریزی و در شرایط ثبات، اجرایی شود، بیان داشت: تغییر نرخ مبنای حقوق ورودی کالاهای وارداتی که عمده آن مواد اولیه و واسطه‌ای است می‌تواند تورم وارداتی را به همراه داشته باشد و این به نفع تولید و اقتصاد کشور نیست.

ارونقی به نامه هیأت تطبیق مقررات با قوانین مجلس در مورد لغو مصوبه هیات وزیران مبنی بر اعمال حقوق ورودی بر اساس ارز ترجیحی پرداخت و افزود:‌ مصوبه هیات وزیران که مقرر کرده بود بر مبنای شرایط سابق عمل شود مغایر با قانون شناخته شد؛ البته مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که برای اصلاح قانون بودجه، دولت می تواند وفق مقررات مربوطه اقدام نماید تا بخش تولید دچار تورم قیمتی نشود.

معاون فنی گمرک با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی و مسئولان ، برهم نخوردن تعادل نسبی بازار از محل کالاهای وارداتی علی الخصوص نهاده های تولید است، عنوان کرد: در این راستا جهانگیری معاون اول رئیس جمهور سابق در نامه‌ای به مقام معظم رهبری با اشاره به دلایل اعمال نشدن حقوق ورودی کالاهای وارداتی مطابق با قانون بودجه سال جاری پرداخت و دو پیشنهاد را ارائه کرد.

وی ادامه داد: اول آنکه در صورت صلاحدید، مصوبه هیئت وزیران تا پایان شهریور ماه سال جاری ملاک عمل قرار گرفته و طی این مدت، دولت جدید با همکاری مجلس شورای اسلامی تدابیر لازم را برای حل مشکل در آینده اتخاذ کنند و دوم آنکه تصمیم گیری راجع به نحوه رفع مشکل به جلسه سران سه قوه ارجاع شود تا با در نظر گرفتن جمیع جهات، تصمیمات لازم اتخاذ گردد و در آستانه استقرار دولت جدید هیچ گونه مشکلی دین خصوص ایجاد نشود.

ارونقی افزود: پیشنهادات ارائه شده به استحضار مقام معظم رهبری رسید و مقرر فرمودند موضوع در جلسه سران قوا مطرح و تصمیم لازم اتخاذ شود. بنابراین در حال حاضر، اخذ حقوق ورودی از کالاهای وارداتی کمافی السابق و طبق رویه قبلی اخذ می شود و هرگونه شایعه برخی افراد سودجو که درصدد گران کردن برخی کالاها هستند در این خصوص، مبنی بر اخذ حقوق ورودی با نرخ ارز بازار توسط گمرک،  تکذیب می‌شود.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false