جرایم سایبری در شرایط کرونایی در استان بوشهر افزایش یافت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
جرایم سایبری در شرایط کرونایی در استان بوشهر افزایش یافت

به گزارش چغادک نیوز، شیوع ویروس کرونا، از همان ابتدا سبب شد تا میل مردم نسبت به فضای مجازی و درخواست برای ورود به شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد.

افزایش میل مردم در دوران کرونا برای حضور در شبکه‌های اجتماعی سبب مهاجرت بسیاری از شغل‌ها در فضاهای مجازی شده است و در کنار بسته شدن کار و کسب‌های حضوری شاهد ارتقا جایگاه کسب و کارهای مجازی شده‌ایم و معضل کلاهبرداری‌های اینترنتی روند افزایشی داشته است.

سوء‌استفاده مجرمان از عدم آگاهی مردم

متأسفانه در بخش مجازی برخی از مجرمان با سوء‌استفاده از بستر ایجادشده از غفلت و برخی مواقع، عدم آگاهی کاربران سوء‌استفاده کرده و اقدام به درج آگهی جعلی که معمولاً دارای قیمت‌های وسوسه‌انگیز و زیر قیمت بازار است می‌کنند.

در دوران کرونایی جرایم مجازی افزایش یافته است

به گفته کارشناسان و محققان از زمان ورود کرونا به کشور این جرائم در کلان شهرها حتی تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

طبق اظهارات کارشناسان در سال‌های کرونایی بیشتر جرایم در حوزه کلاهبرداری و مالی بوده و بیشتر پرونده‌های که در این بازه زمانی تشکیل شده است یک جنبه آن مربوط به کرونا بوده است.

در این میان خیلی از مغازه‌ها نیز با توجه به اینکه عمده فروش هستند فقط از باب فضای مجازی خرید و فروش می‌کنند و این بار تمام جرایم که در فضای حقیقی وجود دارد به سمت فضای مجازی کشانده و لذا پرونده‌های تخلفاتی نیز بیشتر شده است.

شگرد رسید ساز جعلی برای کلاهبرداری!

رئیس پلیس فتا استان بوشهر از شناسایی و دستگیری مجرمان در حین ارتکاب جرم شخصی از طریق اپلیکیشن رسید ساز جعلی که اقدام به کلاهبرداری از افراد می‌کردند خبر داد.

سرهنگ مهدی قاسمی  با اشاره به شناسایی این مجرمان اظهار داشت: در بررسی اولیه این موضوع مشخص شد که متهم در ابتدا فروشگاه‌های بزرگ و دارای مشتری با تردد زیاد را هدف قرار داده و در ساعات پایانی شب با وضعیتی آراسته و رفتاری محترمانه برای جلب اعتماد فروشنده، وارد فروشگاه شده و پس از سفارش اجناس مورد نیاز خود، به بهانه همراه نداشتن کارت بانکی و وجه نقد، رضایت فروشنده را با پرداخت هزینه خرید با اپلیکیشن‌های بانکی تلفن همراه جلب می‌کند.

وی افزود: خریدار با ارائه یک رسید بانکی در تلفن همراه که نشان می‌داد پول به حساب شاکی واریز شده مدعی می‌شود که وجه کالا به حساب فروشنده واریز کرده و در نهایت کالای مورد نظر را دریافت و به‌سرعت از محل متواری می شد، که پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود پولی به حساب واریز نشده و فریب نمایش یک رسید جعلی را خورده است.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر خاطر نشان کرد: برابر اظهارات شاکی و بررسی‌های فنی، معلوم شد متهم از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری کرده است که با اقدامات فنی و شگرد‌های خاص پلیسی متهم به هویت معلوم مورد شناسایی قرار گرفت.

قاسمی بیان کرد: ضمن هماهنگی قضایی، تیمی از کارآگاهان این پلیس در هنگامی که متهم برای تکرار عمل مجرمانه خود به یک فروشگاه بزرگ مراجعه کرده بود، این مجرم سایبری دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

هشدار پلیس فتا؛ پیامک حساب خود را فعال کنید

وی اضافه کرد: شهروندان باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند تا با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

این مقام مسئول تأکید کرد: وجود مشخصات شماره کارت و نام شما در رسید ارائه شده توسط مشتری، صحت انجام تراکنش بانکی را ضمانت نکرده و حتماً موجودی حساب بانکی خود و همچنین شماره در پیامک دریافت شده را بررسی و مطابقت کنند.

این مقام انتظامی به شهروندان توصیه کرد: حتی‌المقدور از مشتریان برای پرداخت وجه، درخواست کرده تا با کارت بانکی و از طریق پوز فروشگاه‌ها اقدام کنند.

امروزه، فضای مجازی برای جوانان بستری برای تفریح شده است بنابراین مسئولان باید اوقات فراغت سالم را برای آنها جایگزین کنند تا درگیر آسیب‌های فضای مجازی نشوند.

از این رو ساماندهی فضای مجازی از آن جهت اهمیت می‌یابد که برای هرچیزی از جمله فضای مجازی باید قانون داشته باشیم که در صورت بروز مشکل بتوان آن را قانونی حل کرد و یا از حقوق کاربران دفاع کرد.

بر اساس بررسی انجام شده بیشتر جرایم مالی در دوران ۱٫۵ سال شرایط کرونایی انجام شده و بسیاری از فروشگاه‌ها با توجه به اینکه عمده فروش هستند فقط از باب فضای مجازی خرید و فروش می‌کنند و این بار تمام جرایم که در فضای حقیقی وجود دارد به سمت فضای مجازی کشانده و لذا پرونده‌ها بیشتر شده است./تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false