بهره مندی پرستاران از «مزایای ایثارگری دوران کرونا»/«بیمارستان دولتی» باید دولتی بماند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بهره مندی پرستاران از «مزایای ایثارگری دوران کرونا»/«بیمارستان دولتی» باید دولتی بماند

به گزارش چغادک نیوز، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در نشست خبری با تبریک روز خبرنگار و با اشاره به تلاش‌های مدافعان سلامت در مسیر مبارزه با کرونا، اظهار داشت:‌تاکنون ۱۲۰ نفر از جامعه پرستاری در مسیر مبارزه با کرونا به شهادت رسیده‌اند که با درنظر گرفتن نیروهای غیرحرفه‌ای، در مجموع ۱۴۰ نفر در این مسیر به شهادت رسیده‌اند.

*شهادت ۱۴۰ پرستار و پیرا پزشک

وی با بیان اینکه در دوران شیوع کرونا ۱۲۵ هزار نفر از پرستاران به این بیماری مبتلا شده‌اند، گفت: بعد از واکسیناسیون کادر سلامت، مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در این گروه از بین رفته، مگر مادران بارداری که نتوانسته‌اند واکسن دریافت کنند.

میرزابیگی با اشاره به فعالیت سازمان نظام پرستاری در دوره پنجم، خاطرنشان کرد: تفکری غیرسیاسی و براساس اهدافی صنفی و علمی و برگرفته از نیازهای جامعه پرستاری و پیگیری هوشمندانه مسائل بر سازمان حاکم بوده است و در این مدت اثبات کرده‌ایم در بحث پیگیری مسائل پرستاران، رعایت اخلاق و انصاف را داشته و غیرسیاسی برخورد کرده‌ایم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به دستاوردهای مدیریت سازمان نظام پرستاری در دو سال اخیر، ابراز داشت: باید به ازای هر تخت بیمارستانی حداقل ۲٫۵ نیرو در بیست و چهار ساعت داشته باشیم که ۱٫۸ نیروی حرفه‌ای و ۷ دهم نیروی غیرحرفه‌ای وجود داشته باشد که این شرایط قبل از شیوع کرونا به ۸دهم رسیده بود.

* کمبود پرستار در مراکز درمانی

وی با اشاره به فشار زیاد وارده به مراکز درمانی و نیروهای کادر درمان و پرستاری، خاطرنشان کرد: برای نمونه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پرستار می‌گویند باید ۳ بیمار کرونایی را در بخش آی‌سی‌یو کرونا مراقبت کند؛ در حالی که در دنیا چنین شرایطی وجود ندارد.

*مجوز استخدام ۵۱ هزار پرستار/ جذب تنها ۸ هزار پرستار

میرزابیگی با اشاره به اقدامات سازمان نظام پرستاری در جذب نیروی پرستاری به مجموع مراکز درمانی، تصریح کرد: استخدام ۵۱ هزار نیروی پرستار گرفته شده، اما در واقع تنها ۷ تا ۸ هزار نفر جذب سیستم شده‌اند.

* استفاده پرستاران از مزایای ایثارگری دوران کرونا

وی با اشاره به سختی کار کادرپرستاری و پیراپزشکان در مراکز درمانی و درمان بیماران کرونایی، یادآور شد: موضوع استفاده از مزایای ایثارگری پرستاران در دوران شیوع کرونا پیگیری شده و این موضوع در مجلس شورای اسلامی و نیز به صورت آئین‌نامه در دولت در حال پیگیری است.

رئیس سازمان نظام پرستاری متذکر شد: چرا که ما در این دوران آسیب‌دیدگان زیادی در این حوزه داشته‌ایم و قطعاً مسئولان باید برای مدافعان سلامت همان مزایای رزمندگان را در دوران دفاع مقدس درنظر گیرند که ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم که در این مسیر نامه چهار بندی را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده‌ایم.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به پیگیری‌های لازم در خصوص جذب همه مجوزهای استخدامی صادرشده، خاطرنشان کرد: رفع کمبود نیروی پرستاری منجر به صدور مجوز استخدامی شده است، اما هنوز اثر آن به خوبی دیده نشده، ضمن اینکه باید به بیماری‌های نوپدید و بازپدید و تأمین نیروی پرستاری در این خصوص توجه کنیم و به سمت استانداردسازی نیروی پرستاری حرکت کنیم. همچنین باید به موضوع مراقبت در منزل و پرستار جامعه توجه شود و ما این موضوع را در دولت جدید و در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اقدامات دیگر این سازمان در مسیر تحقق خواسته‌های پرستاران، افزود: تغییر وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی جزو توافقات ما بوده که البته این موضوع مقداری اجرا و مقداری نیز اجرا نشده است.

* خانواده پرستاران واکسینه شوند

میرزابیگی با تأکید بر اینکه پرستاری جزو مشاغل حاکمیتی است و این موضوع باید در قانون قرار گیرد، گفت: تأمین نیاز پرستاران در جهت ایجاد امنیت و رغبت برای آنها باید مورد توجه قرار گیرد؛ در نتیجه باید به موضوع واکسیناسیون اعضای درجه یک خانواده پرستاران توجه شده و این کار صورت گیرد، چرا که ممکن است این عزیزان ناقل ویروس بوده و به خانواده‌های خود انتقال دهند.

وی با اشاره به تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از گذشته چهارده سال یادآور شد: در این قانون به مسائل مختلفی مانند تعرفه خدمات، خدمات مستقل پرستاری، ارزش‌های نسبی و سیستم کدینگ توجه شده، اما گویا در مدت چهارده سال گذشته عزم سیاسی برای اجرای این موضوع وجود نداشته است؛ در حالی که با توجه رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر اجرای این قانون، این قانون مصوب شد.

وی با اشاره به مزایای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: پرستاران با این وصوبه ضمن اینکه دارای هویت مستقل در خدمات می‌شوند، پرداخت کارانه آنها به سمت پرداختی عادلانه پیش می‌رود.البته این فقط مربوط به حوزه کارانه آنهاست و به حوزه کاری پرستاران مربوط نمی‌شود. ضمن اینکه تلاش کرده‌ایم اضافه کار و کارانه پرستاران به صورت جداگانه پرداخت شود که این موضوع انجام می‌شود.

*حقوق و اضافه کار پرستاران قانونی پرداخت شود

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اقدامات دیگر نظام پرستاری برای احقاق حقوق  جامعه پرستاری، بیان داشت: بحث فوق‌العاده ویژه پرستاران مورد توجه جدی قرار گرفته است و ما بارها اعلام کرده‌ایم حقوق و اضافه کار آنها را براساس قانون پرداخت کنید و چیز اضافه‌تری نمی‌خواهیم؛ ضمن اینکه اکنون موضوع فوق‌العاده سختی کار و فوق‌العاده خاص پرستاران در حال پیگیری است.

وی پیگیری بخشودگی مالیاتی مدافعان سلامت در دوران کرونا، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و ۸۹ روزه به نیروهای قراردادی را از جمله اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: موضوع استفاده از مزایای ایثارگری پرستاران نیز در مجلس و به صورت آئین‌نامه در دولت پیگیری می‌شود.

*مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی قانون ارتقا بهروه وری را درست اجرا کنند

میرزابیگی با اشاره به ضرورت اجرای قانون ارتقای بهره‌وری در مراکز درمانی، ابراز داشت: متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مسئولان کشور بر اجرای این قانون و با توجه به اینکه یک سال پیش چنین پرداخت‌هایی صورت گرفت اما توزیع مناسبی نداشت؛ در نتیجه بنده از مدیران میانی در مراکز درمانی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت درخواست می‌‌کنم سیاست‌های خود را تابع سیاست‌های وزارت بهداشت و مسئولان کشور بدانند و آن را رعایت کنند؛ چرا که علی‌رغم تصویب این قانون، این موضوع به خوبی عملیاتی نشده است.

*پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری پسا کرونا

رئیس سازمان نظام پرستاری با تأکید بر اینکه اگر فوق‌العاده‌های مبتنی به قانون به صورت مطلوب اجرا شود، کمتر شاهد اعمال سلیقه‌های مدیران میانی خواهیم بود، گفت:‌ موضوع مهم دیگر، بحث مراقبت در دوران پساکروناست که در آئین‌نامه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و در بندهای ۶، ۷ و ۸ آن سازمان‌های بیمه پایه و تکمیلی سلامت را مکلف کرده است تا نسبت به پوشش خدمات پرستاری در مراکز بیمارستانی و منزل اقدام کند.

وی اضافه کرد:‌ در دوران پساکرونا بیماران می توانند در منزل خدمات لازم را دریافت کنند که در صورت اجرایی شدن این موضوع، رضایتمندی مردم، کاهش هزینه‌های درمان به دنبال خواهد داشت، ضمن اینکه همه گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی مانند ماماها و خدمات آزمایشگاهی نیز می‌تواند این خدمات را ارائه کند.

*تهیه بسته خدمات مراقبت در منزل برای ۵ بیماری مزمن

وی با اشاره به جزئیات خدمات مراقبت در منزل پس از کرونا، یادآور شد: ما برای پنج بیماری مزمن در حوزه مراقبت در منزل بسته خدماتی را نوشته‌ایم تا مردم با استفاده از این بسته‌ها از مراجعه مکرر به مراکز درمانی خودداری کرده و هزینه‌ها کاهش یابد.

*دانشگاههای علوم پزشکی معوقات پرستاران را کامل پرداخت کنند

میرزابیگی از پیگیری اصلاح قانون نظام پرستاری توسط این سازمان خبر داد و گفت: معوقات پرستاران با تأخیر حداقل ۱۲ ماه تا ۲ سال پرداخت می‌شد که هم‌اکنون این عدد به میانگین ۴ ماه رسیده و از دانشگاه‌ها خواهش می‌کنیم تا از مبالغ مربوطه کم نکنند.

*مدیران تامین اجتماعی حق پرستاران را پرداخت کنند

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه سازمان پرستاری فوق‌العاده ویژه نیروهای بخش تأمین اجتماعی را پیگیری می‌کند، گفت: سازمان تأمین اجتماعی متأسفانه قانون ارتقای بهره‌وری را ۱۰ تا ۱۵ سال است که اجرا نکرده، اما تقاص عدم اجرای این قانون را از پرستاران می‌گیرد به طوری که اگر پرستاری بخواهد از قانون مشاغل سخت در هنگام بازنشستگی استفاده کند، باید مبالغی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون پرداخت کند که این درست نیست و ما به مدیران سازمان تأمین اجتماعی توصیه می‌کنیم که خود را درگیر حق‌الناس نکنند.

وی با تأکید بر اینکه این سازمان از پرستاران بخش تأمین اجتماعی در مسیر بهره‌مندی از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور حمایت خواهد کرد، افزود: باید موضوع مربوط به پرستاران بخش خصوصی و نیروهای مسلح را پیگیری بیشتری کنیم تا در این بخش نیز اتفاقات صورت گرفته در بخش دولتی نیز به وقوع بپیوندد.

*ضریب ویژه پرستاران بخش کرونا پرداخت شود

میرزابیگی با اشاره به ضرورت اجرای قانون بهره‌وری برای کادر درمان و پرستاران، یادآور شد: به دلیل وضعیت قرمز کرونا باید برای شیفت پرستاران و پیراپزشکان ضریب قائل شوند؛ به طوری که در کشورهای دیگر این ضریب در بخش کرونایی سه برابر بخش غیرکروناست، اما ما می‌گوییم باید حداقل دو برابر محاسبه شود؛ در حالی که مشاهده می‌کنیم برخی مدیران حتی مثل شیفت عادی هم محاسبه نمی‌کنند.

*وزیر بهداشت دولت جدید وزیر همه کادر سلامت باشد

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به ویژگی‌های وزیر بهداشت دولت جدید، ابراز داشت: خواهش ما از وزیر آینده این است که وزیر همه باشد نه وزیر پزشکان متخصص و از توان همه استفاده کند، چرا که در دولت‌های گذشته این موضوع را شاهد بودیم.

میرزابیگی اضافه کرد: همچنین باید وزیری پاسخگو باشد و نگاه جامعی داشته و با کارکنان نظام سلامت حرف بزند، چرا که ما در سیستم سلامت کم داریم وزیران و معاونانی که با زیرمجموعه سیستم خود حرف بزنند و نباید در دانشگاه‌ها انسان درجه یک و دو داشته باشیم.

*بیمارستانهای دولتی دولتی بماند/بیمارستان دولتی بنگاه اقتصادی نیست

وی تأکید کرد: نباید در وزارت بهداشت، تخصص‌محوری و پزشک‌سالاری باشد و خدمات گران به مردم عرضه شود، ضمن اینکه بیمارستان‌های دولتی باید دولتی بمانند و خدمات باید برای بسیاری از مردم رایگان باشد؛ همچنین نباید بیمارستان‌های دولتی بنگاه اقتصادی بوده و خودگردن باشند./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false