×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ایران از امشب عزادار حسین(ع) می‌شود/ هیأت‌ها مراقب حق‌الناس باشند

به گزارش چغادک نیوز، امشب نخستین شب محرم است و هیأت‌های عزداری مجالس خود را برپا می‌کنند. امسال هم همچون سال گذشته عزاداری محرم توام با شرایط کرونایی کشور است و عزاداران با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید مجالس خود را در فضای باز و یا فضای بسته با سقف بیش از ۶ متر برپا کنند.


دستورالعمل عزاداری محرم

برگزاری عزاداری محرم با چه شرایطی مجاز است؟

براساس دستورالعمل‌های بهداشتی امسال مجالس در فضای سربسته و خانگی ممنوع است؛ مگر این که تهویه مناسبی داشته باشد. حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در این خصوص می‌گوید: «برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و فضای بسته با سقف بالای ۶ متر با تهویه مناسب و با تأیید کارشناسان مربوطه بلامانع است. در این مراسم باید ظرفیت یک چهارم با فاصله‌گذاری از هر طرف ۲ متر رعایت شود و درهای خروجی کافی برای ورود و خروج تعبیه شود. در فضاهای مسقف حتماً باید تهویه مناسب وجود داشته باشد. برگزاری هرگونه برنامه در فضای مسقف با سقف کوتاه و بدون تهویه مناسب ممنوع است. بر این اساس برگزاری روضه‌های خانگی در فضاهای کوچک و بدون تهویه مناسب که منظور وسایل سرمایشی مانند کولر نیست، ممنوع است.»


حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی

هیچ کوتاهی‌ای در رعایت دستورالعمل‌ها نخواهیم داشت

برگزاری عزاداری محرم در شرایط کرونایی منافاتی با حفظ سلامتی مردم ندارد. البته به شرط آن که دستورالعمل‌های ابلاغی رعایت شود. هیأت‌های عزاداری سال گذشته نشان دادند که نسبت به رعایت این دستورالعمل‌ها خود را مکلف می‌دانند که براساس اعلام مسؤولان وزارت بهداشت سال قبل بیش از ۹۶ درصد از هیأت‌ها دستورالعمل‌ها رعایت کنند. هیأت‌های مذهبی بر اساس اصل حق‌الناس، شرعاً خود را مکلف به رعایت دستورالعمل‌ها می‌دانند. حسین پنجه‌شاهی از مسؤولان اجتماع عزاداران عشیره عاشورا که از مجالس پرجمعیت محرم امسال خواهد بود، می‌گوید: «نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها خود را مکلف می‌دانیم تا هیچ مشکلی برای عزاداران حسینی ایجاد نشود.»

برنامه ۱۶۵ خیمه عزاداری

بسیاری از هیأت‌های عزاداری امسال هم همچون سال قبل خارج از حسینیه‌ها و فضاهای همیشگی خود مجالس را برپا می‌کنند. برای این که نشانی این هیأت‌ها را گم نکنید، اطلاعات تکمیلی را اینجا بخوانید. در این گزارش برنامه ۱۶۵ خیمه عزاداری ایران اسلامی در دهه اول محرم اطلاع‌رسانی شده است.

دسته‌ عزاداری امسال امکان‌پذیر است

سال گذشته حرکت دسته‌های عزاداری ممنوع شد که اعتراضات بسیاری در پی داشت، اما امسال براساس دستورالعمل‌ها می‌توان با شرایطی در قالب دسته عزاداری کرد. عزت زمانی می‌گوید: «دسته‌روی عزاداران حسینی در سطح محلات بلامانع است. البته دسته‌ها نباید از محله‌ای به محله دیگر بروند؛ بلکه در محلات خود به صورت ایستا و یا حرکت کوتاه به عزاداری بپردازند.»

ایران سیاه‌پوش عزای حسین

محرم سال قبل یکی از نقاط منفی فضاسازی شهری بود که شهر گویی هیچ رنگ و بویی از محرم نداشت، اما امسال با پویش‌هایی مانند «هر خانه یک پرچم» و همچنین عزم جدی سازمان تبلیغات اسلامی با کمک هیأت‌های عزاداری چهره شهر نسبت به قبل حال و هوای محرمی بیش‌تری دارد. امسال بنا شد هیأت‌های عزاداری تنها به سیاه‌پوش کردن محدوده خود اکتفا نکنند و محدوده خود را تمام محله بدانند و پارچه‌های سیاه در تمام محله برپا کنند که با این روش حال و هوای محرمی بهتری در شهر پیچید.

نوآوری‌هایی که امسال هم ادامه دارد

محرم سال قبل، نوآوری‌های بسیاری هم رخ داد؛ از حضور محمود کریمی مداح سرشناس کشور با یک وانت در خیابان‌های مختلف تهران تا «هر کوچه یک حسینیه» که بسیاری از مداحان سرشناس به در خانه‌های مردم به خصوص خانواده‌های معظم شهدا رفتند و مجلس روضه در کوچه برپا کردند. امسال در بسیاری از شهرهای کشور باز هم بناست این پویش در خانه خانواده‌های شهدا برپا شود و به مداحان به عزاداری بپردازند.

امسال حال و هوای عزاداری در هیأت‌ها نیز متفاوت خواهد بود و بسیاری از هیأت‌های مطرح و پرجمعیت رویه چهارپایه‌خوانی و روندی مشابه آن در دستور کار دارند تا مداح در مرکز قرار گیرد و عزاداران دور او حلقه شوند و به عزاداری بپردازند. سال قبل در برخی از هیأت‌ها دمام‌زنی داشتیم که امسال دمام‌زنی پررنگ‌تر در هیأت‌ها ادامه خواهد داشت.


چهارپایه خوانی محمود کریمی در حرم امام رضا در ماه رمضان امسال

نذری‌ها همچنان بیرون‌بر و بسته‌بندی است

به دلیل شرایط کرونایی و برای حفظ سلامتی مردم برپایی ایستگاه‌های صلواتی و نذری دادن به عزاداران حسینی حال و هوای متفاوتی خواهد داشت. سال قبل بسیاری از نذری‌ها تعطیل شد و یا مخارجش به سمت بسته‌های ارزاق رفت. امسال اما به صراحت در دستورالعمل آمده است که می‌توان نذری داشت، اما بسته‌بندی شده باید باشد. عزت زمانی در این خصوص می‌گوید: «برپایی ایستگاه‌های فرهنگی به صورت موکب در سطح شهر بلامانع است و برپایی ایستگاه‌های صلواتی با تاکید بر توزیع غیرمتمرکز اقلام و نذورات بسته‌بندی شده نیز مانعی ندارد. مسؤولان ایستگاه‌ها باید از تجمع و تشکیل صف جلوگیری کنند. در این زمینه مدیران هیأت‌ها و رابطان شهرداری توجیه خواهند شد. اطعام هم حتماً باید به صورت بیرون‌بر و بسته بندی بهداشتی باشد و از پهن کردن سفره و ایجاد صف طولانی باید پرهیز شود.»

سوق برخی نذری‌های محرم به سمت خوزستان و سیستان

برخی از هیأت‌ها نیز بنا دارند امسال نذری‌های مردم را به سمت کمک‌رسانی به آب‌رسانی خوزستان و سیستان و بلوچستان سوق دهند. برخی از مداحان همچون مهدی رسولی، ابوذر بیوکافی و … آب‌رسانی به یک روستای خوزستان با مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان را متقبل شده‌اند. میثم مطیعی نیز طرح بازسازی و اصلاح تاسیسات آب رسانی امام علی علیه‌السلام سوسنگرد (اصلاح وضعیت آبی رسانی ۴۴ روستا) را کلید زده است و در فاز اول طرح، حدود ۵۰۰ میلیون تومان بنا دارد با کمک مردم کمک‌رسانی کند.

مسؤولان هیأت رایه‌الرضا(ع) تهران نیز در این خصوص برنامه ویژه دارند. کاظم غفارنژاد مداح این هیأت می‌گوید: «محرم امسال همچون سال قبل در فرهنگسرای بهمن اقامه عزا کنیم و ان‌شاءالله کم هم نخواهیم گذاشت و پرشورتر خواهد بود، اما نذری‌های هرسال را به سمت کمک به رفع بی‌آبی سیستان و بلوچستان و خوزستان سوق خواهیم داد. البته نذری‌هایی را که برای اطعام نیت شده است نمی‌توان تغییر داد، اما آن بخشی که به صورت هدیه بود با اجازه بانیان اختصاص خواهیم داد. برآورد ما این است که حدود ۳۰۰ میلیون تومان در شرایط کنونی کشور هزینه نذری‌های ۱۰ شب محرم هیأت رایهالرضا خواهد شد که از این مبلغ، ان‌شاءالله بتوانیم ۲۰۰ میلیون تومان را اختصاص بدهیم و گره‌گشای زندگی مردم در این دو استان باشیم.»

در آستانه محرم آمار کشته‌ها و ابتلاهای کرونایی بسیار بیش‌تر از سال قبل شده است و رو به صعود دارد و جا دارد هیأت‌های مذهبی از همین روز نخست نسبت به رعای دستورالعمل‌های بهداشتی سختگیرانه عمل کنند تا ان شاء الله حق‌الناسی گردن‌شان نیفتد./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false