امام جمعه بوشهر: نهضت عاشورا اسلام ناب محمدی را احیا کرد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
امام جمعه بوشهر: نهضت عاشورا اسلام ناب محمدی را احیا کرد

به گزارش چغادک نیوز، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری ظهر امروز در نشست ائمه جمعه استان بوشهر به‌صورت فضای مجازی ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و ایام شهادت امام حسین (ع) ویژگی‌های نهضت عاشورا را برشمرد و اظهار داشت: مجالس و برنامه‌های سوگواری امام حسین (ع) ، ماه محرم و نهضت عاشورا هیچگاه خاموش نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با اشاره به وضعیت حاد استان بوشهر در زمینه بیماری کرونا بیان کرد: استان بوشهر با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا، در یک شرایط بحرانی قرار دارد و که تقویت زیرساخت‌های درمانی باید در دستور کار قرار بگیرد.

امام جمعه بوشهر از تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بخش کرمانی مراکز درمانی استان بوشهر خبر داد و تأکید کرد: با توجه به تکمیل شدن ظرفیت بخش کرونایی بیمارستان‌ها و کمبود کادر درمان و اقلام دارویی و پزشکی طی روزهای اخیر مذاکراتی با برخی مسئولان کشوری انجام شده که الحمدلله شرایط مقداری بهتر شد اما با شرایط آرمانی خیلی فاصله داریم.

وی گسترش فرهنگ بهداشت در شکسته شدن زنجیره انتقال ویروس کرونا را مورد تأکید قرار داد و افزود: در زمینه مدیریت بیماری کرونا باید در نحوه مدیریت درمانی و بهداشتی، نوسازی فکر انجام گیرد که این وظیفه مسئولان است و از سوی دیگر گسترش فرهنگ بهداشت توسط مردم است که باید مراعات شود.

صفایی بوشهری  رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم ایام ماه محرم را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کنونی و با توجه به گرمای هوا لازم است با برنامه‌ریزی مناسب، دستورالعمل‌های بهداشتی به‌صورت کامل مراعات شود.

امام جمعه بوشهر، با اشاره به اینکه ماه محرم برای مسلمان از جایگاه مهم و ویژه‌ای برخوردار است افزود: در برگزاری مراسم ایام ماه محرم در فضای حقیقی با رعایت دستورات بهداشتی امری مهم و ضروری است و در این راستا برنامه این ماه با عظمت در فضای مجازی باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه نهضت عاشورا و ماه محرم اسلام ناب محمدی را احیا کرد گفت: اگر امام حسین (ع) و نهضت عاشورا نبود، از اسلام تنها اسمی می‌ماند و از محتوای آسمانی آن خبری نبود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر محرم را ماه تقویت پیوند دل‌ها به خاندان رسول گرامی اسلام (ص)، امام حسین (ع) و نهضت عاشورا دانست و بیان کرد: هیئت‌های مذهبی در برگزاری محافل عزاداری ماه محرم توجه ویژه‌ای به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه برگزاری مراسم در فضای باز داشته باشند.

نحوه برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر سال ۱۴۰۰ استان بوشهر اعلام شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر هم دستورالعمل برگزاری عزاداری ایام محرم و صفر امسال را تشریح کرد و اظهار داشت: برگزاری مراسم ماه محرم و صفر در تمامی شهرستان‌های استان در فضای باز با یک سوم ظرفیت، و فضاهای بسته با ارتفاع شش متر با یک چهارم ظرفیت مکان مراسم و خروج تدریجی جمعیت برای جلوگیری از ازدحام مجاز است.

حجت‌الاسلام محمد رضا طاهری افزود: علاقه‌مندان به اقامه عزای سید و سالار شهیدان می‌توانند با مراجعه به سامانه بیرق برای تمدید یا صدور مجوز برگزاری مراسم اقدام کنند.

وی مجاز بودن مراسم سوگواری در محل مراسم و ایجاد شرایط لازم برای تهویه مناسب و عبور هوا در محل برگزاری مراسم، مراعات فاصله‌گذاری اجتماعی برای عزاداران را مورد اشاره قرار داد و افزود: هرگونه پذیرایی در حین برگزاری مراسم ممنوع است و حداکثر مدت اجرا مراسم ۲ ساعت تعیین شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر تصریح کرد: برگزاری روضه‌های خانگی و برپایی هرگونه ایستگاه صلواتی شامل موکب، خیمه و چادر و پذیرایی و توزیع نذورات و چای در تمامی نقاط استان ممنوع است.

طاهری ممنوعیت عزاداری سنتی خبر داد و اضافه کرد: در استفاده از طبل، سنج و وسائل مشابه ضدعفونی کردن قبل از استفاده الزامی است.

وی ضرورت فراهم کردن اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده درب ورودی مساجد، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی برای استفاده عزاداران، ممنوعیت مراسم سینه‌زنی سنتی و دمام‌زنی به سبب عدم امکان فاصله‌گذاری و ایجاد تجمع را مورد اشاره قرار داد و گفت: مجاز بودن ایجاد موکب‌های سلامت برای توزیع ماسک و سایر اقلام بهداشتی و پخش نوای حسینی و تعیین افرادی به‌عنوان همیار سلامت برای نظارت بر رعایت دستورالعمل بهداشتی از سوی هیئات مذهبی مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به اینکه نذورات صرفاً در قالب مواد غذایی خشک و خام و به‌صورت کمک‌های مؤمنانه به محرومان انجام می‌شود بیان کرد: نذورات خاصی که در آنها امکان تغییر نذر به سبب مسائل شرعی وجود ندارد، با نظارت کارشناسان بهداشتی، طبخ، بسته‌بندی و بدون هر گونه تجمع، تراکم جمعیت و به‌صورت بیرون بر توزیع شوند.

طاهری با اشاره به مجاز بودن برگزاری مراسم تعزیه در فضای باز و با رعایت دقیق فاصله‌گذاری اجتماعی و ضد عفونی وسائل و ابزار اجرا تعزیه ابراز کرد: در صورت عدم امکان فاصله‌گذاری اجرا تعزیه در یک مکان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های روزهای تاسوعا و عاشورا حسینی با شعار محوری «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» در سطح استان تصریح کرد: این مراسم‌ها حداکثر به مدت ۲ ساعت و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و کلیه موازین بهداشتی برگزار می‌شود./تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false