×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بی تدبیری که به ناامیدی رسید/ توکیوگردی از جیب ملت و بازگشت به عقب ورزش

به گزارش چغادک نیوز، بازیهای المپیک توکیو در حالی به پایان رسید که پرونده کاروان ورزشی کشورمان با ۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز بسته شد.

کاروان کشورمان با ۶۵ ورزشکار در المپیک توکیو شرکت کرد که در این دوره علاوه بر کشتی و وزنه‌برداری، کاراته و تیراندازی نیز نام خود را در جمع مدال‌آوران المپیک ثبت کردند.

* روشن شدن چراغ کاروان با مدال فروغی

جواد فروغی ملی‌پوش تپانچه که در مسابقات جهانی دهلی و کرواسی به مدال طلا رسیده بود، توانست مدال طلای المپیک توکیو را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کند. ملی‌پوش تیراندازی کشورمان با کسب طلای تپانچه ۱۰ متر، چراغ مدال‌آوری را روشن کرد.

این مدال در روزهای ابتدایی المپیک امیدها را برای کسب مدال‌های بیشتر زیاد کرد اما در ادامه شاهد بودیم که به جز کشتی و وزنه‌برداری که در همه ادوار مدال‌آور بوده‌اند، بقیه رشته‌ها ناکام بودند.

* باز هم بار روی دوش کشتی افتاد 

همانند ادوار گذشته بازهم بار روی دوش کشتی افتاد. با توجه به اتفاقاتی که برای وزنه‌برداری رخ داد و کاهش سهمیه‌ها، همه از کشتی انتظار داشتند تا با مدال‌آوری جایگاه ایران را در جدول ارتقا دهد اما روی تشک، چنین نشد و در رشته آزاد، عملا شاهد یک ناکامی بزرگ بودیم.

مدال طلای محمدرضا گرایی فرنگی‌کار کشورمان در هفته دوم المپیک بعد از چند روز ناکامی خبر خوبی بود که باعث جهش جایگاه ایران در جدول شد. اگرچه این طلا در ادامه تکرار نشد و کشتی آزاد در حسرت طلا به کار خود پایان داد و انتقادات زیادی را هم برانگیخت.

از ۱۱ گشتی‌گیر اعزامی، یک طلا (محمدرضا گرایی)، یک نقره (حسن یزدانی)، ۲ برنز (محمدهادی ساروی و امیرحسین زارع) موفق به کسب مدال شدند.

* یک طلا حاصل کار کاراته موقتی 

کاراته یکی از رشته‌هایی است که با درخواست میزبان در المپیک توکیو شرکت دارد و جزو رشته‌های اصلی بازی‌ها نیست. کاروان کاراته کشورمان در نخستین حضور با ۳ ورزشکار به مسابقات اعزام شد. سارا بهمنیار نخستین ورزشکاری بود که روی تاتامی رفت اما نتوانست از مرحله گروهی صعود کند.

حمیده عباسعلی که چندین مدال جهانی و آسیایی را در کارنامه دارد، شانس صعود به دور بعد را از دست داد. سجاد گنج‌زاده تنها نماینده کشورمان که توانست صعود خود را از مرحله مقدماتی قطعی کند و در نهایت به مدال طلا برسد. کارنامه کاراته اگرچه با مدال طلای گنج زاده باعث شادی مردم شد و کارنامه ای ماندگار را بر جای گذاشت؛ اما بایستی درباره شکست غیرمنتظره و عجیب دو ملی پوش دیگر اندیشید.

* عقب‌گرد ورزش نسبت به دوره قبل

در مقایسه با المپیک ریو که حاصل کار ۳ طلا، یک نقره و ۴ برنز بود، کاروان کشورمان در این دوره از نظر مدالی با ۳ طلا، دو نقره و دو برنز، نتیجه لغزان بهتری داشته اما نزول دو پله ای در جدول توزیع مدال نشان می دهد از منظر کیفی پیشرفتی حاصل نشده و واقعیت این است که اگر کاراته را که فقط میهمان این دوره بود کنار بگذاریم و به تحلیل فنی و کیفی کاروان بپردازیم، شاهد یک عقبگرد مدیریتی هستیم. عملکرد تک به تک رشته ها نشان می دهد که در برخی رشته ها بیشتر شاهد توریست و توکیوگرد بودیم تا نمایندگانی که بتوانند نماینده شایسته ای برای کشور باشند. این عقبگرد و رکود ورزش کشور در هشت سال گذشته، چگونه باعث شد تا یک ناامیدی حاصل شود. بی تدبیری که نهایت فهم مدیریتی آن پول پاشی در ماه های انتهایی منتهی به المپیک توکیو بود، چنین کارنامه ای را رقم زد که کشورمان با وود ظرفیت بالا و امکان مدال آوری قابل توجه، در برخی رشته ها تماشاگر و توریست اعزام کرده بود./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false