بازار نفت در هفته‌ای که گذشت/ دلایل افت قیمت سبد نفتی اوپک به ۷۰ دلار | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بازار نفت در هفته‌ای که گذشت/ دلایل افت قیمت سبد نفتی اوپک به ۷۰ دلار

به گزارش چغادک نیوز، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (۱۴ مرداد) با یک دلار و ۴۹ سنت کاهش ۷۰٫۳۴ دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (۱۳ مرداد)، ۷۱٫۸۳ دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

* بالاترین قیمت بیش از ۳ سال گذشته

رکورد قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ در ۱۵ تیر ماه به دنبال مذاکرات بدون نتیجه اوپک پلاس و بالا رفتن قیمت نفت در جهان شکسته شد و قیمت این نوع نفت به ۷۵٫۹۴ دلار در هر بشکه بالاترین قیمت این نوع نفت در ۳ سال و ۲ ماه گذشته رسید.

سبد نفتی اوپک در ۱۷ ماه می سال ۲۰۱۸ به ۷۶٫۷۵ دلار رسیده بود که قیمت روز ۱۵ تیر ماه بالاترین قیمت از آن زمان تا کنون به شمار می رود.

* دلایل کاهش دوباره قیمت سبد نفتی اوپک به ۷۰ دلار

دیروز به علت شیوع دوباره کرونا و افزایش محدودیت‌ها و در عین حال افزایش ذخایر نفت آمریکا و بالا رفتن ارزش دلار، قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت و همین امر سبب شد تا قیمت سبد نفتی اوپک نیز کاهش یابد.

برخی از کشورها در جهان به علت شدت گرفتن دوباره شیوع کرونا، شروع به اعمال محدودیت هایی کردند که از جمله این کشورها می توان به ژاپن به عنوان دومین مصرف کننده نفت در جهان اشاره کرد. توکیو در برخی از شهرهای خود محدودیت هایی اعمال و پروازها را لغو کرده است که این خود عاملی برای کاهش قیمت نفت به شمار می رود.

از طرفی، چین در حال حاضر با چالش ‌برانگیزترین بحران کووید۱۹ از ابتدای شیوع که تحت کنترل درآورده، مواجه است.

چینی ها تأکید کرده اند اگر بیماری کووید ۱۹ بار دیگر تشدید شود، محدودیت‌های دوباره اعمال می شود. این محدودیت‌ها در حوزه حمل و نقل داخلی در آینده‌ای نزدیک بر روی تقاضای سوخت تأثیرگذار خواهد گذاشت و پیش‌بینی می شود که تقاضا برای بنزین ۸۰ هزار بشکه در روز در ماه آگوست نسبت به ماه جولای در این کشور کمتر شود.

بالا رفتن ذخایر نفتی آمریکا، عامل دیگری بود که سبب کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. بر اساس جدیدترین آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته ۳٫۶ میلیون بشکه افزایش یافته است.

افزایش ارزش دلار هم معمولاً نفت خام را برای خریداران با دیگر ارزها گران ‌تر می‌سازد و با کاهش تقاضا، قیمت نیز افت می‌کند. (جزئیات بیشتر)

* اتفاقات بازار نفت در این هفته

در حالی که هفته گذشته انتظار می رفت رشد تقاضا برای نفت سریع تر از انتظار باشد، بازارهای جهانی نفت با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند و قیمت نفت به بالای ۷۵ دلار رسید و حتی نفت برنت چهارمین ماه افزایشی خود را ثبت کرد.(جزئیات بیشتر)

حتی تحلیلگران فکر می کردند واکسیناسیون های بیشتر، محدودیت های قرنطینگی کمتری به دنبال داشته باشد اما با شروع این هفته و آغاز به کار بازارهای نفتی، پس از اینکه آمارها از کاهش شدید فعالیت کارخانجات چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان خبر داد، قیمت نفت به علت نگرانی در مورد اقتصاد این کشور کاهش یافت.

این نگرانی با افزایش تولید نفت تولیدکنندگان نفت در جهان همراه شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد OANDA در این باره گفت: «چین در بهبود اقتصادی در آسیا پیشرو بوده است و اگر رکود اقتصادی این کشور عمیق تر شود، نگرانی ها افزایش خواهد یافت که چشم انداز اقتصادی جهانی با یک کاهش چشمگیر مواجه خواهد شد.» (جزئیات بیشتر)

در میانه هفته، زمانی که به زمان انتشار آمار ذخایر نفتی آمریکا نزدیک شدیم، پیش بینی در مورد کاهش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت را بار دیگر بالا برد اما باز هم به ۷۵ دلار نرسید.

نگرانی ها در مورد شیوع نوع دلتای کرونا در آمریکا و چین که دو مصرف کننده بزرگ نفت هستند، همچنان ادامه داشت و مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. (جزئیات بیشتر)

و در نهایت در پایان هفته با انتشار رسمی ذخایر نفت آمریکا و اعمال محدودیت ها از سوی برخی کشورها، قیمت نفت به شدت کاهش یافت.

* جهش های ویروس کرونا، تهدیدی برای بهبود تقاضا برای نفت

همچنین نتایج یک نظرسنجی نشان داد به علت بهبود اقتصادی در جهان و بازگشت کمتر از انتظار نفت ایران به بازار، قیمت نفت تا پایان سال جاری میلادی در نزدیکی ۷۰ دلار در هر بشکه فروخته خواهد شد اما انواع جدید ویروس کرونا، افزایش قیمت را محدود خواهد کرد.

کارستن منکه، تحلیلگر موسسه جولیوس بائر معتقد است: «اوج و فرود موج های ویروس کرونا طی ماه های باقی مانده از سال میلادی، بیشتر بر احساس حاکم بر بازار تاثیر خواهد داشت تا عوامل موثر بر عرضه و تقاضا چراکه انتظار نداریم سیاست گذاران به هیچ وجه قوانین و اقدامات قرنطینگی سخت و گسترده اعمال کنند.»

فرانک شالنبرگ، تحلیلگر LBBW گفت: «با توجه به افزایش تولید اوپک پلاس، احتمال بازگشت تولید نفت آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ وجود دارد و هنوز ویروس کرونا تهدیدی برای آرام کردن دوباره تقاضا برای نفت به شمار می رود. من فکر می کنم ۷۰ دلار در هر بشکه سطح واقعی و حقیقی برای قیمت نفت است.»(جزئیات بیشتر)

همچنین برخی گزارش ها نشان می دهد، این احتمال وجود دارد که هند به عنوان سومین واردکننده نفت جهان با چین برای پایین آوردن قیمت نفت دست به یکی کند.

در واقع چینی‌ ها در راستای تلاش برای پایین آوردن قیمت نفت در بازار جهانی در ذخایر استراتژیک نفت خود را باز کرده و هم‌ اکنون پالایشگاه ‌های این کشور به جای خرید از بازار جهانی دست به برداشت از این ذخایر می ‌زنند.

گزارش هایی هم حاکی از آن است که دولت هند نیز می‌خواهد نیمی از ذخایر استراتژیک نفتی خود را با هدف جذب سرمایه‌گذاران خصوصی و بالا بردن حجم ظرفیت ذخیره سازی خود عرضه کند.(جزئیات بیشتر)

پیش از این هم دولت هند نسبت به بالا بودن قیمت نفت به اوپک اعتراض کرده بود و دعوای لفظی میان وزیر نفت هند و وزیر نفت عربستان صورت گرفت و پس از شیوع گسترده کرونا در این کشور، این درگیری ها در پشت بحران هند ناپدید شد.

* اتفاقات نشست اوپک پلاس

صد و هشتادمین جلسه وزرای اوپک  در روز پنج شنبه ۱۰ تیرماه در حالی آغاز به کار کرد که اختلاف عمیقی میان عربستان و امارات وجود داشت. (جزئیات بیشتر)

هیچ کس نمی دانست، اختلافات عمیقی در نشست آخر هفته اوپک پلاس سبب خواهد شد تا هیچ افزایش تولیدی از سوی این گروه صورت نگیرد اما این نشست بدون هیچ نتیجه ای به پایان رسید زیرا امارات با افزایش تولید از ماه آگوست موافقت کرده اما با تمدید قرارداد کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۲ مخالفت کرده بود.

* دلیل مخالفت امارات چه بود

گفته می شود امارات شکایت داشت، سطح تولید پایه این کشور- سطح محاسبه هرگونه کاهش – در ابتدا خیلی کم تعیین شده است؛ موضوعی که قبلا هم مطرح شده بود اما امارات می گفت در صورت پایان توافق در آوریل ۲۰۲۲، آن را تحمل کند نه اینکه (توافق کاهش تولید) بیشتر ادامه یابد.

*  شکست مذاکرات اوپک پلاس

و در نهایت، اختلافات عربستان و امارات آنقدر عمیق بود که نشست اوپک پلاس نتیجه ای در بر نداشت و بدون هیچ توافقی پایان یافت. اوپک پلاسی ها حتی تاریخی برای نشست بعدی تعیین نکردند.

اما روسیه در پشت صحنه تلاش می کرد تا ریاض و ابوظبی را به زمین مذاکره باز گرداند تا راهی برای توافق بیابند. (جزئیات بیشتر)

بالاخره عربستان و امارات مصالحه کردند و در ۲۷ تیرماه نشست اوپک پلاس برگزار شد.(جزئیات بیشتر)

* اوپک پلاسی‌ها بالاخره به توافق رسیدند

پس از گذشته دو هفته از شکست مذاکرات قبلی اوپک پلاس، این گروه بالاخره به توافق رسیدند تا از ماه آگوست تا دسامبر ۲۰۲۱، تولید خود را روزانه ۲ میلیون بشکه یا روزانه ۴۰۰ هزار بشکه در ماه افزایش دهند و این قرارداد تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شود. (جزئیات بیشتر)

* تغییر سهمیه تولید چند کشور به اختلافات پایان داد

برای حل این اختلاف، اوپک پلاس با سهمیه تولید جدید  از می ۲۰۲۲ برای چند عضو از جمله امارات، عربستان، روسیه، کویت و عراق موافقت کرد.

بر اساس برآوردهای رویترز، این تعیین جدید سهمیه از ماه می سال آینده، ۱٫۶۳ میلیون بشکه در روز بر عرضه اوپک می‌افزاید.

* تاثیر اقدامات اوپک بر بازار نفت

اوپک در سال ۲۰۲۰ با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت، مانع از عرضه حدود ۱.۳ میلیارد بشکه نفت به بازارهای جهانی شد.

در واقع، مداخله اوپک پلاس در بازار عرضه جهانی نفت، برای تغییر روند کاهش قیمت بسیار مهم بود و بار دیگر اوپک را در میانه افزایش تولید نفت شیل به عامل تاثیرگذار در بازارهای نفت تبدیل کرد.

با شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان و کاهش تقاضا برای نفت، اوپک پلاس به منظور تقویت قیمت این کالای اساسی در سال گذشته میلادی توافق کردند تا از ماه می ۲۰۲۰ روزانه ۹٫۷ میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند که رقمی بی سابقه و رکورد محسوب می‌شد و در فاز نخست تصمیم گرفتند تا این قرارداد تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه یابد.

با بهبود تقاضا، این گروه به تدریج بر میزان تولید افزودند و تا جولای ۲۰۲۱ کاهش تولید به ۵٫۸ میلیون بشکه در روز رسید و اکنون با توافق جدید تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود دو میلیون بشکه دیگر از این میزان کم خواهد شد.

* نفت ایران ۵ دلار گران شد

بر اساس جدیدترین گزارش اوپک، تولید نفت ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۱ برابر با تیر ماه ۱۴۰۰ به ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن ۳۳ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

متوسط قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۱ (تیر ۱۴۰۰) با ۴ دلار و ۹۶ سنت افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۷۱٫۶۸ دلار رسید.

نفت ایران در ماه می (خرداد ۱۴۰۰) ۶۶٫۷۲ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. (جزئیات بیشتر)

* حفظ جایگاه چهارم در اوپک

ایران در ماه آوریل یا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت اوپک را پس و از کویت پیشی گرفت و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.

در حال حاضر، کشورهای عربستان با تولید ۸ میلیون و ۹۰۶ هزار بشکه در روز، عراق با تولید ۳ میلیون و ۹۳۸ هزار بشکه در روز و امارات با ۲ میلیون و ۶۸۰ هزار بشکه در روز، سه کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک به شمار می روند.

ایران، پیش از تحریم های آمریکا از سال ۲۰۱۸، سومین بزرگ ترین تولیدکننده نفت اوپک پس از عربستان و عراق بود.

* رشد ۲۵ دلاری قیمت طی ۶ ماه

سبد نفتی اوپک سال ۲۰۲۱ را با قیمت ۵۱٫۳۶ دلار در هر بشکه آغاز کرد و در پنجم ژانویه کمترین رقم برابر با ۵۰٫۷۸ دلار در هر بشکه را ثبت کرد.

به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک طی ۷ ماه گذشته رشد ۱۸٫۹۸ دلاری داشته است.

*  کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

کمترین قیمت نفت اوپک در سال ۲۰۲۰ در روز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۹۹) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خورد.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.

کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۲۱ برابر با ۵۰.۷۸ دلار در هر بشکه در ۵ ژانویه ثبت شده است.

*  قیمت هفتگی و ماهانه

سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۶ آگوست ۲۰۲۱ یعنی جمعه ۱۵ مرداد، ۷۲٫۱۹ دلار در هر بشکه فروخته شد.

متوسط قیمت نفت اوپک در ماه جولای نیز ۷۳٫۵۳ دلار در هر بشکه برآورد شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false