×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خطبه‌هایی که امان مفسدان را بریده است

به گزارش چغادک نیوز، مصطفی فلاح خبرنگار در یادداشتی برای خبرگزاری فارس نوشت:

آیت‌الله عابدینی در سال ۱۳۹۳ از سوی رهبر معظم انقلاب به سمت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین منصوب شد و خیلی زود به یکی از پیشتازان عدالت‌خواهی و مبارزه با فساد و زمین‌خواری در کشور در جایگاه خطیب نماز جمعه شناخته شد. اگرچه پیش از آن نیز در جایگاه امام جمعه موقت قزوین در انتقاد از برخی مسئولان ارشد، صریح و شفاف بود و هر جا کوتاهی در خدمت و یا انحرافی مشاهده می‌کرد، بی‌پرده سخن می‌گفت. در سال ۱۳۹۵ بود که یکی از مفاسد پیچیده زمین‌خواری در قزوین از زبان امام جمعه از تریبون نماز جمعه مطرح شد و موجب خشنودی مردم و ناامیدی مفسدان و زمین‌خواران شد چرا که از آن پس زمین‌خواران زیر فشار افکار عمومی و رسانه‌های جمعی رفتند.

افشای زمین‌خواری هفت‌سنگان

آیت‌الله عابدینی در ماجرای هفت‌سنگان که مربوط است به چندهکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های منطقه هفت‌سنگان قزوین، پس از آن که از موضوع مطلع شد، جلسات مکرر با کشاورزان و باغداران آن منطقه و همچنین با مطلعین و مسئولان برگزار کرد تا ضمن آگاهی کامل از ابعاد مساله، از ادامه این فساد جلوگیری کرده و در نهایت زمین‌ها که مطعلق به بیت‌المال بود، به بیت‌المال باز گردد اما روند کار از سوی مسئولان این گونه بود که همتی در آن‌ها برای بازگرداندن زمین‌ها دیده نمی‌شد و جلسات پشت پرده کاملاً حمایتی در جهت زمین‌خواران بود. این‌گونه شد که امام جمعه قزوین بر آن شد تا مسأله را از طریق تریبون نماز جمعه، رسانه‌ای کرده و به اطلاع مردم برساند و در نهایت شاید مانع از ادامه ماجرا شود. طرح این موضوع در نماز جمعه با استقبال عموم مردم روبرو شد و این نوآوری در فضای نماز جمعه، تحسین همگان را برانگیخت و همه آزادی‌خواهان را از هر سلیقه‌ای نسبت به نماز جمعه و میزان اثرگذاری آن در جامعه امیدوارتر کرد.

با طرح موضوع زمین‌خواری هفت‌سنگان، چند بخش جامعه نسبت به این مسأله حساس شد. نخست مردمی بودند که همیشه نسبت به فساد در جامعه حساس بودند و از شنیدن فساد در جامعه در هر خطه‌ٔ جغرافیایی ناراحت می‌شدند و حال که فسادی را از شهر خود شنیده بودند رضایتمند از مطالبه‌گری امام جمعه در تریبون نماز جمعه، نگران ابعاد این فساد بودند و با جدیت پیگیر ماجرا شدند. دوم  مسئولانی که در این پرونده هم نقش مجری داشته و هم سهیم بودند و نامشان هم در لیست زمین‌خواران مشاهده می‌شد که بیشتر از کارکنان دادگستری قزوین، بستگان و دوستانشان بودند و در این لیست نام تعدادی از کارکنان و مسئولان ارشد استانداری نیز دیده می‌شد و بخش سومی که نسبت به این مسأله حساس شدند، رسانه‌های جمعی بودند که از آن پس مدام پیگیر ماجرا بوده و به این مسأله پرداختند و کم کم پای این موضوع به فضای کلان رسانه‌ای کشور نیز کشیده و با دعوت از آیت‌الله عابدینی و کارشناسان آگاه و مطلع، در شبکه‌های ملی نیز به آن پرداخته شد و میزان گستردگی طرح این مسأله در فضاهای رسانه‌ای به گونه‌ای است که کمتر کسی از آن بی خبر است.

دستاوردهای پرداختن به زمین‌خواری هفت‌سنگان

پرداختن به مسأله هفت‌سنگان و رسانه‌ای شدن این موضوع، سه دستاورد جدی، مهم و محوری داشت که در آینده استان قزوین بسیار اثرگذار خواهد بود. اولین دستاورد و یا آورده این بود که پرداختن به زمین‌خواری هفت‌سنگان، جلوی بسیاری از مفاسد جدید که در شرف تحقق بود را گرفت. بسیاری از کسانی که می‌خواستند اقدامات مشابهی را انجام دهند یا به خاطر ترس از آبروی خود و یا به خاطر ترس از قانون و دستگاه قضایی فسادستیز آیت‌الله رئیسی، پا پس کشیده و همین امر سبب شد تا مفاسد جدید رخ ندهد.

دستاورد دوم این ماجرا این بود که مردمی که از مفاسد مشابه مطلع بودند، جرات افشا پیدا کردند و مفاسد مشابه را چه هر طریقی که می‌توانستند، به اطلاع امام جمعه، مسئولان دلسوز و مردم رساندند که امروز جامعه به خوبی از آنها آگاهی دارد و امیدواریم با جدیت متولیان و مسئولان امر به آنها بپردازند تا شاهد برچیده شدن کامل فساد در قزوین باشیم.

ریل‌گذاری برای تشکیل گروه‌های عدالت‌طلب و شکل‌گیری گفتمان عدالت‌خواهی از مهم‌ترین دستاوردهای افشای زمین‌خواری هفت‌سنگان از سوی امام جمعه قزوین بود. جوانانی که از برخی فسادها در استان قزوین به ستوه آمده بودند اما نمی‌دانستند چگونه پای کار بیایند، بعد از افشای برخی از ابعاد زمین‌خواری هفت‌سنگان، جرات پیدا کرده و پای کار آمدند و هر روز که می‌گذرد، گروه‌های عدالت‌خواه شاکله قوی‌تری برای ورود به عرصه‌های مبارزه با فساد پیدا می‌کنند و این گفتمان شکل گرفته به خوبی اثر مطلوبی را در استان گذاشته است.

امام جمعه قزوین، امام هر روز هفته

صلابت و شفافیت و بیان بی‌تعارف مسائل در خطبه‌های نماز جمعه خواست جدی مردم از خطیبان نماز جمعه است؛ اگرچه آیت‌الله عابدینی در دورانی که امام جمعه موقت بود نیز صراحت در بیان داشت، دورانی که نقدهای خود از استانداران و مسئولان کشوری را با شجاعت و بدون هیچ تعارفی مطرح و اشتباهات را با قاطعیت گوشزد می‌کرد و این نقد ممکن بود هر جناح و حزبی را زیر سوال ببرد و در این مسیر هیچ‌گاه حزبی و جناحی عمل نکرد. به عنوان نمونه همین چند روز پیش بود که آیت‌الله عابدینی از سفر نکردن آیت‌لله رئیسی به قزوین در دوران ریاستشان بر قوه قضائیه، گلایه کرد چرا که مردم منتظر هستند تا کلاف سردر گم برخی از زمین‌خواری‌ها به نتیجه مطلوب برسد و دست مفسدان از مسئولیت‌های دولتی که بعضاً در جایگاه‌های بالای مدیریتی قرار دارند، قطع شود.

پرداختن نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین به پرونده‌های دیگری نظیر زمین‌های اندیشه و نیاوران قزوین، حضور در جمع مردم و گفت‌وگوی چهره به چهره، حضور مکرر در بازار قزوین، تعدیل تشریفات و تیم حفاظت، برداشتن نرده‌های جایگاه ویژه نماز جمعه، دیدار با خانواده‌های کم بضاعت و بی‌بضاعت و حمایت مالی از آنها، فعال کردن میز خدمت در نماز جمعه، حضور در مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله و شرکت در مشارکت‌های مردمی و کمک‌های مالی به مردم همگی سبب شده است تا امام جمعه قزوین به امید مردم در مسیر مبارزه با فساد، محرومیت‌زدایی و رسیدگی به محرومان تبدیل شود و در مجموع به امام جمعه قزوین به خاطر هوشیاری و هوشمندی نسبت به تمام مسائل قزوین می‌توانیم بگوییم امام هر روز هفته! امروز با وجود امام جمعه‌ای هوشیار و فعال بودن جوانان عدالت‌خواه دیگر هیچ نقطه امنی برای مفسدان در قزوین وجود ندارد و خطب‌های نماز جمعه مرحمی برای دردهای مردم شده و در مقابل امان مفسدان را بریده است و هیچ‌کس به سادگی جرات فساد در قزوین را ندارد.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false