جابه‌جایی کالای همراه ملوان در استان بوشهر بلا‌مانع است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
جابه‌جایی کالای همراه ملوان در استان بوشهر بلا‌مانع است

به گزارش چغادک نیوز، حمل کالای وارداتی بدون مجوز قانونی و گمرکی قاچاق و جرم محسوب می‌شود که در این راستا قاچاق کالا به اقتصاد، اشتغال، تولیدات داخلی و حتی بهداشت خسارت‌های بالایی وارد می‌کند.

دستگاه‌های مقابله کننده با قاچاق کالا از جمله نیروی انتظامی، مرزبانی، اداره کل اطلاعات، گمرکات، بنادر و دیگر نهادها با تلاش شبانه‌روزی راه‌های انتقال قاچاق کالا از طریق سواحل، مرز دریایی و جاده‌های استان بوشهر را مسدود کرده‌اند که کشف روزانه کالاهای قاچاق نشان از ناامن بودن این استان برای جابجایی قاچاق محسوب می‌شود.

کارشناسان اقتصادی ورود و خروج کالا به‌صورت پنهانی و بدون مجوز را قاچاق می‌دانند و افرادی را که به این عرصه ورود کنند سوداگر می‌خوانند، اما باید از مسئولان پرسید که جوانانی که برای رساندن کالایی با نام نامتعارف قاچاق بدست صاحبان مال از جان خود در جاده‌ها می‌گذرند، چگونه سوداگری هستند که در این راه در پیچ و خم سرعت و جاده‌ها، هم‌نشین مرگ می‌شوند!

خودروهای شوتی، ارابه مرگ جاده‌های استان بوشهر

به گمان، همه راننده‌ها حداقل یک‌بار، خودرو با نام شوتی را در محورهای مواصلاتی دیده‌اند که چنان در جاده‌ها، سرعت می‌گیرند که فقط باید رد دود خودروهای آنان را دید.

خبرنگار ما در گفت‌وگو با یکی از شوتی‌سواران بوشهری که از مصاحبه نیز امتناع می‌کرد، به چگونگی ورود جوانان به این فعالیت پرداخت و در پاسخ به خبرنگار، از درد بیکاری و فقر خود نالید و اظهار داشت: که در چنین اوضاع اقتصادی، راهی جز به خطر انداختن جان خود برای گذراندن زندگی ندارد.

وی که ساکن یکی از شهرهای ساحلی استان بوشهر است با بیان اینکه در نوار ساحلی طولانی و تجارت دریایی باید برای اشتغال سالم مورد توجه قرار بگیرد گفت: استان بوشهر از قدیم به سبب همجواری با خلیج‌فارس به‌عنوان دروازه کالاهای تجاری شناخته می‌شد ولی امروز به سبب مشکلات گوناگون این جایگاه را از دست داده است.

این جوان بوشهری با انتقاد از وضعیت اشتغال‌زایی در استان خواستار توجه ویژه به کسب‌وکار جوانان شد تا مجبور به انتخاب بارگیری اجناس خارجی از بنادر به دیگر نقاط نشوند.

سبک و شیوه رانندگی شوتی‌ها بسیار خطرناک و انتحاری است

امام جمعه دیر در گفت‌وگو با خبرنگاران به موضوع ته‌لنجی پرداخت و اظهار داشت: یکی از امتیاز‌ مهم ملوانان لنج‌ها و شناورها تجاری تأمین مایحتاج زندگی خودشان است که این مهم نباید به‌عنوان کالای قاچاق تلقی شود.

حجت‌الاسلام سید علی حسینی با بیان اینکه کالایی که از گمرک خارج شد نباید دیگر تحت تعقیب قاچاق قرار بگیرد گفت: وقتی دولت جمهوری اسلامی، امتیاز‌ به مرزنشینان برای واردات کالای همراه ملوان داده است، معنایی ندارد که این کالاها ‌وقتی از گمرک خارج شد قاچاق تلقی شود و در جابجایی آن مشکلاتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: بالاخره با پیگیری‌های متعدد در خصوص ته‌لنجی و کالای همراه ملوان ، با توجه به مصوبه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و شورای تأمین استان، معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر اعلام کرد که قرار است عنوان قاچاق بر روی کالاهای ته‌لنجی بکار برده نشود و جابجایی این کالاها در استان بلا مانع است.

امام جمعه دیر افزود: بنده نیز همان زمان هشدار دادم که تا زمانی که گمرک، برگ عبور به کالاهای همراه ملوان یا ته‌‌لنجی ندهد هیچ تغییری در  برخورد با این کالاها به عنوان قاچاق صورت نخواهد گرفت.

حسینی بیان کرد: پس از برداشتن عنوان قاچاق بر روی کالاهای ته‌لنجی ، مدت کوتاهی اعلام شد که جابجایی هر نوع کالا خارجی و وارداتی در استان بوشهر که پروانه معتبر گمرکی نداشته باشد قاچاق است و تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد در نتیجه با چنین اظهاراتی همچنان در عنوان نامعتبر ته لنجی قاچاق هستیم.

قانون تحریف شده کالای ملوان

طبق قانون جمهوری اسلامی ایران، کالای ته‌لنجی، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند و بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات هر ملوان سالانه می‌تواند مقدار مشخصی کالا با خود وارد کند.

در همین حال جانشین رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر با بیان اینکه قاچاق کالا با کالای همراه ملوان و ته‌لنجی متفاوت است اظهار داشت: عنوان قاچاق باید از روی کالای همراه ملوان برداشته شود.

محمد تقی ایرانی، کالای همراه ملوان و ته‌لنجی را تنها از طریق لنج تجاری سنتی دانست و بیان کرد: واردات کالا همراه ملوان با شناورهای سنتی با ظرفیت پایین‌تر از ۵۰۰ تن قانونی است و هیچ مانعی ندارد.

وی از صدور مجوز مرحله نخست سفر شناور تجاری سنتی از بنادر استان بوشهر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس خبر داد و خاطر نشان کرد: بر اساس این مجوز، شناور سنتی مجاز به وارد کردن کالای همراه ملوان بدون اعمال تشریفات رایج ترخیص کالاها و رویه‌های رسمی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با بیان اینکه این شناورها مجاز به واردات ۹۷ قلم کالای اعلام شده هستند گفت: بر این اساس صاحبان شناور تجاری سنتی و یا ملوانان می‌توانند محموله‌ها معادل ۳۰ وانت به عنوان ته‌لنجی یا کالا همراه ملوان بدون اعمال تشریفات رایج ترخیص و از گمرک خارج کنند.

ایرانی، معضلات مرتبط با پدیده خودرو شوتی را ناراحت کننده و سبب تأسف و تأثر دانست و افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر و شورای تأمین، و در راستای حمایت از معیشت ملوانان، لنج‌داران و مالکان شناورها جابجایی کالاهای ته‌لنجی و همراه ملوان در استان بوشهر بلامانع است.

جانشین رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بوشهر تأکید کرد: چون  جابجایی کالاهای ته‌لنجی و همراه ملوان مشمول هیچگونه محدودیتی نیست باید این مهم مورد توجه مسئولان حوزه انتظامی و قضایی قرار بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با این اقدام، فعالیت‌های جابجایی کالا ته‌لنجی در استان بوشهر به‌حالت عادی در آمده و امید می‌رود معضلات و مشکلات پدیده خودرو شوتی بر چیده شود.

مردم دل به دریا می‌زنند تا در دریای وخیم اقتصادی دست و پا نزنند

برخی مواقع نیز چنین به مردم القا می‌شود که صدور مجوز ترخیص کالای ته‌لنجی‌ و کالا همراه ملوان، مساوی با نابودی تولید کالای داخلی و این درحالی است که از یک سو به سبب سوء‌مدیریت‌ها، برخی تولیدات داخلی یا دارای کیفیت نیست و یا تولیدات هم که صاحب کیفیت و قیمت مناسب هستند به نابودی و تعطیلی تولید می‌انجامد و از سوی دیگر نیز ورود جوانان به امر فروش کالا ته‌لنجی را غیرقانونی می‌خوانند، حال باید از چنین مسئولانی پرسید که پس جوانان ساحل‌نشین از چه محلی تأمین معاش کنند!

در بحبوحه جان به خطر انداختن ته لنجی‌ها و شوتی‌سواران، تنها سوداگران ماجرا، سرمایه‌داران هستند که در قلب کشور زندگی می‌کنند، کافی است برای درک عمق این فاجعه به آمار مرگ و میر جوانان و تصادفات، به سبب ورود به این فعالیت‌ها، توجه شود، مسئولان باید این مانع را از پیش پای مردمی که برای تأمین نان خانواده خود در دل گرما به دریا می‌زنند و جان خود را به خطر می‌‌اندازد بردارند، تا بیشتر از این شاهد صحنه‌های دلخراش در جاده‌ها نباشیم./تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false