استان بوشهر با کمبود ۱۰۰ محیط‌بان مواجه است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
استان بوشهر با کمبود ۱۰۰ محیط‌بان مواجه است

به گزارش چغادک نیوز:زیست و زاد و ولد انواع جانواران مناطق حفاظت شده محیط زیست نشان از جایگاه این استان در این عرصه محسوب می‌شود چرا که استان بوشهر در زادآوری انواع جانوران به‌ویژه پرندگان، لاک‌پشت‌ها، آبزیان و حیات وحش دیگر نقش مهم و تاثیرگذاری دارد.

اکنون ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر شامل مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع تعیین شده است که ۱۷۷ هزار هکتار آن مناطق حفاظت شده و ۱۲۳ هزار هکتار مناطق شکار ممنوع و پناهگاه حیات وحش است.

۱۱ درصد عرصه‌های منابع طبیعی در مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اکنون در حدود ۱۱ درصد عرصه‌های منابع طبیعی در مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که براساس میانگین کشوری باید به ۱۴ درصد افزایش یابد.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان اینکه اقدامات لازم برای تبدیل مناطق شکار ممنوع و پناهگاه حیات وحش به منطقه حفاظت شده اقدامات لازم انجام شده است اظهار داشت: اکنون برای تبدیل منطقه شکار ممنوع کوه موند، شاهزاده ابراهیم تنگ باهوش و کوه سیاه به مناطق حفاظت شده اقداماتی انجام شده است.

وی مناطق حفاظت شده استان بوشهر را شامل ۸ منطقه دانست و تصریح کرد: پارک ملی دریایی نای‌بند، دیر- نخیلو، تالاب حله، ۲ اثر طبیعی ملی خارگ و کوه‌مند از جمله مناطق حفاظت شده دارای ۱۷۷ هزار هکتار است که با مناطق شمار ممنوع و پناهگاه حیات وحش به ۳۰۰ هزار هکتار می‌رسد.

استان بوشهر با کمبود ۱۰۰ محیط‌بان مواجه است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر تعداد محیط‌بانان در استان بوشهر را ۷۰ نفر دانست و بیان کرد: براساس استاندارد تدوین و تعریف شده باید به ازای یک‌هزار هکتار منطقه تحت حفاظت یک محیط‌بان وجود داشته باشد که با وجود ۱۷۷ هزار هکتار اراضی حفاظت شده استان نیاز به ۷۰ محیط‌بان است که اکنون با کمبود ۱۰۰ محیط‌بان مواجه هستیم.

قلی‌نژاد با بیان اینکه ۷۰ محیط‌بان فعلی نیاز یک ششم نیاز مناطق حفاظت شده را تأمین می‌کند خاطر نشان کرد: با تلاش شبانه‌روزی تمام مناطق حفاظت شده تحت پوشش قرار دارد ولی تأمین تجهیزات محیط‌بانان از ضروریات است.

وی افزود: با وجود کمبود نیرو و تجهیزات اما تاکنون با فداکاری و تلاش مضاعف محیط‌بانان پایش و گشت‌زنی در مناطق تحت حفاظت متوقف نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مناطق حفاظت شده استان را کوهستانی، دریایی، جلگه‌ای، تالابی و کویری دانست و تصریح کرد: استان بوشهر با وجود مناطق کوهستانی، تالاب ساحلی و جلگه‌ای از تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی بالایی برخوردار است که این تنوع بالا اهمیت حفاظت از مناطق حفاظت شده را دو چندان کرده‌ است.

بزرگداشت روز ملی محیط‌بان در بوشهر

به مناسبت مراسم گرامیداشت روز محیط‌بان از محیط‌بانان استان تقدیر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به نقش مهم محیط‌بان در حفاظت از جانواران و زیستگاه‌های حیات وحشت در بخش‌های گوناگون خاطر نشان کرد: پارک‌های ملی دریایی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده به عنوان مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست است که مورد توجه ویژه قرار دارد.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان اینکه استان بوشهر دارای هر ۴ سطح مناطق حفاظت شده است گفت: این مناطق و به تبع آن گونه‌های جانوری، نیاز به حفاظت و حراست دارد که حفاظت از این عرصه‌ها توسط محیط‌بانان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه محیط‌بانان با تعهد بالا در این زمینه فعالیت می‌کنند تصریح کرد: محیط‌بانان بی‌ ادعاترین افراد هستند و خدمات آنان درخور تحسین است.

در این آیین از محیط‌بانان استان بوشهر تقدیر شد و در این راستا ۲ محیط‌بانان استان به‌عنوان برگزیده کشوری و ۳ محیط‌بان برگزیده استانی معرفی شدند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false