×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تحلیلی بر انتخابات شورای شهر برازجان

به گزارش چغادک نیوز: مهدی مظلومی از فعالان سیاسی و فرهنگی استان بوشهر در یادداشتی تحلیلی نوشت : در انتخابات ۱۴۰۰ دلایلی از جمله شرایط نا مطلوب اقتصادی، بیماری کرونا و دیگر موضوعات به یقین میزان مشارکت نسبت به دوره های قبل کمتر خواهد بود ولی بالاخره انتخابات شورا همچون انتخابات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی از حس و رنگ بوی رفاقت، و طایفه گری خصوصا در شهرستان هایی با  ترکیب جمعیتی قومی طایفه ای، شور و مشارکت بیشتری دارد که به یقین دشتستان با مرکزیت برازجان از جمله این شهرستان ها خواهد بود.
شورای شهر برازجان در میان حدود ۶۰ کاندیدا، ۷ نفر را به عنوان منتخب و عضو اصلی و ۴ نفر را به عنوان عضو علی البدل خواهد داشت.
بر همین اساس تحلیلی را جهت پیش بینی این ترکیب خواهیم داشت.
اولا این پیش بینی یقینا قطعیت ندارد زیرا انچه قطعی و اهمیت دارد تعداد ارایی است که در صندوق انداخته میشود نه شلوغی درب ستاد یا دیگر فاکتورها.
دوما این تحلیل بر گرفته از مشاوره، پرس جو از چندین فعال سیاسی انتخاباتی  و نهایت تحلیل  نگارنده است که می تواند منابع اطلاعاتی و روش بررسی غلطی را هم در پی داشته باشد.
 ارسطو قایدی
این دوره به یقین یکی از شانس های اول ورود به پارلمان شهری است.
داشتن سابقه بیش از ۱۵ سال در شهرداری برازجان، فعالیت فرهنگی و همچنین رای طایفه ای می تواند از دلایل اصلی این برداشت باشد.
 غلام رضا شنبدی
در دوره قبل عضو علی البدل شورا شد وی کارمند کار راه انداز و مردمی بانک ملی برازجان و همچنین از هنرمندان سابقه دار عرصه تئاتر برازجان است.
روحیه مردمی و معتدل وی، همچنین رای نسبتا بالای وی در دوره قبل، می توان وی را عضو دیگر شورای ششم دانست.
 محراب بنافی
بنافی عضو فعلی شورای شهر نیز این دوره می تواند از شانس های اول حضور در پارلمان شهری باشد.
وی معلم بازنشسته، جانباز و ازاده می باشد.
از نفوذ خوبی در میان مذهبی ها شهر  برخوردار است.
بنافی در حقیقت نبض شورای فعلی را با دو عضو همیشه همراه خود (حسینی_متین) و یک عضو با تحرکات زیکزایی _نیکجویی  (با  قبول ریاستش بر شورا) با وجود در اقلیت بودن ترکیبی  شورا، شورا پنجم  را در دست گرفت.
 مصیب غریب زاده
غریب زاده نیز فرهنگی بازنشسته می باشد که قبل از این در شورای ۲ و ۳ توانست نفراول انتخابات  گردد.
وی ارتباط عمومی بسیار بالایی دارد. ورزشی بودن و داشتن طایفه هماهنگ در انتخابات از ولایل دیگر موفقیت احتمالی وی در این دوره است. غریب زاده در دوره قبل نیز شرکت کرد و نتوانست برای بار سوم به پارلمان ورود کند. اما به نظر می رسد در این دوره با عزم بیشتر خود و دوستانش و همچنین داشتن ستاد و تبلیغات بهتر شانس خود را بیشتر کرده است.
 مهدی بهبهانی
وی جوان فعال در عرصه ورزش و همچنین معاون ورزشی اموزش پرورش برازجان می باشد که برای اولین بار در این دوره شرکت کرده است و به نظر میرسد می تواند عضو دیگر شورای آتی باشد. وی ارتباط قوی در میان فرهنگیان، ورزشکاران و خصوصا نسل جوان و نوجوان در عرصه ورزش دارد.
 وحید مصدق
مصدق توانست در  انتخابات دوره قبل، با آرا نسبتا بالا وارد شورا شود و  به جرات می توان گفت وی را باید پدیده دوره قبل دانست.
وی سابقه کار در نیروی انتظامی را داراست.
ارتباط قوی و داشتن دوستان کثیر، رای بالا و یک دست طایفه ای (گیسکان)  از دلایل اصلی ورود مجدد مصدق می تواند باشد.
این شش کاندیدا  با پرس و جو  از فعالان سیاسی و همچنین به صورت میدانی و به اصطلاح کف بازاری  را می توان مشترک اکثر لیست های پیش بینی و حتی حمایتی دانست.
اما نکته بسیار مهم این است که معمولا یکی دو نفر از اعضا منتخب شورا را کمتر فردی در تحلیل های خود به عنوان منتخب لحاظ می کند و در انتخابات گذشته شاهد این مهم بوده ایم.
 و اما کاندیدای دیگری را که می توان از شانس های بعدی و جدی تر این رقابت های انتخاباتی دانست.
سید  اکبر عدنانی
حسین بی باک
حسین چترزرین
اسماعیل الشلو
سید عبدالمحمد کاظمی
یدالله شجاعی
سید اصغر طالبی
محمد صالح صالحی
صدیقه مهدوی پور
بهاره ابوالفتحی ممتاز
خانم  سکینه عباسی
 بانوان در شورای ششم
 از اولین شورای شهر برازجان  که با حضور سه بانو(لهسایی. فخرایی .ارشدی)  آغاز شد همیشه حداقل یک عضو شورا بانو بوده است که به نظر می رسد این دوره بانوان شانسی با قطعیت بالا نداشته باشند.
از بانوان  کاندیدای دوره قبل، خانم زهرا راوند به عنوان علی البدل انتخاب شد که ظاهرا این دوره در شب اخر تایید صلاحیت شده است که علارغم داشتن رای طایفه ای، در  کارزار انتخاباتی  پیش رو کار سخت تری نسبت به دوره قبل خواهد داشت.
در این میان خانم ها بهاره ابوالفتحی ممتاز و  صدیقه مهدوی پور و  سکینه عباسی و زهرا امیری تشکیلات و تبلیغات  بهتری نسبت به دیگر کاندیدای زن داشته  اند.
 تعداد آراء
اگر از رای ۱۷۰۰۰ سیده خدیجه حسینی در شورای چهارم بگذریم، معمولا ۴۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تعداد رای بوده است که در این ادوار  مشخص کننده اعضا منتخب بوده است.
این دوره با شرایط خاصی که دارد برخی معتقند که ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هم می تواند برندگان انتخابات را تعیین کند.
 ترکیب سیاسی
با فرض شش نفر اول یاد شده، شورای ششم بسمت اصلاح طلبی البته با طعم معتدل می رود.
در این میان در صورت حضور کاندیدایی نظیر  عدنانی، چترزرین، بی باک در کنار محراب بنافی می توان شورای ششم را بیشتر به سمت جریان اصولگرایی سوق داد.
در پایان باز هم باید اشاره کرد اصلا و ابدا نتیجه انتخابات  شوراها قابل پیش بینی قطعی نیست و این ها عموما بر اساس تحلیل هایی که بالا گفته شد همچنین تبلیغات خوب و شلوغی ستاد برداشت شده است و رای زیر پوستی و میدانی کاندیدا نقش مستقل و غیر قابل تشخیص است که نهایتا در روز انتخابات و شمارش آرا مشخص می گردد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false