مراسم اهل سنت گناوه در پایان ماه مهمانی خدا/ برگزاری الوداع رمضان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
مراسم اهل سنت گناوه در پایان ماه مهمانی خدا/ برگزاری الوداع رمضان

به گزارش چغادک نیوز،عصمت اسماعیلی: ماه مبارک رمضان از ماه‌های بسیار ارزشمند و مورد تاکید در دین مبین اسلام است که در آیات قرآن، روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) به خیرات و برکات آن بسیار پرداخته شده است و مؤمنان و مسلمانان همواره به استفاده بهینه و بهره‌مندی هر چه بیشتر از اوقات پر خیر و برکت آن سفارش شده‌اند.

ماه مبارک رمضان در فرهنگ مردم ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است و همواره آئین‌های ویژه ای در ارتباط با این ماه که از قداست ویژه ای برخوردار است، در میان مردم به اجرا در می‌آید.

پایان ماه رمضان و وداع با ماه ضیافت الهی نیز در میان مردم از دیرباز همراه با رسوم خاصی بوده است که برگرفته از اعتقادات مذهبی و ریشه در تمدن و فرهنگ مردم این دیار دارد.

آداب و رسوم ماه رمضان در هر نقطه‌ای از مملکت اگرچه با شکل و شمایلی متفاوت برگزار می‌شود اما مردم هر دیار تلاش می‌کنند که با یک هدف مشترک این ماه پرفضیلت را با اجرای سنت‌های برجای مانده از نیاکان به بهترین روش برگزار کنند.

مراسم اهل سنت گناوه در پایان ماه مهمانی خدا/ برگزاری الوداع رمضان

ماه خدا که به روزها و شب‌های پایانی نزدیک می‌شود، دل‌های روزه داران و شب زنده داران آن نیز با یاد فراق و خداحافظی دیگر با این مهمانی عظیم و باشکوه به تپش می‌افتد.

با شب و روزهای پربرکت که لحظه لحظه آن حضور نفس‌های ملکوتی روزه داران و عطر سجاده‌های راز و نیاز با معبود عالم معطر است تا سال بعد باید خداحافظی کرد و منتظر ماند تا سالی دیگر که چنین توفیقی نصیب شود یا نه.

آئین سنتی مذهبی الوداع رمضان در میان اهل سنت یکی از آیین‌هایی است که از گذشته‌های دور در این شهرستان از جمله گناوه رواج داشته است و با فرا رسیدن روزهای پایانی ماه ضیافت الهی این آئین اجرا می‌شود.

در این آئین ویژه و معنوی برنامه‌های مختلفی شامل قرائت دعای الوادع و شعرخوانی از شاعران بزرگی همچون سعدی با لحن و آهنگی خاص و زیبا آمیخته با اشعار عربی و دعاها خوانده شد.

آئین سنتی الوداع در شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان که توسط جامعه اهل سنت این شهرستان برگزار می‌شود از شب‌های ۲۷ این ماه مبارک آغاز می‌شود و تا شب پایانی رمضان ادامه دارد.

آئین الوداع رمضان، با حمد و ثنای خداوند و درود بر پیامبر گرامی اسلام (ص) آغاز می‌شود و سپس یک نفر دعا می‌خواند و شرکت کنندگان جواب می‌دهند «الوداع الوداع یا رمضان، و علیک السلام شهر صیام» و این گونه با حزن و اندوه با ماه خوب خدا، خداحافظی می‌کنند.

مراسم اهل سنت گناوه در پایان ماه مهمانی خدا/ برگزاری الوداع رمضان

شرکت کنندگان در این آئین، سپس از خداوند درخواست می‌کنند که تا ماه مبارک رمضان آینده زنده باشند و بتوانند ماه ضیافت الهی را دوباره درک کنند.

در مراسم الوداع اشعار فارسی و عربی زیبایی در باب ارزش‌های روزه و رمضان خوانده می‌شود که در پایان هر بیت با نوای «لوداع، الوداع یا رمضان» توسط شرکت کنندگان پاسخ داده می‌شود.

این دعا به صورت تک خوانی و جواب جمعی شرکت کنندگان با مضمون «الوداع الوداع یا رمضان، و علیک السلام شهر الصیام» خوانده و از خداوند می‌خواهند که برای روزه گرفتن در سال آینده عمر آنان تداوم یابد.

اشعار فارسی این مراسم برگرفته از کتاب کلیات سعدی است که در این مراسم در کنار اشعار عربی خوانده می‌شود.

از جمله برنامه‌های جانبی شب‌های الوادع در میان اهل سنت این بندر، برنامه ختم قرآن که به روایت محلی اهل سنت «صدق کردن قرآن» گفته می‌شود است.

در این برنامه، کسانی که ختم قرآن داشته‌اند همزمان با ختم کتاب الهی توسط شرکت کنندگان در مسجد، از مردم با شیرینی پذیرایی و ختم را تصدیق می‌کنند.

مراسم اهل سنت گناوه در پایان ماه مهمانی خدا/ برگزاری الوداع رمضان

امام جمعه اهل سنت گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: هر سال این مراسم با حضور تعداد زیادی از جامعه اهل سنت گناوه برگزار می‌شد ولی طی دو سال اخیر با شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامت مردم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی این آئین نیز با حداقل افراد و با رعایت کامل دستورالعمل‌های پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری برگزار می‌شود.

شیخ محمد فاروقی افزود: جامعه اهل سنت گناوه هر سال در شب‌های پایانی ماه مبارک رمضان آئین ویژه الوداع رمضان را برگزار می‌کنند و با ماه خدا و شب‌های ذکر و تلاوت قرآن خداحافظی می‌کنند.

وی گفت: این مراسم با قرائت دعای الوداع و حمد و ثنای خداوند و پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و توبه و استغفار و طلب بخشش برای خطایا و لغزش‌ها برگزار می‌شود.

شیخ فاروقی بیان کرد: در بخشی از مراسم اشعار فارسی سعدی که در همین مضمون است خوانده می‌شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false