شهرک خرمایی استان در دشتستان جانمایی شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
شهرک خرمایی استان در دشتستان جانمایی شد

به گزارش چغادک نیوز، به نقل از تسنیم؛ یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر در عرصه تولید محصولات کشاورزی است به گونه‌ای که سالانه افزون بر ۱٫۵ میلیون تن انواع محصولات در این استان تولید و به سایر نقاط کشور و جهان عرضه می‌شود.

تولید ۱۶۰ هزار تن خرما، ۶۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی خارج از فصل، محصولات باغی، زراعی و صیفی‌جات از جمله تولید بخش کشاورزی استان بوشهر است.

با توجه به اینکه استان بوشهر یکی از قطب‌های تولید خرما و محصولات جانبی آن است میز صادرات خرما در استان بوشهر راه‌اندازی شد و در این راستا صنایع فرآوری این محصول در باغات خرما استان بوشهر توسعه یافت.

خرما استان بوشهر یکی از محصولات دارای شهره جهانی است که ایجاد شهرک خرما یکی از برنامه‌های مسئولان و تأکید نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر است.

رئیس انجمن خرما استان بوشهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی شهرک خرما اظهار داشت: شهرک خرما استان بوشهر در دشتستان جانمایی شده که در فرصت مناسب با حضور مسئولان مربوطه عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

ندیر پورجم افزود: در این راستا نشست‌هایی متعددی در انجمن خرما با پشتیبانی اتاق بازرگانی بوشهر برگزار شده و حاصل این اجماع برای احداث شهرک خرما قطعه زمینی که برای احداث پتروشیمی دشتستان پیش بینی شده بود مدنظر قرار گرفته است.

وی آغاز ساخت این شهرک با حضور وزیر جهاد کشاورزی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نگرش به شهرک خرما باید خیلی فراتر از این باشد که  خرما از نخلستان جمع‌آوری و در شهرک خرما بسته‌بندی و فرآوری شود.

پورجم گفت: در این شهرک باید از فناوری نو و جدید تا بسته‌بندی طراحی و در وضعیت خرما و صنعت مرتبط با آن تحول لازم ایجاد شود.

رئیس انجمن خرما استان بوشهر عنوان کرد: در کنار صنایع مکانیزاسیون باید صنایع جانبی خرما نیز دیده شود که چنانچه تمام این فرایند انجام شود تحول شگرف در صنعت خرما استان بوشهر ایجاد می‌شود.

فعالیت‌های حوزه خرما نیازمند به‌روزرسانی است

وی با بیان اینکه فعالان در عرصه اقتصاد خرما باید برنامه به‌روزرسانی داشته باشند گفت: برای تحقق این مهم می‌طلبد دولت زمینه لازم فراهم کند و خرما به عنوان محصول استراتژیک معرفی و تسهیلات خاصی برای آن در نظر گرفته شود.

پورجم با اشاره به ضرورت حمایت از محصولات کشاورزی اظهار کرد: باید با تسهیلات کم‌بهره تک‌رقمی شرایط برای عملیات به‌زراعی انجام شود و روش آبیاری را از سنتی به نوین تغییر یابد در غیر این صورت ایران از صحنه اقتصاد خرما در جهان حذف خواهد شد.

رئیس انجمن خرما استان بوشهر با بیان اینکه آفت چوب‌خوار نخل در سال گذشته یک‌هزار اصل نخل استان بوشهر را نابود کرد افزود: این آفت یک معضل جدی برای نخیلات استان بوشهر و سایر استان‌های خرما خیز است که در انواع مختلف نخیلات وجود دارد.

وی بیان کرد: در استان بوشهر نیز کانون‌های بسیار آلوده از این آفت وجود دارد و در این راستا مسئله شناسایی و به شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی در پایتخت ارائه شده است.

پورجم ادامه داد: در این زمینه رئیس سازمان حفظ نباتات در سفر به استان بوشهر از نخلستان تنگستان و دشتستان بازدید کرد که پیرو آن بر اختصاص بودجه برای مبارزه با آفت چوب‌خوار نخل تأکید شد.

مبارزه با آفت چوب‌خوار از توان کشاورزان خارج است

رئیس انجمن خرما استان بوشهر با اشاره به عمومی بودن آفت چوب‌خوار عنوان کرد: مبارزه با این آفت گران و از توان کشاورز خارج است که باید رفع آن در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گیرد.

در استان‌های خرما خیز و به‌ویژه استان بوشهر که یکی از قطب‏‌‌های مهم اقتصادی در بخش خرما است سال به سال این اقتصاد دارای افول و دارای ایراد و اشکال است.

به گفته رئیس انجمن خرما استان بوشهر سال قبل وضعیت صادرات خرما در استان بوشهر چندان مطلوب نبود و ویروس کرونا و محدودیت در برگشت ارز، صادرات خرما بوشهر را کاهش داد.

پورجم بیان کرد: محاسبه آب بها اکنون بر اساس قیمت فروش خرما محاسبه می‎شود در صورتی که باید در این فرمول باید محاسبه آب‎ بها باید برمبنای فروش منهای هزینه باشد.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false