×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مقاوم‌سازی مسکن روستایی باعث کاهش خسارت‌های زلزله در گناوه شد

به گزارش چغادک نیوز، غلامرضا مهرجو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با وقوع زلزله ۹.‏۵ ریشتری در شهرستان گناوه اعضای ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان فراخوان داده شدند و جلسه اولیه تشکیل شد.

فرماندار گناوه افزود: بلافاصله دستگاه‌های اصلی به منطقه آسیب دیده اعزام شدند و کار ارزیابی اولیه صورت گرفت و اکیپی از گروه امداد و نجات جمعیت هلال احمر و بنیاد مسکن شهرستان به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

وی گفت: عمده مناطق تحت تأثیر این زلزله روستاهای بخش مرکزی شهرستان گناوه گمارون، بهمنیاری شرقی، بهمنیاری غربی، تاج ملکی، فخر آوری، شول، کلر و کمالی و احمد حسین و چشمه بودند.

وی تصریح کرد: اولین اقدام این بود که واحدهایی که از لحاظ ایمنی برای سکونت دچار مشکل شده‌اند با واگذاری چادر شرایط امن اسکان ایجاد شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، ۱۰ اکیپ از سوی بنیاد مسکن تشکیل شد تا نسبت به شناسایی دقیق و تخصصی واحدهای آسیب دیده در روستاهای زلزله زده اقدام کردند و فرم‌های مربوطه را تکمیل کردند تا بعد از عادی سازی و اسکان افراد و ساکنین اقدامات بعدی در حوزه تعمیر و احداث صورت خواهد گرفت.

مهرجو بیان کرد: یکی از مؤثرترین اقدامات که طی نظام جمهوری اسلامی در سطح کشور و استان و شهرستان انجام شده است مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی بوده است.

وی گفت: در سطح شهرستان گناوه تعداد ۶۶ روستا با شش هزار و ۲۰۰ خانوار وجود دارد و جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار و ۷۵۰ نفر را در بر می‌گیرد.

مقاوم‌سازی ۶۰ درصدی در روستاها

وی افزود: نزدیک به ۶۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در سطح شهرستان مقاوم سازی شده است و ۴۰ درصد در مرحله مقاوم سازی است که جمعیتی بالغ بر ۳ هزار و ۷۲۰ نفر را در بر می‌گیرد.

وی یادآور شد: از مردم درخواست می‌کنیم با استفاده از شرایط ایجاد شده نسبت به مقاوم سازی واحدهای مسکونی خود با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن اقدام کنند.

فرماندار گناوه گفت: در این زلزله مشاهده شد که یکی از موارد کاهش خسارت مقاوم سازی واحدهای مسکونی بود که طی این مدت در روستاها انجام شده است و واحدهای مقاوم سازی شده از نزدیک بازدید شد که خساراتی نداشتند و خسارات بیشتر روی دیوارها، ابنیه و واحدهای فرسوده بوده است.

وی گفت: برای حفظ سرمایه ملی کشور و مردم باید با جدیت و سرعت بالا به سمت مقاوم سازی واحدهای مسکونی گام برداشت و مردم نیز در این طرح‌ها مشارکت کنند.

مهرجو ادامه داد: در این زلزله مشاهده شد واحدهای مسکونی که مقاوم سازی شده به راحتی از واحدهای خود استفاده می‌کنند و در بازدیدها کارشناسان نیز مشاهده شد که آسیبی ندیده‌اند و خسارات در واحدها و بناهایی است که مالکان با وجود تسهیلات ارائه شده اقدامی برای مقاوم سازی آنها نکرده‌اند.

مقاوم‌سازی با جدیت پیگیری شود

وی تصریح کرد: مردم با با توجه به احتمال وقوع حوادثی گوناگون مانند سیل و زلزله به سمت مقاوم سازی واحدهای مسکونی را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا از واحدهای مسکونی با استاندارهای لازم استفاده کنیم.

فرماندار گناوه گفت: ۲۲۵ واحد مسکونی محرومین مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به شهرستان ابلاغ شده است که اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است و تسهیلاتی با بهره پنج درصد است و مبلغی معادل شش میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان بلاعوض است که از امتیازات مهم و تأثیرگذار در حوزه مسکن روستایی است که می‌تواند برای مسکن به ویژه کسانی که از نظر وضعیت مالی در شرایط تنگنای شدید هستند صاحب مسکن استاندار می‌شوند و اقدام خوب و مؤثری در راستای حرکت به سمت توسعه پایدار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه زلزله نیز با هماهنگی‌ها و اقدامات اولیه که به وسیله دستگاه‌های اجرایی و اکیپ‌هایی که بلافاصله در منطقه حضور یافتند فضای آرامی و تعامل خوبی در شهرستان حاکم است و کارها در بستر مناسبی در حال پیشروی است.

وی گفت: قطعاً در مراحل اولیه هر کاری نواقص و نارسایی‌هایی ممکن است وجود داشته باشد ولی به گونه‌ای که برخی در فضای مجازی بیان می‌کنند نیست از همه مردم درخواست می‌شود که به شایعات و حاشیه سازی های فضای مجازی توجه نکنند و انتظار می‌رود که با همکاری و همیاری مردم هر چه زودتر مشکلات ناشی از زلزله نیز رفع شود.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false