مذاکرات ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد انجام شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مذاکرات ایران و عربستان در منطقه سبز بغداد انجام شد

به گزارش چغادک نیوز، یک مقام مسئول عراقی مدعی صحت خبر دیدار مقامات مسئول ایرانی و سعودی در بغداد شد.

روزنامه «العربی الجدید» به نقل از «یک مقام مسئول عالی‌رتبه عراقی» نوشت که این مقام عراقی در گفت‌وگویی تلفنی، مدعی شد که گزارش‌های رسانه‌ای درباره نشست چند روز پیش میان مقامات مسئول سعودی و ایرانی «دقیق» است و این دیدار در داخل منطقه الخضراء بغداد و در سطح مسئولان امنیتی دو کشور با ابتکار دولت عراق صورت گرفت.

روزنامه «فایننشال تایمز» روز یک‌شنبه (دیروز – ۱۸ آوریل) در گزارشی به نقل از «سه مقام» مدعی  مذاکرات مستقیم چند روز پیش میان مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، شد.طبق این گزارش، مذاکرات مستقیم مقام‌های سعودی و ایرانی در بغداد و بعد از گذشت پنج سال از قطع روابط دیپلماتیک ریاض و تهران صورت گرفته است.

این روزنامه انگلیسی به نقل از سه مقامی که هویت آنها را فاش نکرد، نوشت: این مذاکرات که از سال ۲۰۱۶ میلادی میان دو کشور برای نخستین‌بار صورت گرفت، با میانجیگری عراق بود. این در حالی است که «جو بایدن»، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای بزرگ و کاهش تنش منطقه‌ای است.

منابع استنادی فایننشال تایمز مدعی شدند، اولین دور مذاکرات مستقیم عربستان سعودی و ایران در تاریخ نهم آوریل (۲۰ فروردین) انجام شد و به گفته یکی از مقام‌ها، این گفت‌و‌گوها، «مثبت» بودند. هرچند که یک منبع آگاه در ایران و یک رسانه نزدیک به عربستان سعودی این گزارش را رد کرده‌اند.

در واکنش به تکذیب این خبر از سوی یک مقام مسئول بلندپایه سعودی، این رسانه انگلیسی بار دیگر به نقل از یک مقام مسئول بلندپایه عراقی و یک دیپلمات غربی، بر صحت خبر  منتشر شده خود، پافشاری کرد.

در همین راستا یک مقام مسئول بلندپایه در دفتر «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با العربی الجدید ادعا کرد: «این نشست ۱۰ روز پیش در منطقه سبز واقع در مرکز بغداد و تحت نظارت «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و زیر نظر مستقیم الکاظمی و در چارچوب حل و فصل مناسبات تنش‌آلود تهران و ریاض برگزار شد.»

وی تصریح کرد:  این دیدار بیشتر برای ارزیابی طرفین از مواضع و رویکردهای یکدیگر صورت گرفت و طی آن بررسی پرونده‌ای خاص صورت نگرفت. عراق تلاش می‌کند نقش میانجی را در این پرونده ایفا کند زیرا دولت از خطر تنش بر سر پرونده امنیتی‌اش آگاه است.

از سوی دیگر، «احمد الشریفی» تحلیلگر سیاسی عراقی نیز در گفت‌وگوی تلفنی با العربی الجدید گفت: عراق از زمان دولت «عادل عبدالمهدی» تلاش می‌کند تا نقش میانجی را برای کاهش تنش میان ایران و کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] ایفا کند زیرا رفع این تنش، به نفع امنیت و ثبات عراق است.

وی افزود: این امر اکنون در دولت مصطفی الکاظمی محقق شد و چه بسا که این پرونده موفقیت آمیز باشد و دیدارهای دیگری نیز صورت گیرد به ویژه که الکاظمی به واسطه دوره‌ای که ریاست سرویس اطلاعاتی عراق را برعهده داشت، از این پرونده اطلاع کامل دارد و به واسطه این پست، همواره با مسئولان امنیتی کشورهای همسایه عراق در ارتباط بوده است.

الشریفی گفت که معتقد است همگرایی جدید میان تهران و ریاض بازتاب‌های مثبتی بر وضعیت داخلی عراق در زمینه‌های مختلف دارد، لذا بغداد از مدت‌ها پیش در راستای منافع ملی در تلاش برای بازگشت روابط ایرانی- سعودی است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false