انتشار «حلقه وصل» با نگاهی به حلقه‌های اتصال خدمت و محبت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
انتشار «حلقه وصل» با نگاهی به حلقه‌های اتصال خدمت و محبت

به گزارش چغادک نیوز، شماره ۹۱ نشریه فرهنگی، تشکیلاتی «حلقه‌وصل» مساله حیاتی و مهم «حلقه‌های میانی» را مدنظر قرار داده و به محوریت فعالیت‌های حلقه‌های میانی در محله و اقدامات محله‌محور پرداخته است.

حلقه‌هایِ اتصالِ خدمت و محبت

سرمقاله این شماره نشریه به قلم صادق یزدانی مدیرمسئول نشریه، به اهمیت فعالیت محله‌محوری در اثرسنجی فعالیت‌های فرهنگی پرداخته است. یزدانی با اشاره به محدود شدن عرصه فعالیت‌ها در فضای محله به امکان بررسی میزان اثربخشی عملیات‌های فرهنگی اشاره کرده است. همچنین شکل‌گیری حلقه‌های میانی در محلات را عاملی برای رفع مسائل و مشکلات محله دانسته و می‌نویسد: «اگر حلقه میانی بتواند سازماندهی دقیق مردمی ایجاد کند و برای رفع آسیب‌های محله هم تلاش جدی داشته باشد، این امکان برایش فراهم خواهد شد تا به مرحله «تصمیم‌سازی و هدایت مدیران» در هر محله و منطقه برسد. مدیران محلی همواره به‌دنبال کسانی می‌گردند که شبکه‌ای از افراد فعال داشته باشند و بتوانند در بزنگاه‌های مختلف، نقش‌آفرینی کنند؛ پس در فرآیند تصمیم‌سازی نیز آنها را دخالت خواهند داد.»

همچنین در این شماره یادداشتی از استاد علیرضا پناهیان درباره اهمیت حلقه‌های میانی به عنوان تنها راه پیشرفت کشور منتشر شده است. سیدرضا موسوی هم طی یادداشتی با عنوان «گام دوم؛ گام معجزه‌های ایمانی» ذکر کرده است: «حلقه‌های میانی در چند سال گذشته با فرمان جهاد عمومی حرکت‌های خودجوش آتش به اختیار به جوانان در همه عرصه‌های مرتبط با پیشرفت وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شده است که البته این حرکت در گام دوم بایستی انضباط پیدا کند، سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت چشم‌انداز که همان تمدن ایرانی اسلامی است، محسوس شود.»
قیام جوانان

در بخش اول ویژه‌نامه حلقه‌های میانی، مباحث گفتمانی مطرح شده است. در این بخش، حجت‌الاسلام فلاح شیروانی طی یادداشتی «قیام جوانان» را ایده کانونی رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی برشمرده است.

وحید جلیلی در گفتگو با حلقه وصل درباره چیستی حلقه‌های میانی صحبت کرده و وظیفه این حلقه‌ها را «اِعداد استطاعت‌های به چشم نیامده» بیان کرده است. «با مردم و برای مردم» عنوان مطلبی است که روح‌الله ایزدخواه در آن به الگوی کار فرهنگی، اجتماعی در طراز انقلاب اسلامی پرداخته و درباره جهادگران سازندگی و فعالان عرصه اجتماعی نکاتی بیان کرده است.

حجت‌الاسلام راجی نیز در گفتگو با حلقه وصل «جهاد امیدآفرینی» را سخت‌ترین نوع جهاد دانسته و نقشه دشمن را ایجاد یاس و نومیدی در میان مردم دانسته است.
کسی که محله ندارد…

بخش دوم این ویژه‌نامه به بیان ویژگی‌های حلقه‌های میانی پرداخته و از منظرهای مختلف آن را بررسی کرده است.

دکتر ابراهیم فیاض کنکاشی در نظام محله‌محور انجام داده است، حجت‌الاسلام نخاولی در یادداشتی به مقدمه‌ای بر محله اسلامی پرداخته و مهندس ناصر صاحبی نیز توصیفی از ایده پیشران باشگاه کشاورزان جوان انجام داده است.

دکتر حسین عرب‌اسدی به الگوی فعالیت فرهنگی و مردمی نقدی وارد کرده و تاکید کرده است که برای مردم جذاب نیستیم. دکتر غلامرضا اورعی نیز در خصوص هویت محلی و همبستگی اجتماعی نکاتی بیان کرده است.

گزارشی از فعالان محله اسماعیل‌آباد مشهد و یادی از چند نفر از فعالان اجتماعی و فرهنگی در محلات قدیمی مشهد مانند محله پنجتن و طلاب، از جمله مطالب دیگر این بخش است.
امیر سعادتی در گفتگویی با حلقه وصل به ضرورت فعالیت فرهنگی در مقیاس محلی پرداخته و محمدحسن استرحام هم درباره دردها و درمان‌های محله‌محوری یادداشتی تهیه کرده است.

حلقه وصل همچنین در گفتگویی با محمدرضا شیخ‌الاسلامی به بیان ویژگی‌های منطقه محروم و تعریف محروم و محرومیت پرداخته است. حاج عظیم ابراهیم‌پور نیز در گفتاری با اشاره به دیدار جهادگران با رهبر انقلاب به این مطلب اشاره کرده است که چگونه در دام محرومیت‌زایی نیفتیم. چند نمونه از فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در روستاها نیز از جمله مطالبی است که در این شماره حلقه وصل منتشر شده است.

بخش پایانی این شماره حلقه وصل نیز بخش «راهنما» است که به معرفی چهار کتاب مهم و کاربردی در حوزه فعالیت‌های محله‌محور پرداخته است.

نشریه حلقه‌وصل به مدیرمسئولی و سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false