امسال احتمالا کم‌بارش‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر خواهد شد/ وضعیت ذخایر سدها آنچنان وخیم نیست | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
امسال احتمالا کم‌بارش‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر خواهد شد/ وضعیت ذخایر سدها آنچنان وخیم نیست

به گزارش چغادک نیوز، صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اظهار داشت: آنچه تاکنون درباره بارش‌ها اتفاق افتاده این است که از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ۹۹) تا‌کنون (۲۲ اردیبهشت)، ۱۱۱٫۸ میلی‌متر بارش در کشور دریافت کرده‌ایم، متوسط بلندمدت بارندگی در کشور در این بازه زمانی ۱۸۹٫۷ میلی‌متر بوده است، بنابراین حدود ۴۱ درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

* بارش زیادی تا پایان سال زراعی در کشور نداریم

وی ادامه داد: عمده بارش‌های کشور، در اغلب نقاط کشور، معمولا در فصول پاییز و زمستان انجام می‌شود و در فروردین‌ماه هم بخشی از بارش‌ها در کشور انجام می‌شود، در این راستا با درنظر گرفتن آنچه از ماه‌های آینده تا پایان سال زراعی جاری (مهر ۱۴۰۰) باقیمانده است، مشخص است‌ بارش‌های زیادی تا پایان سال زراعی نداریم.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: اگر کل سهم بارندگی‌های اردیبهشت ماه کشور را که معمولا ۸ درصدِ کل بارندگی‌‌های سال است را برای امسال هم در نظر بگیریم، ‌همچنین با احتساب کل سهم بارندگی‌های خردادماه کشور که معمولا ۳ درصد کل بارندگی‌‌های سال است و با احتساب کل سهم بارندگی‌های تابستان کشور‌ که معمولا ۳ درصد کل بارندگی‌‌های سال است، در خوشبینانه‌تر‌ین حالت،‌ کل سهم بارشی بلندمدت اقلیمی کشور در ماه‌های باقیمانده سال زراعی، حدود ۱۵ درصد است.

ضیائیان اضافه کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت حتی اگر این ۱۵ درصد بارندگی هم محقق شود، با کاهش زیادی در میزان بارش سال زراعی مواجه خواهیم بود.

* امسال احتمالا کم‌بارش‌ترین سال ۵۰ سال اخیرخواهد شد

وی اضافه کرد: بنابراین در پایان سال زراعی جاری، امسال یا یکی از کم بارش‌ترین سال‌ها را در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم و یا کم‌بارش‌ترین سال ۵۰ سال اخیر را تا مهر ۱۴۰۰ خواهیم داشت و احتمال این وجود دارد که حتی در موضوع کم بارشی رکورد بزنیم.

* سال‌های زراعیِ کم‌بارشِ ۵۰ سال اخیر

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در ۵۰ سال اخیر، ۳ سال زراعی بسیار کم‌بارش بود، اظهار داشت: در سال زراعی ۷۹ ـ ۷۸ میزان ۳۹ درصد کاهش بارش نسبت به سال قبل را داشتیم، همچنین در سال زراعی ۹۷ ـ‌ ۹۶ میزان ۳۱٫۷ درصد کمبود بارش نسبت به سال قبل داشتیم و کم بارش‌ترین سالی که در بلندمدت تا کنون داشته‌ایم، سال زراعی ۸۷ ـ ۸۶ بوده است که میزان ۴۳٫۱ درصد کاهش بارش داشته‌ایم و خشک‌ترین سالی بوده است که تا کنون در ۵۰ سال اخیر داشته‌ایم.

ضیائیان بیان کرد: در طول ۵۰ سال گذشته فقط در دو سال زراعی داشتیم که بارش یکسال زراعی کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر بوده است که یکی سال ۷۹ ـ  ۷۸ بوده است و دیگری سال ۸۷ ـ ۸۶ بود.

وی بیان کرد: امسال که تا روز گذشته ۴۱ درصد کاهش بارندگی را داشته‌ایم در خوشبینانه‌ترین حالت یا در بین دو سال کم بارش دیگر قرار می‌گیریم و یا کم بارش‌ترین سال ۵۰ سال اخیر خواهیم بود.

* کم‌بارش‌ترین استان‌ها در سال زراعی جاری/ چهار استان وضعیت خوبی ندارند

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: آنچه که نقشه‌های پیشیابی و هواشناسی نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال وضعیت  بارندگی‌ها نرمال خواهد بود و برای تابستان هم چندان نمی‌توان روی بارندگی‌ها حساب کرد خصوصا اینکه بارش‌های تابستانه عمدتا در استان‌های سواحل خزر و جنوب شرق کشور به صورت رگباری خواهد بود و ممکن است سیلاب‌های موقت خصوصا در ماه شهریور رخ دهد اما این شرایط را باید در زمان خودش برای پیش‌بینی، در نظر گرفت.

ضیائیان گفت: به طور کلی استان‌هایی که امسال از نظر بارشی شرایط بسیار نامناسبی دارند، استان‌هایی نظیر هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی هستند که شرایط خاصی از نظر کاهش بارش‌ها دارند و با این مشکل دست به گریبان خواهند بود.

* وضعیت ذخایر سدها آنچنان وخیم نیست

وی یا تأکید بر اینکه مفهوم کم بارشی با مفهوم خشکسالی متفاوت است و کاربران باید به این موضوع توجه کنند، گفت: در سال زراعی ۹۷ ـ ۹۶ وضعیت مناسبی از نظر بارندگی نداشتیم چون تا حدود ۱۰ سال پیش از آن هم، اغلب سال‌های کم بارش بوده است، اما امسال به دلیل آنکه دو سال زراعی قبل، پر بارش بوده است وضعیت ذخایر سدها آنچنان وخیم نیست و وضعیت نظیر سال زراعی ۹۷ ـ ۹۶ نخواهد بود.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false