هشدار سودان درباره آغاز جنگ آب؛ مصر پیشنهاد اتیوپی را رد کرد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هشدار سودان درباره آغاز جنگ آب؛ مصر پیشنهاد اتیوپی را رد کرد

به گزارش چغادک نیوز، «الطاهر ابوهاجه» مشاور رسانه‌ای «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان روز شنبه (دیروز) درباره وقوع جنگ بر سر آب میان اتیوپی، مصر و سودان هشدار داد.

به نوشته وبگاه عربی۲۱، او گفت که جنگ آب با اتیوپی می‌تواند فاجعه‌آمیزتر از آن باشد که تصور می‌شود.

هشدار این مقام سودانی در شرایطی است که اتیوپی اصرار دارد آبگیری مرحله دوم سد النهضه را آغاز کند. اقدامی که مورد اعتراض مصر و سودان است.

در همین حال مصر پیشنهاد اتیوپی درباره صدور بیانیه مشترک در خصوص اجرای مرحله دوم آبگیری سد را رد کرد. آدیس آبابا گفته است که در فصل تابستان و همراه با باران‌های موسمی آبگیری سد را آغاز خواهد کرد.

«محمد غانم» سخنگوی وزارت منابع آبی مصر گفته است که پیشنهاد اتیوپی حاوی ادعاها و مغالطه‌ای بسیاری است که با روند مذاکرات در سال‌های اخیر همخوانی ندارد. به گفته وی مصر دیگر مذاکره مستقیم با اتیوپی را نمی‌پذیرد و خواستار تشکیل یک کمیته چهارگانه میانجی است.

اخیرا مذاکرات سه کشور در کنگو با شکست مواجه شده است. السیسی شامگاه چهارشنبه با هشدار درباره درگیری احتمالی با اتیوپی بعد از بی‌نتیجه تمام شدن مذاکرات، گفت قاهره و خارطوم در حال انجام هماهنگی‌هایی بر سر این موضوع هستند و همه گزینه‌ها روی میز قرار دارد.


موقعیت سد النهضه

ساخت و آبگیری سد النهضه توسط اتیوپی، به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مصر تبدیل شده و آن طور که دولتمردان این کشور می‌گویند، در صورت نهایی شدن آن می‌تواند به یک بحران فراگیر برای مصر و نسل‌های آینده این کشور تبدیل شود؛ به طوریکه «عبدالفتاح السیسی» در سال ۲۰۱۵ به هنگام امضای توافق (البته ناکام) با اتیوپی درباره سد النهضه ضمن استقبال از رشد و توسعه این کشور گفته بود: «مردم اتیوپی به خاطر داشته باشند که حیات و زندگی مردم مصر به رود نیل وابسته است.»/فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false