افزایش بستری و فوتی‌های کرونا دربوشهر/راهی جز رعایت پروتکلها نیست | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
افزایش بستری و فوتی‌های کرونا دربوشهر/راهی جز رعایت پروتکلها نیست

به گزارش چغادک نیوز،نگاهی به وضعیت استان بوشهر در شرایط کرونایی از ابتدا تاکنون نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شد تا این استان آخرین استانی باشد که اولین موارد ابتلاء به کرونا در آن شناسایی شد.

در ماه‌های نخست شیوع کرونا و در حالی که این بیماری در همه نقاط کشور خودنمایی می‌کرد، استان بوشهر با شیب بسیار ملایمی وارد بیماری شد و موارد ابتلاء و بستری و فوتی بسیار کمی داشت.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شد تا در برخی از روزها بستری‌های کرونایی در استان به حدی بالا برود که ظرفیت بیمارستان‌های استان تکمیل شود.

در زمستان امسال هم روند نزولی بیماری کرونا را در استان بوشهر شاهد بودیم ولی در اواخر اسفندماه این بیماری بار دیگر شدت گرفت و بی توجهی به پروتکل‌های بهداشتی را می‌توان مهمترین عامل آن دانست.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیماری کرونا در استان بوشهر روند افزایشی شدیدی داشته است و از ۱۰۵ مورد بستری در بخش‌های کرونایی در نخستین روز سال اکنون به بیش از ۳۰۰ مورد بستری رسیده است.

در کنار افزایش سه برابری بستری‌های کرونایی طی ۲۰ روز نخست سال، موارد ابتلاء نیز افزایش چند برابری داشته و فوتی‌های کرونایی نیز با روند صعودی روبرو شده است که در هفته سوم فروردین نسبت به دو هفته اول افزایش دو برابری دارد.

افزایش بستری و فوتی‌های کرونایی

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال جدید شاهد افزایش شدید شیوع کرونا در استان بوشهر هستیم و روند شیوع انفجاری ویروس کرونا همچنان صعودی است و ادامه دارد.

سعید کشمیری با اشاره به شناسایی ۷۰۱ مورد کرونایی در هفته اول امسال، اضافه کرد: در هفته دوم با افزایش ۱۴۲ درصدی هزار و ۶۹۵ مورد بیمار جدید شناسایی شد و در هفته سوم نیز ۱۰۹ درصد نسبت به هفته دوم افزایش یافت و سه هزار و ۵۴۵ بیمار شناسایی شد.

وی افزایش دو برابری موارد فوتی در سه هفته اول سال جاری خبر داد و بیان کرد: در دو هفته اول هشت مورد فوتی کرونا داشتیم و در هفته سوم سال جاری ۱۶ مورد فوتی کرونایی در استان بوشهر ثبت شده است.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر یکی از مشکلات اساسی در این زمینه را بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در سطح جامعه دانست و خاطرنشان کرد: کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه به وضوح دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی هم در سطح جامعه و هم در برخی دستگاه‌های اجرایی به وضوح دیده می‌شود و آنچه که باید برای حفاظت از خود درنظر داشته باشیم عملاً اتفاق نمی‌افتد.

اعمال سخت گیری‌های کرونایی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کرونا زندگی همه مردم را تحت تأثیر قرار داده است و در حال حاضر راهی جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم.

محمدتقی ایرانی با تقدیر از تلاش‌های مدافعان سلامت و کادر درمان استان بوشهر برای مقابله با کرونا اضافه کرد: استان بوشهر در وضعیت قرمز جنگ کرونایی دارد و باید سخت گیری‌های لازم در این زمینه اعمال شود.

وی وضعیت کنونی استان بوشهر از نظر کرونا را ناگوار و بسیار نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: خروج از این وضعیت و کنترل روند شیوع بیماری نیازمند اقدام فوری و جدی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر خواستار همراهی و همکاری اقشار مختلف مردم در زمینه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی شد و افزود: رعایت دقیق محدودیت‌های کرونایی از سوی مردم ضروری است.

برخورد با بی‌توجهی به دستورالعمل‌ها

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا باید قرنطینه را رعایت کنند و مراقب سلامت دیگر افراد جامعه باشند، بیان کرد: هیچکس نباید با جان و سلامت بقیه افراد جامعه بازی کند و علاوه بر حفظ سلامت خود باید مراقب دیگران هم باشیم.

ایرانی یکی از مهمترین راهکارها برای مقابله با کرونا را تغییر در باور و رفتار تک‌تک مردم و مسئولین دانست و تصریح کرد: رعایت دستورالعمل‌ها باید جزئی از فرهنگ اجتماعی و خانوادگی ما شود به خاطر همدیگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم تا جامعه در امان بماند.

وی تاکید کرد: با هرگونه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون تعارف برخورد خواهد شد زیرا اگر یک سر سوزن غفلت کنیم فاجعه غیرقابل‌جبران به وجود خواهد آمد.

توقف کامل دورهمی‌ها، میهمانی‌ها و جشن و ختم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز خواستار توقف کامل دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و پرهیز از تشکیل مراسم جشن و ختم شد و گفت: تنها راهی که می‌تواند سیر افزایشی بیماری را کم کند رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان تصریح کرد: تنها راه کنترل این بیماری در حال حاضر کاهش تمامی تماس‌های فردی و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفاظت فردی به شکل کامل و دقیق است.

وی اضافه کرد: از آنجا که واکسیناسیون جامعه نیز هنوز به شکل کامل انجام نشده و حتی اگر به تعداد کافی نیز واکسن در جامعه موجود بود و واکسیناسیون به شکل کامل و سراسری انجام می‌شد ایمنی جامعه حداقل به دو ماه به طول می‌انجامید، پس همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی بهترین راه کنترل ویروس کرونا است.

لزوم همراهی مردم برای کنترل کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: از آحاد مردم جامعه درخواست می‌کنیم هر فردی حتی اگر علائم جزئی را نیز در خود احساس کرد این علائم را جدی گرفته و به منزله کرونا قلمداد کرده و در این شرایط به هیچ عنوان در مقابل تب بدن در سردرد و سرماخوردگی سهل انگاری نشود.

خواجه‌ئیان تصریح کرد: تست‌های آزمایش‌های تشخیصی آزمایش کرونا نیز ممکن است منفی کاذب داشته باشند پس در صورت منفی بودن پاسخ آزمایش حتماً شرایط قرنطینه را تا چند روز رعایت کرده و در خانه نیز اصول بهداشت فردی را رعایت کرده تا از ابتلای خانوادگی کرونا جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه کاهش روند ابتلاء به بیماری تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم امکان پذیر نیست، خاطر نشان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی و سایر سازمان‌ها نیز باید با اجرای کامل ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا و رعایت دقیق ضوابط دورکاری زمینه کاهش حضور کارکنان را فراهم نموده و با استفاده تمامی ظرفیت‌های خود نسبت به ارائه خدمات غیرحضوری اقدام کنند و زمینه ساز کاهش روند ابتلاء به بیماری در جامعه باشند.

در این شرایط سخت و دشوار همراهی مردم و مسئولان می‌تواند پیک چهارم کرونا را متوقف کند و سلامتی بهتر و بیشتر را به جامعه ارائه کند و همه باید در این راستا مشارکت و همراهی کنند.

منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false