تکمیل سد «اخند» پروژه‌ای حیاتی برای ‌عسلویه | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
تکمیل سد «اخند» پروژه‌ای حیاتی برای ‌عسلویه

به گزارش چغادک نیوز،  به نقل از تسنیم؛ بحران بی‌آبی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، شرب و صنعتی یکی از مهم‌ترین معضلات استان بوشهر است که در این راستا در سال‌های اخیر پروژه‌های سد سازی در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.

ساخت شش سد مخزنی و بتنی شامل خاییز، دالکی، ارغون، دشت‌پلنگ، باغان و اخند در ۳ سال گذشته عملیات اجرایی آنها در نقاط مختلف استان بوشهر آغاز شده که با تکمیل و بهره‌برداری از آنها یکی از آرزوهای و مطالبات مهم مردم در تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست محقق می‌شود.

مردم شهرستان عسلویه در کنار یکی از بزرگترین تأسیسات صنعتی جهان «پارس جنوبی» سال‌ها است از بحران کم‌آب در عذاب هستند که تامین آب شرب و کشاورزی مردم ساحل‌نشین عسلویه یکی از برنامه‌های مهم مسئولان است.

در بازدید امروز استاندار بوشهر از روند اجرایی سد اخند عسلویه با بیان اینکه طرح‌های مهمی در عرصه تامین آب در استان بوشهر در حال اجرا است اظهار داشت: یکی از این پروژه‌ها در عرصه سد سازی است که در مناطق مختلف استان سدهای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی در حال اجرا است.

عبدالکریم گراوند، سد اخند را یکی از سدهای مهم استان بوشهر برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی دانست و بیان کرد: این سد عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۹۷ آغاز شد که روند اجرا آن با تلاش مسئولان آب منطقه‌ای و مجریان مطلوب است.

وی با تاکید بر تکمیل سد اخند بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده گفت: تلاش جدی شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر در اجرا پروژه‌های تامین آب قابل توجه است که از تلاش‌ کارفرما و دیگر عوامل اجرایی قدردانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر هم سد اخند عسلویه را نماد وحدت و همدلی مردم و مسئولان دانست و افزود: سد بتنی – وزنی اخند از کیفیت فنی بالایی برخوردار است.

علی محمدی، با بیان اینکه برای تکمیل سد اخند ۱۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است گفت: این سد اکنون پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی دارد و با ساخت بدنه سد به ظرفیت ۳ میلیون مترمکعب، آماده آبگیری است.

وی با قدردانی از همکاری و پشتیبانی مسئولان در جذب نقدینگی و تامین منابع مالی مالی پروژه موانع و مشکلات پروژه‌های سدسازی را تامین منابع مالی دانست و تاکید کرد: امید می‌رود با تلاش مستمر استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان موانع و مشکلات پروژه‌های آب منطقه‌ای از جمله سدهای در دست اجرا که مهمترین آنها تامین منابع مالی است، برطرف شود و با ادامه پشتیبانی‌ها بر سرعت اجرایی این پروژه‌های حیاتی افزوده شود.

اخند، روستایی در ۱۵ کیلومتری جنوب عسلویه است که مردم روستاهای بخش مرکزی سال‌ها است از کم‌آبی در رنج و عذاب هستند که در این راستا ساخت سد اخند در سال ۱۳۹۷ در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

با تکمیل این سد یکی از مطالبات مهم مردم شهرستان عسلویه در عرصه تامین آب محقق می‌شود که در این راستا توجه ویژه مسئولان برای تامین اعتبارات امری مهم و ضروری است.

سد اخند در حدود ۵ کیلومتری شرق و شمال شرقی روستای اخند از توابع شهرستان و روستای اخند در حدود ۱۵ کیلومتری شرق شهر عسلویه واقع شده است.

هدف اصلی از انجام این پروژه کنترل سیلاب های سهمگین رودخانه اخند بوده که هر ساله باعث بروز خسارات زیادی به روستای اخند و اراضی کشاورزی اطراف آن می شود. با کنترل سیلاب های این حوضه، می توان بخشی از بحران کم آبی بوجود آمده طی سالیان اخیر را مدیریت نموده و کمک شایانی به کشاورزی و ایجاد اشتغال در منطقه نمود. بر این مبنا و مطابق مطالعات و بررسی های انجام شده، سدی از جنس بتن به ارتفاع حدود ۳۲ متر و سطح مخزن ۲۰ هکتار و حجم مخزن ۲ میلیون متر مکعب در خروجی حوضه در نظر گرفته شده که عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ توسط شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر آغاز شده است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false