دستاوردهای موشکی و فضایی در سال ۹۹/ بُرد کروزها سه برابر شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
دستاوردهای موشکی و فضایی در سال ۹۹/ بُرد کروزها سه برابر شد

به گزارش چغادک نیوز، در سال ۹۹ حوزه موشکی و فضایی کشور یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد. در این سال پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ترکیبی «ذوالجناح» با دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور، «ماهواره نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران و همچنین موشک بالستیک و هوشمند زمین به زمین «شهید حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، موشک کروز دریایی برد بلند «شهید ابومهدی المهندس» و همچنین «تیربار موشکی سپاه» در کنار رونمایی از ۲ پایگاه موشکی نیروی دریایی سپاه در سواحل خلیج فارس سال بسیار ویژه و منحصر به فردی را در حوزه صنایع موشکی و فضایی برای کشور مان رقم زد تا سال ۹۹ را یکسال ویژه در صنعت موشکی کشور کند.

زمان دستیابی ایران به این محصولات کمترین زمان متعارف در نُرم جهانی است و این محصولات توان بازدارندگی و عمق راهبردی ایران را افزایش می‌دهد و دشمنان را از مرزهای آبی و خاکی ما دور می‌کند.

در ادامه به صورت مختصر قابلیت‌های برخی از مهمترین موشک‌ها، ماهواره‌برها و رادارهای بومی رونمایی شده در سال ۹۹ را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح

ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح با دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور برای نخستین بار در حوزه فضایی صورت گرفت.

با تلاش جهادی دانشمندان صنعت فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، برای اولین بار در حوزه فضایی، نخستین پرتاب تحقیقاتی ماهواره‌بر ترکیبی ذوالجناح با هدف تست زیر مداری با دستیابی به فناوری قدرتمندترین موتور سوخت جامد در کشور صورت گرفت.

این ماهواره بر سه مرحله‌ای که از نظر ویژگی‌های فنی قابل رقابت با ماهواره برهای روز دنیا است، دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلو متری را داراست.

پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ترکیبی ذوالجناح

از مهم‌ترین دستاورهای این آزمایش فضایی، دستیابی به قدرتمندترین موتور سوخت جامد کشور با تراست بیش از ۷۵۰ تن و صحه گذاری سایر فناوری‌های جدید به کار رفته در این محصول است.

این ماهواره‌بر پس از تست‌های تحقیقاتی و تثبیت فناوری، آمادگی قرار دادن ماهواره‌های عملیاتی را در مدار خواهد داشت و از ویژگی‌های اصلی آن، کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت دستیابی به اهداف بوده و با توجه به قابلیت پرتاب از سکوی متحرک، امکان قرار دادن ماهواره در مدار خورشید آهنگ فراهم می‌شود که قابلیت‌های خاصی برای ماهواره سنجشی به ارمغان می‌آورد.

«ماهواره نور» نخستین ماهواره نظامی ایران

«ماهواره نور» به عنوان نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران از ماهواره بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت.

 

این اقدام دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران اسلامی بود.

موشک‌های حاج قاسم سلیمانی

موشک شهید حاج قاسم که به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده است. موشک شهید حاج قاسم موشک زمین به زمینی با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، مایل پرتاب و به صورت تاکتیکی و متحرک و مبتنی بر فناوری‌های کنترل پروازی است چیزی که در دنیا سابقه ندارد و مشابه آن نیز وجود ندارد.

رسیدن به موشک حاج قاسم حاصل تحقیقات در گذشته است که نمونه آن، موشک واکنشی فاتح ۱۱۰ با برد ۲۵۰ کیلومتر در سال ۱۳۸۰ رونمایی شد و در سال‌های اخیر موشک فاتح ۳۱۳ با برد ۴۵۰ کیلومتر در عملیات عین الاسد به غرش درآمد، البته قابل یادآوری است که موشک‌های برد بلند خانواده سجیل قبل از این تحویل نیروهای مسلح شده بود و پس از آن موشک‌های ارزشمند و تاکتیکی ذوالفقار امتحان خود را در سرکوب تروریست‌ها برای انتقام خون شهدای اهواز و مجلس پس دادند و بدین ترتیب و با استفاده از این تجربیات موشک شهید حاج قاسم طراحی و ساخته شده است.

سامانه‌های پدافندی، موشک‌های بسیار سریع را نمی‌توانند رهگیری کنند که موشک شهید حاج قاسم از جمله همین موشک‌ها است.

موشک کروز دریایی برد بلند «شهید ابومهدی المهندس»

موشک شهید ابومهدی المهندس یک موشک کروز دریایی برد بلند است که به نام مجاهد بزرگ شهید ابومهدی المهندس نام نهاده شده است. ویژگی اصلی موشک‌های کروز ارتفاع کم پرواز آنها و دور زدن سامانه‌های پدافندی است، موشک شهید ابومهدی المهندس در ارتفاع چند متری پرواز می‌کند. کارشناسان به خوبی می‌دانند که این فناوری بدون غلبه بر فناوری‌های پیچیده دینامیک پرواز و برخورداری از موتور پیشرفته هوا تنفسی امکان پذیر نیست که این سدهای دانشی را محققین و دانشمندان ما در وزارت دفاع به فضل الهی شکستند.

موشک کروز شهید ابومهدی المهندس با استفاده از تجارب دانشمندان وزارت دفاع تولید شده است که برد آن مثبت هزار کیلومتر است که سناریو عملیات نیروهای مسلح ما را تقویت خواهد کرد. موشک کروز شهید ابومهدی قابلیت شلیک از عمق را دارد و در آینده نزدیک نیروهای دریایی کشور عزیزمان به آن مجهز خواهند شد که به این ترتیب با تجهیز نیروهای مسلح ما به این موشک امنیت مرزهای آبی از هزار کیلومتری تأمین می‌شود.

این موشک قابلیت دارد در مسیرهای پروازی متفاوت به هدف برسد و بدین ترتیب سامانه‌های پدافندی دشمن در مقابل آن ناکارآمد خواهند بود.

«تیربار موشکی سپاه»

سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد نیروی هوافضای سپاه (تیربار موشکی)، یکی دیگر از دستاوردهای حوزه فضایی سپاه در سال ۹۹ بود.

«تیربار موشکی سپاه» رونمایی شد

رونمایی از پایگاه موشکی نیروی دریایی سپاه در سواحل خلیج فارس

رونمایی یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی دریایی سپاه در سواحل خلیج فارس، یکی دیگر از دستاوردهای رو نمایی شده در سال ۹۹ بود.

سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پس از بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های مستقر در این پایگاه، تصریح کرد: منطق ما برای دفاع از تمامیت ارضی و استقلال کشور و دستاوردهای انقلاب اسلامی، قوی شدن است.

وی با اعلام اینکه دشمنان ما قدرت منطق ما را نمی‌پذیرند افزود: ما اعتقاد داریم دشمنان ما، قدرت منطق را نمی‌پذیرند بلکه بر منطق قدرت تکیه دارند، لذا برای جلوگیری از تحمیل اراده سلطه طلبانه و برنامه آنها، راهی جز تقویت قدرت بازدارنده دفاعی و تهاجمی برای ما وجود ندارد.

فرمانده کل سپاه این مجموعه را از جمله تأسیسات نگهدارنده موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه اعلام کرد و گفت: آنچه امروز در این مجموعه می‌بینید یکی از چندین تأسیسات نگه دارنده موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه است که در آن، ستونی از موشک‌ها و سیستم‌های پرتاب آنها را ملاحظه می‌کنیم.

رونمایی از پایگاه موشکی نیروی دریایی سپاه در سواحل خلیج فارس

به گفته فرمانده کل سپاه طول این ستون‌ها کیلومترها ادامه دارد و تعداد زیادی از این مجموعه‌ها در نیروی دریایی سپاه وجود دارد. این موشک‌ها با برد صدها کیلومتر، نقطه زن و دقیق، با قدرت تخریب بسیار بالا و قادر به عبور از تجهیزات جنگ الکترونیک دشمن هستند.

رونمایی از شهر موشکی جدید نیروی دریایی سپاه

۲۵ اسفند و در آخرین روزهای سال ۹۹ نیز تلاش برای ارتقا توان بازدارندگی و دفاعی کشور در نیروهای مسلح متوقف نشد و شهر موشکی جدید نیروی دریایی سپاه و الحاق تجهیزات موشکی به این نیرو با حضور سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه برگزار شد.

در شهر موشکی نیروی دریایی سپاه، انبوهی از سامانه‌ها و موشک‌های کروز و بالستیک با بردهای متنوع به نمایش درآمد.

همچنین در آئین الحاق تجهیزات موشکی به نیروی دریایی سپاه، سامانه‌ها و تجهیزات موشکی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های عملیاتی جدید اعم از شلیک دقیق از عمق و محل‌های پدافند غیرعامل، پرتاب مین در بردهای مختلف، شلیک ۳۶۰ درجه، شلیک در حال حرکت، قدرت مقابله با جنگ الکترونیک و افزایش برد و توان تخریب به سازمان رزم نیروی دریایی سپاه اضافه شد.

این تجهیزات توسط متخصصان توانمند کشورمان در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، شرکت‌های دانش بنیان و بخش‌های تحقیقاتی سپاه و جهاد خودکفایی نیروی دریایی سپاه طراحی و ساخته شده‌اند.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false