روسیه و بلاروس رزمایش مشترک برگزار می‌کنند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲  
false
true
روسیه و بلاروس رزمایش مشترک برگزار می‌کنند

به گزارش چغادک نیوز، طبق اعلام وزارت دفاع روسیه، رزمایش مشترک روسیه و بلاروس با شرکت نیروهای هوابرد روسیه و نیروهای عملیات ویژه بلاروس در ماه مارس (ماه میلادی جاری) در خاک دو کشور برگزار خواهد شد.

به گزارش «تاس»، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اولین رزمایش نظامی مشترک این کشور و بلاروس در سال ۲۰۲۱ که به حفظ صلح اختصاص دارد، در تاریخ نهم تا بیستم مارس (۱۹ تا ۳۰ اسفند) در محدوده آموزشی «پولینو» در منطقه «اولیانوفسک» روسیه برگزار خواهد شد.

به گفته این وزارتخانه، مرحله فعال تمرینات از ۱۶ تا ۱۹ مارس برگزار می‌شود. در مجموع، ۴۰۰ سرباز و حدود ۱۰۰ واحد جنگی و تجهیزات ویژه تشکیلات اولیانوفسک در این رزمایش مشارکت خواهند داشت. از طرف بلاروسی هم بیش از ۸۰ نیروی واحد حمله هوایی گارد جداگانه از نیروهای عملیات ویژه حضور خواهند داشت.

در این تمرینات همچنین دو بالگرد تهاجمی Mi-۲۴ و شش بالگرد حمل و نقل جنگی Mi-۸AMTSh منطقه نظامی مرکزی روسیه مشارکت خواهد داشت.

طبق اعلام مسکو، به طور همزمان، تمرینات تاکتیکی مشترک روسیه-بلاروس از ۱۵ تا ۲۷ مارس در مرکز آموزشی Osipovichsky در «مینسک» برگزار خواهد شد که از طرف روسی، حدود ۹۰ نیروی هنگ گارد حمله هوابرد دریای سیاه از لشگر هوابرد گارد «پسکوف» و از طرف نیروهای عملیات ویژه بلاروس بیش از ۴۰۰ پرسنل نظامی و ۱۰۰ واحد جنگی و تجهیزات ویژه لشگرد هوابرد گارد «ویتبسک» شرکت خواهند کرد.

پیشتر ارتش آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز علیه روسیه و بلاروس، شماری خودرو زرهی و راکت‌انداز متحرک را وارد خاک لیتوانی و لهستان کرده بود. این در حالی است که رئیس‌جمهور بلاروس بارها درباره تحرکات نظامی آمریکا و ناتو در منطقه هشدار داده و تهدید کرده در صورت لزوم از ارتش روسیه کمک می‌گیرد.

اخیراً سرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس از دیدار برنامه‌ریزی شده «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در ۲۲ فوریه (چهارم اسفند) در سوچی خبر داده بود.

قرار بود دو رئیس‌جمهور درباره طیف گسترده‌ای از مسائل در ارتباط با روابط دو جانبه، پاسخ مشترک به چالش‌های نوظهور از جمله در حوزه امنیت نظامی و تعامل در سازمان‌های ائتلافی، گفت‌وگو کنند.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نهم اوت (۱۹ مرداد) بلاروس و اعلام پیروزی لوکاشنکو، مخالفان رئیس‌جمهور این کشور ضمن نپذیرفتن نتیجه انتخابات، در مینسک، پایتخت و برخی شهرهای این کشور دست به تظاهرات زدند.

این در حالی است که کمیسیون مرکزی انتخابات ریاست جمهوری بلاروس بعد از انتخابات رسما اعلام کرد، لوکاشنکو با ۸۰.۱ درصد آرا پیروز شد و «اسوتلانا تیخانوفسکایا» با ۱۰.۱۲ درصد در رده دوم قرار گرفت.

به دنبال این فعل و انفعالات در رابطه با بلاروس و مداخله و اقدامات تحریک‌آمیز غرب و اعمال تحریم از سوی آن‌ها علیه لوکاشنکو، پوتین از وی اعلام حمایت کرد.

پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با یک رسانه این کشور از مواضع مداخله‌جویانه کشورهای غربی در امور کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق به شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق، از دیروز شروع نشده است. کافی است که کودتای فوریه ۲۰۱۴ و غصب با زور قدرت در اوکراین را به خاطر بیاوریم (کودتایی) که مورد حمایت واشنگتن و بروکسل (اتحادیه اروپا) قرار داشت. در همین سالی که روزهای پایانش است، شاهد تلاش برای یک سناریوی مشابه برای انجام وقوع انقلاب رنگی در بلاروس بودیم».

این مقام ارشد روس اعلام کرد، مسکو بارها و بارها دیده که «همکاران غربی با قربانی کردن ثبات کل این کشورها، به راه انداختن اختلافات قومی و ایجاد اختلاف بین کشورهای برادر، در تلاش برای کسب سودجویی ژئوپلیتیکی بوده است».

به گفته وزیر خارجه روسیه شعار و دستاویز تاریخی غرب، «تفرقه بینداز و حکومت کن» بوده و همچنان هست./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false