پای درد دل کامیون‌داران ایرانی واقعه «اسلام قلعه» / استانداری: در حال مستندسازی واقعه هستیم؛ بیمه: خسارتی به شما تعلق نمی‌گیرد! | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
پای درد دل کامیون‌داران ایرانی واقعه «اسلام قلعه» / استانداری: در حال مستندسازی واقعه هستیم؛ بیمه: خسارتی به شما تعلق نمی‌گیرد!

به گزارش چغادک نیوز،  ساعت حدود ۱۲:۳۰ ظهر بیست و پنجم بهمن ماه سال جاری بود که انفجار مهیبی در گمرک اسلام قلعه همجوار مرز ایران و افغانستان رخ داد و خسارات فراوانی هم به طرف افغانستانی و هم ایران وارد کرد.

طبق گزارشات در این حادثه که در وسعت بیش از ۲۰ هزار متر مربع رخ داد، آتش ۳۴ کامیون ایرانی و نزدیک به یک هزار کامیون در کشور افغانستان را در خود بلعید، کامیون‌هایی که حاوی مشتقات نفتی، پارچه و خشکبار بودند.

۱۷ روز از این اتفاق می‌گذرد؛ آتش اسلام قلعه در ظاهر همان روزهای اول خاموش شد اما هنوز در حال سوزاندن سفره کامیونداران ایرانی است که در این واقعه وسیله رزق و روزی‌ خانواده‌شان آتش گرفت؛ هنوز اطلاعات جدیدی در خصوص روند پیگیری ماجرا منتشر نشده است، اطلاعاتی که برای کامیون‌داران حیاتی است. همین امر سبب شد کامیون‌داران نگران از آینده‌ای نامعلوم، خواهان تعیین تکلیف حق و حقوق خود باشند.

حاصل ۲۲ سال زحمت جلوی چشمانم دود شد

با یکی از کامیون‌دارانی که در این حادثه خودروی خود را از دست داده به گفت‌وگو نشستیم؛ وی در این خصوص گفت: در این چند روز به هر ارگانی که به ذهن‌مان می‌رسید نامه‌نگاری کردیم از مراجع بالای نظام گرفته تا فرمانداری تربت جام، استانداری، نهاد ریاست جمهوری و دیگر ارگان‌ها؛ اما پس از گذشته بیش از دو هفته هنوز جوابی حاصل نشده است.

این کامیون‌دار ضمن بیان این نکته که تمام دارایی خود را در این حادثه از دست دادم، ابراز کرد: این خودرو که دو دانگ از آن به من تعلق داشت حاصل ۲۲ سال زحمت شبانه روزی ام بود که جلوی چشمم دود شد.

وی ضمن بیان این نکته که هنوز هیچ‌کس به دادِ ما نرسیده است، ادامه داد: پنج فرزند دارم و مستاجر هستم. با کلی زحمت و با شراکت توانستم این کامیون را ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری تا خرج زندگی را تامین کنم؛ اما آن هم اینگونه ازدست رفت.

این کامیون‌دار تصریح کرد: در این چند روزه که از حادثه انفجار می‌گذرد هیچ درآمدی نداشتم و حدود ۴۰۰ میلیون تومان هم بدهی دارم؛ چرا مسؤولان رسیدگی نمی‌کنند؟

پاسخ بیمه به کامیون‌داران: خسارتی به شما تعلق نمی‌گیرد!

یک نفر دیگر از کامیون‌داران در خصوص پاسخ بیمه به کامیون‌داران، اظهار کرد: بیمه عنوان می‌کند باتوجه به اینکه بیمه سبز ندارید، خسارتی به شما تعلق نمی‌گیرد!

رحیمی افزود: هر کامیونی که ترانزیت محسوب می‌شود باید چهار نوع بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه، بیمه کشور مقصد(افغانستان) و بیمه سبز که بیمه‌ای بین‌المللی است، داشته باشد و ما تنها بیمه سبز که اطلاعی هم درخصوص آن نداشتیم، نداریم.

وی ضمن بیان این نکته که بسته به قیمت کامیون بیمه سبز از ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان در سال متفاوت است، خاطرنشان کرد: همه این موارد در حالی است که ما تنها حدود چهار کیلومتر وارد خاک افغانستان می‌شدیم و چنین بیمه‌ای لازم نبود.

رحیمی اضافه کرد: در تربت جام باتوجه به اینکه شغلی وجود ندارد هر چهار تا پنج خانوار به صورت شراکتی یک کامیون خریداری می‌کنند تا بتوانند خرج زندگی را تامین کنند، بنابراین هر کامیون به صورت میانگین خرج چهار خانوار و حدودا ۲۶ تا ۳۰ نفر را تامین می‌کند.

وی گفت: حدود ۳۴ کامیون ایرانی در این حادثه خاکستر شد، چنانچه مابقی رانندگان کامیون‌ها هم شرایط تربت جامی‌ها را داشته باشند حدود یک هزار نفر از این کامیون‌ها نان می‌خوردند که امروز همگی گرفتار و اسیر شده‌اند.

این کامیون‌دار ضمن اشاره به اینکه فرمانداری مدام عنوان می‌کند که پرونده در حال تکمیل شدن است، ابراز کرد: تاکنون که اتفاقی رخ نداده و چنانچه اوضاع تا تعطیلات نوروز با همین سرعت کُند پیش برود، آن‌گاه ارگان‌های درگیر ۱۵ روز تعطیلی می‌شوند و به راحتی دو تا سه ماه از دست می‌رود و پس از آن هم مشخص نیست کامیون‌داران به حق خود برسند یا خیر!

پرداخت عوارض میلیونی هم کامیون‌داران را به حق خود نرساند

در ادامه به سراغ یکی دیگر از کامیون‌دارانی که در این حادثه خودروی خود را از دست داده بود رفتم که او نیز دلی پر درد از روند لاکپشتی رسیدگی به این پرونده داشت.

وی با بیان این نکته که کامیون‌های ما با مجوز ایران وارد کشور افغانستان شدند، گفت: باتوجه به اینکه در خارج از مرزهای ایران بودیم بیمه پاسخگوی خسارات ما نیست.

این کامیون‌دار ادامه می‌دهد: حدود سال‌های ۸۳ یا ۸۴ طبق قراردادی که بین ایران و افغانستان منعقد می‌شود، کامیون‌داران متعهد می‌شوند هر بار که وارد خاک این کشور(افغانستان) شوند یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به عنوان عوارض به این کشور پرداخت کنند.

وی افزود: حالا امروز که باید افغانستان پاسخگو باشد در قبال عوارضی که اخذ کرده؛ اما جوابی نمی‌دهد.

دولت اجازه ورود خودرو بدون پرداخت گمرک را دهد

این شهروند تربت جامی تاکید کرد: درخواست ما این است که چنانچه بیمه کشور خودمان، خسارت نمی‌دهد، حداقل دولت اجازه دهد خودرویی بدون پرداخت حق گمرک وارد کشور کنیم.

وی با بیان این مطلب که دولت ایران باید با دولت افغانستان در این خصوص به تفاهم برسند، تصریح کرد: امروز رزق چندین خانوار قطع شده و بسیاری از یک سو درگیر مخارج زندگی و از سوی دیگر درگیر قسط و وام هستند.

این کامیون‌دار ادامه داد: از مسؤولان می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر به این اوضاع رسیدگی کنند تا هر چه زودتر جمع زیادی از خانواده‌های ایرانی که از این حادثه خسارت دیده‌اند، به حق خود برسند.

استانداری: در حال مستندسازی واقعه هستیم

در ادامه به سراغ معاون امور هماهنگی استانداری خراسان رضوی رفتیم تا در جریان روند پیگیری موضوع قرار گیریم.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان گفت: ازهمان روزی که حادثه انفجار رخ داد، مشغول رسیدگی موضوع شدیم و کنسولگری ایران در افغانستان در حال مستندسازی واقعه است.

وی با بیان این نکته که باتوجه به اینکه این اتفاق در کشور دیگری رخ داده و آن کشور هم پروتکل‌هایی دارد، باید موضوع به درستی مورد رسیدگی قرار گیرد، ادامه داد: در حال حاضر اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، سازمان راهداری کشور و وزارت امور خارجه و مسؤولان افغانستانی در حال پیگیری و جمع آوری مستندات اتفاق هستند.

معاون امور هماهنگی استانداری خراسان رضوی افزود: طبق این گفت‌وگوها با طرف افغانستانی به پروتکلی خواهیم رسید که بر اساس این پروتکل مشخص می‌شود چه کسی باید خسارت پرداخت کند و سهم هر کشور چه میزان است.

میرجعفریان تاکید کرد: از همان لحظه وقوع انفجار با وجود عمق مخاطرات در حداقل زمان ممکن اقدام به بازگشایی مرز کردیم تا مراوات شکل گیرد و از طرف دیگر هم موضوع رسیدگی به اوضاع کامیون‌داران هم در دستور قرار گرفت که پس از جمع‌بندی اعلام می‌کنیم.

راهداری: در حال پیگیری موضوع هستیم

رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی دیگر مسئولی بود که به سراغش رفتیم.

حمید محمدی فاز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: طبق بررسی‌هایی که از طریق سیستم تردد در مرز، کارت هوشمند و تماس‌ها انجام دادیم اقدام به شناسایی ناوگان آسیب دیده کردیم.

وی با اشاره به این نکته که ۳۴ کامیون ایرانی در این حادثه، خسارت دیده‌اند، تصریح کرد:  جلسات زیادی با رانندگان داشتیم و درخواست‌های آنان را اخذ کردیم و اولین اقدامی هم که در این خصوص انجام دادیم  این بود که درخواست‌های این افراد را به وزارت امور خارجه منتقل کردیم.

رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در بحث بیمه هم، کامیون‌هایی که دارای بیمه بدنه ترانزیت باشند، شرکت‌های بیمه وفق بخشنامه‌هایشان پاسخگو هستند که حدود ۹ کامیون بیمه بدنه بین‌المللی داشتند.

محمدی فاز با تاکید بر اینکه به صورت دائم با نمایندگان کامیون‌داران در ارتباط هستیم، خاطرنشان کرد: در این جلسات و تماس‌ها موضوعات و درخواست‌های آنان را پیگیری می‌کنیم.

وی  درخصوص مشکلاتی که روند کند رسیدگی‌ها به معیشت این افراد وارد کرده است، گفت: به همین دلیل از همان روز نخست رخداد حادثه، پیگیری موضوع بودیم تا به نتیجه برسیم.

رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص میزان خساراتی که وارد شده است،  بیان کرد: در خصوص خسارت کلی باتوجه به اینکه در کشور افغانستان رخ داده، طرف افغان باید اعلام کند؛ اما ۳۴ دستگاه از ناوگان ایران دچار حریق شد.

آنچه که مسلم است اینکه جمع زیادی از هموطنان ما به دلیل وقوع این انفجار متضرر شده و بیش از دو هفته است که هیچ منبع درآمدی ندارند و نداشتن درآمد آن هم در این اوضاع اقتصادی فشار بسیاری را به آنان وارد می‌کند.

از آنجا که هر خانواده با اخذ وام و قسط و قرض اقدام به خرید این کامیون‌ها کرده‌اند و امروز دست‌شان از کسب روزی کوتاه شده است، انتظار می‌رود مسؤولان فرصت را غنیمت شمرده و هرچه زودتر به حقوق این افراد رسیدگی کنند تا بیش از این بر مشکلاتشان افزوده نشود.

==================
گزارش: فرزانه زراعتی
==================

منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false