×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
مغرب روابط خود را با سفارت آلمان به حالت تعلیق درآورد

به گزارش چغادک نیوز، «ناصر بوریطه» وزیر امور خارجه مغرب، شامگاه روز دوشنبه، در پیامی به اعضای دولت این کشور از تعلیق روابط مغرب و سفارت آلمان در رباط خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه «الجزیره»،‌ وزیر امور خارجه مغرب با اشاره به اینکه این اقدام در پی اختلافات عمیق دو طرف بر سر مسائلی سرنوشت‌ساز رخ داده است، گفت که این موضوع قطع روابط وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی مغرب با طرف آلمانی و همچنین قطع روابط با تمام نهادهای همکاری و گروه‌های سیاسی آلمانی را به همراه داشته است.

ناصر بوریطه علت این تصمیم را وجود سوءتفاهم عمیق با آلمان در مسائل بنیادین این کشور عنوان کرد و از بخش‌های مختلف وزارت‌خانه‌های این کشور خواست که هر گونه ارتباط و همکاری با سفارت آلمان و همچنین سازمان‌های همکاری و نهادهای سیاسی آلمانی را که با سفارت سفارت آلمان در ارتباط هستند، متوقف کنند.

طبق گزارش الجزیره، یک دیپلمات مغربی بلندپایه به خبرگزاری «رویترز» در این خصوص خبر داده است که تصمیم رباط در در خصوص برلین از یک سو به موضع آلمان در قبال تصمیم ماه دسامبر آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی و از سوی دیگر به تصمیم آلمان مبنی بر عدم دعوت از مغرب برای مشارکت در یک کنفرانس بین‌المللی درباره لیبی مربوط می‌شود؛ کنفراسی که در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ برگزار شد.

صحرای غربی (جمهوری دموکراتیک عربی صحرا)، منطقه‌ای مورد مناقشه میان دولت مغرب و جبهه پولیساریو است. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت؛ اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیه الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد؛ اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین آمریکا پس از اعلام عادی‌سازی روابط میان مغرب و رژیم صهیونیستی در توئیتی در ارتباط با صحرای غربی نوشته بود: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم»./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false