×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
انقلاب شکل نگرفت که محصور در مرزهای سیاسی کشور باقی بماند

به گزارش چغادک نیوز غلامرضا منتظری در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی فارس، با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی و در خصوص «نسبت انقلاب با چپ‌گرایی و راست‌گرایی» اظهار داشت: طبیعتا با شکل‌گیری انقلاب، سلیقه‌های مختلفی ظهور پیدا می‌کنند؛ وقتی حرکتی شکل می‌گیرد گروه‌هایی با دیدگاه‌های مختلف وارد جریان می‌شوند. در انقلاب اسلامی هم در اول، فصل مشترک همه گروه‌های مسلمان و گروه‌هایی که دارای گرایشات مارکسیستی و کمونیستی بودند و دیگران این بود که شاه باید برود.

وی در ادامه تصریح کرد: اما بعد که جلوتر می‌آئیم، باز مرزبندی‌ها بیشتر روشن می‌شود؛ در بین مجموعه‌هایی که همه آنها دارای دغدغه و دارای فصل مشترک هستند، ممکن است رویکردهای سیاسی‌شان با هم متفاوت بوده و با هم اختلاف سلیقه داشته باشند که در انقلاب ما نیز این تقسیم‌بندی مرسوم شد.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: در عین این مرزبندی‌ها و خط‌کشی‌ها، همیشه هم حضرت امام(ره) و هم مقام معظم رهبری مردم را به یک انسجام و اتحاد بر طبق مصالح ملی دعوت کرده‌اند، شما نگرش شهید حاج قاسم را ببینید فرمودند خط‌کش نگذارید، مرزبندی نکنید، همه‌تان با هم یکی باشید، چون ما بیش از هر مقطعی باید به انسجام و اتحاد فکر کنیم تا بتواینم به فضل الهی از این پیچ تاریخی پیش رو با عزت و اقتدار بیشتری عبور کنیم.

منتظری در خصوص مقوله صدور انقلاب نیز اظهار کرد: این انقلاب مثل یک درخت پاکی بود که نهالش را امام(ره) در مزرعه وجود تک تک ما بارور کرد، این نهال کم کم به یک شجره طیبه‌ای تبدیل شد که خیلی از عدالت‌خواهان و دوستداران آزادی و استقلال علاقه‌مند بودند که از ثمرات این شجره طیبه استفاده کنند، انقلاب چشمه پاکی بود که جوشید و خیلی از تشنگان عدالت، استقلال و عزتمندی طالب آن بودند و خواستند.

انقلاب اسلامی ایران شکل نگرفته که محصور و محدود در مرزهای سیاسی کشور باقی بماند

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ایران شکل نگرفته که محصور و محدود در مرزهای سیاسی کشور باقی بماند، خاصیت انقلاب روشنگری و بیدارگری است و به همان نسبت که در منطقه با اهداف و آرمان‌های آن آشنا شده‌اند، برای بهره مندی از معارف نابی که انقلاب به جهانیان صادر کرد به آن کشش پیدا کردند. اگر فرهنگ ایثار و شهادت که یکی از پیام‌ها و آثار انقلاب اسلامی است، نبود ما امروز جبهه مقاومت را نداشتیم، اگر فرهنگ ایثار و مقاومت انقلاب اسلامی شکل نمی‌گرفت قیام و حماسه مردم مظلوم فلسطین هم رشد نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه اینها همه از آثار و برکات انقلاب اسلامی است، گفت: تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب‌ها در این است که این انقلاب، اسلامی است و ما در جهان مسلمانان فراوانی داریم که به تناسب میزان شناخت‌شان از انقلاب به آن گرایش پیدا می‌کنند؛ ما نمی‌توانیم انقلاب را محصور و محدود کنیم، لذا یکی از اهداف انقلاب صدور انقلاب بوده، مثل آب زلالی که به اراضی تشنه عدالت و استقلال در تمام جهان باید ساری و جاری شود، یکی از وحشت‌هایی هم که دشمن دارد از همین است چون تفکر انقلاب اسلامی را برای خودشان یک خطر قلمداد می‌کند.

منتظری همچنین یادآور شد: معمولا دولت‌های اروپایی و آمریکا نگاه‌شان این است که بتوانند تمام جهان را تحت سیطره خودشان قرار دهند، آنها می‌خواهند در حقیقت نگاه از بالا به پائین داشته و تفکر استعماری را دیکته کنند، اما انقلاب اسلامی عکس آن فکر می‌کند و می‌گوید زنجیرهای وابستگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی را از پایتان باز کنید، لذا اولین شعار اساسی که امام عزیز به همه ما آموخت استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.

استقلال مهمترین دستاورد انقلاب است

وی با اشاره به اینکه این استقلال یکی از مهمترین دستاوردهای ماست، عنوان کرد: رئیس‌جمهور پیشین آمریکا می‌گفت ایران را نباید آرام گذاشت چون اگر آرامش داشته باشند، زود به اهداف پیشرفت و توسعه دست پیدا می‌کنند، پس طبیعی است که این شرایط را تحمل نمی‌کنند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که «رسانه‌ها تا چه حد در روشنگری و بیان اتفاقات صدر انقلاب و پس از آن به جامعه و به ویژه جوانان موفق عمل کرده‌اند» یادآور شد: به نظر من در این خصوص حرکات خوبی شکل گرفته، اما باید بیشتر از این تلاش کنیم اگر به همین مقدار قانع باشیم توقف می‌کنیم. انقلاب آنقدرعظمت دارد که نیاز است برای آن نسل جوانی که اول انقلاب نبودند و دوره دفاع مقدس را ندیدند کارهای گسترده‌تری در حوزه شناخت انقلاب در رسانه‌های دیداری و شنیداری انجام بگیرد. چون انقلاب مثل یک اقیانوس عمیقی است که هرچه تلاش می‌کنیم در حد غواصی خودمان می‌توانیم بگوئیم انقلاب چیست، لذا ضمن قدردانی از افرادی که در این حوزه تلاش می‌کنند اما معتقدم نباید قانع شویم و باید بیش از این تلاش کنیم.

انتهای پیام/

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false