×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چرا کوه‌سرخ شیراز حادثه آفرین شده است؟/ چهار کشته و مجروح درپی کوهنوردی غیراصولی طی دو هفته اخیر

به گزارش چغادک نیوز، دو جمعه پیاپی شاهد مجروح شدن و حتی فوت جوانان کوهنوردی بودیم که از ارتفاعات کوه سرخ به پایین سقوط کرده و دچار مجروحیت شدید شدند، اتفاقاتی که پیش از این هم بسیار شاهد آن بوده ایم.

استفاده از مسیر نامناسب به جهت عدم آشنایی کوهنوردان یکی از مهم‌ترین دلایل این سقوط عنوان شده است و وجود آبشار یخ زده و لغزندگی نیز دلیل دیگری است که رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز به آن اشاره کرد.

محمدهادی قانع در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز اظهار داشت: مسیرهای کوهنوردی در فصول مختلف متفاوت بوده و تردد در یک مسیر در فصل تابستان با فصل زمستان قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه هیچکس نباید به تنهایی اقدام به کوهنوردی کند، افزود: به دلیل مشکلاتی که ممکن است در کوهستان رقم بخورد، فرد هیچگاه نباید به تنهایی به کوهستان و کوهنوردی برود.

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز متذکر شد: هر فردی نمی تواند به کوهستان برود و مواردی همچون جثه، آمادگی جسمانی و آموزش هایی که فرد دیده بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه کوهنوردان شامل دو گروه می‌شوند، عنوان کرد: کسانی که تمایل به کوهنوردی خانوادگی دارند، باید مسیرهایی را انتخاب کنند که در سطح توان و آمادگی جسمانی خودشان باشد و برخی مسیرها مختص گروه های کوهنوردی بوده که این افراد با تجهیزات تخصصی و کامل و آموزش های لازم اقدام به این کوهنوردی می کنند و مسیرها نیز از قبل پیش بینی شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه همه افراد در کوهستان باید تجهیزات کامل داشته باشند، اذعان داشت: کوچکترین بی توجهی و بی دقتی در کوهنوردی می تواند حادثه آفرین باشد و بلای جان افراد شود به ویژه هنگامی که مسیرهای صعب العبور و یخ زده را انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه در زمستان نباید از مسیرهایی که یخ زدگی داشته و منجر به لیز خوردن افراد می شود عبور کرد، گفت: شهروندان نباید مسیرهای ناشناخته در کوهستان را انتخاب کنند که در صورت انتخاب دو اتفاق رخ می دهد که اولین مورد گم شدن به دلیل نا آشنایی با مسیر و دوم آسیب دیدگی است.

به گفته رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز در کوه سرخ و محلی که دو شهروند سقوط کرده و فوت شدند، یک آبشار وجود دارد و مسیر به دلیل آبشاری بودن و روندگی آب، دچار یخ زدگی شده و به راحتی امکان لیز خوردن وجود دارد.

وی با اشاره به وجود کوه های مختلف در اطراف شیراز عنوان کرد: ما کوه های مختلفی در شیراز داریم بخش هایی همانند باباکوهی، کوهپایه و بخش هایی از دراک برای افراد مبتدی مناسب است اما بخش هایی که نیاز به تجهیزات، آمادگی جسمانی و آموزش دارد، باید در قالب تیم های کوهنوردی و به صورت گروهی صورت پذیرد که حادثه ای در پی نداشته باشد./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false