اختلاف و از هم گسیختگی ، نقطه اشتراک گروه‌های معارض سوریه | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اختلاف و از هم گسیختگی ، نقطه اشتراک گروه‌های معارض سوریه

به گزارش چغادک نیوز، نزدیک به ده سال از بحران سوریه می‌گذرد و مخالفانی که به جای گفت‌و‌گو و حل و فصل سیاسی، اسلحه و کشتار را برای نیل به  اهداف خود برگزیدند، امروزه در هیچ معادله‌ای حضور ندارند و درون خود نیز دچار اختلافات و چنددستگی شده‌اند.

وبسایت العربی الجدید در گزارشی به ناسازگاری گروه‌ها و ائتلاف‌های معارض سوریه با یکدیگر اشاره کرده و نوشته است که صحنه سیاسی میان آن‌ها به شکل زیادی پیچیده شده و به خصوص در میان معارضان موسوم به «نشست قاهره» این شکاف کاملا مشهود است. باقی گروه‌های معارض از جمله «هیأت عالی مذاکره کننده» همین شرایط را دارند.

اختلافات در معارضان قاهره، از سال ۲۰۱۵ و نشست ۲۵ شخصیت سیاسی معارضان  آغاز شد و به مرور شدت یافت. در آن نشست یک کمیته سیاسی متشکل از هشت عضو شکل گرفت، در حالیکه نمایندگان گروه «هیأت هماهنگی ملی» علی‌رغم دعوتشان حضور نداشتند. گروه «الغد» به رهبری «احمد الجربا» نیز غائب بود. نماینده گروه «شباب الحراک الثوری» نیز حضور نیافت و دو گروه اخیر در بیانیه‌ای از ساز و کار نشست قاهره انتقاد کردند.

یکی از اعضای «نشست قاهره» بدون ذکر نام خود به العربی الجدید گفت که تلاش‌هایی برای برگزاری دور جدید کنفرانس قاهره در حال انجام است و تلاش می‌شود تا حد ممکن اکثر گروه‌های سیاسی معارض در آن حضور یابند. به گفته وی از چند ماهه گذشته گفت‌و‌گوهایی با وزارت خارجه مصر و تعدادی از گروههای سیاسی در حال انجام است.

در این میان برخی منابع غیر رسمی از تصمیم دولت سعودی و امارات با حمایت آمریکا و روسیه برای برگزاری نشست جدیدی در ریاض با هدف بازچینی اعضای «هیأت عالی مذاکره کننده» خبر می‌دهند تا تمامی گروهها بتوانند به شکل مساوی در این هیأت حضور داشته باشند. اتفاقی که موجب کاهش قدرت «ائتلاف معارضان» و همچنین کاهش نفوذ ترکیه در میان معارضان می‌شود.

از سوی دیگر برخی گروههای دیگر نیز برای برگزاری نشست‌های سیاسی تلاش می‌کنند. «هیأت هماهنگی ملی» برای برگزاری کنفرانسی با حضور تعدادی از گروههای سیاسی تحت عنوان «جبهه جود» آماده می‌شود، اما شیوع ویروس کرونا و همچنین عدم توافق منطقه‌ای و بین‌المللی این نشست‌ها را به تعویق انداخته است.

بنابراین گزارش، سرسپردگی هر یک از گروهها به یک کشور خارجی، شرایطی را برای معارضان و مخالفان دمشق به وجود آورده است که نمی‌توان از شنیده شدن صدای واحدی از آن‌ها در آینده نزدیک سخن گفت./فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false