×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مجلس با یک فوریت طرح حمایت مالی از افشاگران فساد موافقت کرد

به گزارش چغادک نیوز ، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

در جریان بررسی طرح مذکور، نمایندگان ابتدا با دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۵۰ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن مخالفت کرده بودند.

معین‌الدین سعیدی،  نماینده مردم چابهار در مجلس ضمن مخالفت با طرح حمایت مالی از افشاکنندگان اقتصاد، گفت: میزان فسادی که در کشور ما رخ می دهد در هیچ کشور توسعه یافته و یا در حال توسعه ای وجود ندارد و علت آن هم صرفا حمایت مالی از افشاکنندگان فساد نیست، طرح مذکور به خودی خود هیچ کمکی به کاهش فساد در کشور نخواهد کرد.

وی افزود: در راستای مقابله با فساد سیستماتیک در سیستم اداری، اجرایی و اقتصادی قطعا باید نظارت رسانه ها را بیشتر کنیم، توسعه رسانه ها به عنوان رکن پنجم دموکراسی می تواند نظارت عام را بر ارکان اجرایی کشور افزایش دهد بنابراین معتقدم این گونه طرح ها روش درستی برای مقابله با فساد سیستماتیک در کشور نیست از این رو باید ساختارها را اصلاح کنیم.

فرهنگی: منابع طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد ابهام دارد

محمد حسین فرهنگی در مخالفت با دوفوریت طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد، افزود: نباید با عجله طرحی را تصویب کنیم و بعدها با ایرادات مختلف آن روبه رو شویم. همچنین بهتر است در عنوان طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد اصلاح شده و تنها به مباحث مالی آن توجه و تاکید نکنیم چرا که ممکن است بسیاری از افشاکنندگان فساد با تهدیدات مختلفی مواجه شوند.

وی گفت: طرح مذکور باید در جلسات کارشناسی منظمی بررسی شود، منابع مالی آن هم برای تشویق افشاکنندگان دارای ابهاماتی است که باید اصلاح شود.

امیرآبادی: فساد سیستماتیک در کشور وجود ندارد

امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس نیز در موافقت با طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد، گفت: موضوع بحث فوریت طرح مذکور است، ما در انتخابات به مردم قول دادیم که موضوعات اساسی مانند شفافیت آراء، مسائل معیشتی و مبارزه با فساد را به صورت جدی در مجلس پیگیری کرده و به قوه قضائیه در حوزه قانونگذاری کمک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فساد به صورت سیستماتیک در کشور وجود ندارد، گفت: قوانین مربوط به سوت زنی و افشای فساد در بسیاری از کشورهای جهان مطرح است از طرفی در قانون اساسی نیز به بحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره شده و از طرفی جزو فروع دین ما است بنابراین مجلس باید برای آن قانون داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه این طرح تبصره ای به ماده ۴۶ قانون مجازات اسلامی اضافه می کند، گفت: فوریت این طرح به این دلیل است که ما به مردم برای مبارزه با فساد قول دادیم.

نجابت: با تصویب حمایت از افشاکنندگان فساد، مردم برای گزارش تخلف‌ها تشویق می‌شوند

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در تشریح ضرورت تصویب دوفوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد گفت: در اردیبهشت سال ۸۰ مقام معظم رهبری در فرمان ۸ ماده ای به سران قوا درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی فرمودند «خشکانیدن ریشه فساد مالی و اقتصادی و عمل قاطع و گره گشا مستلزم اقدام همه جانبه به وسیله قوای سه گانه به ویژه قوه مجریه و قوه قضائیه است، بدیهی است که نقش قوه مقننه در وضع قوانین موجب تسهیل راهکارهای قانونی است».

وی افزود: معظم له در خرداد سال ۸۳ در دیدار با نمایندگان مجلس گله کرده و بیان کردند «آن روزی که من مسئله مبارزه با فساد را گفتم، توقع داشتم مجلس سینه سپر کند و در این مسیر حرکت کند، اما متاسفانه اینطور نشد».

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ایشان در تیرماه سال جاری در دیدار با مسئولان قوه قضائیه فرمودند «مردم به قوه قضائیه برای مبارزه با فساد کمک کنند، یکی از عواملی که می تواند شما را در این مسیر کمک کند، گزارش های مردمی است، وقتی مردم در زمینه مبارزه با فساد به شما گزارش دهند، می توانید از آن استفاده کنید و بهره ببرید.»

نجابت با بیان اینکه هرچند قوه قضائیه تاکنون کارهای مناسبی در زمینه مبارزه با فساد انجام داده و سازمان بازرسی، سامانه ای در این زمینه راه اندازی کرده، اما نمی توان با سامانه و دستورالعمل با فساد مبارزه کرد،افزود: در صورتی که از افشاکنندگان فساد حمایت مالی شود، مردم برای گزارش تخلف های مالی تشویق می شوند.

وی با بیان اینکه در تدوین طرح حمایت مالی از افشاکنندگان فساد از ظرفیت مرکز پژوهش ها و معاونت قوانین مجلس استفاده شده است،گفت: یکی از ابزارهای مبارزه با فساد جلب مشارکت مردم است.

منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false