×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بعد از انتخابات سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا همچنان سردرگم خواهد بود

به گزارش چغادک نیوز؛ انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» دو نامزد رقیب این انتخابات از حزب جمهوریخواه و دموکرات را در حوزه مسائل سیاست خارجی از جمله سیاست این کشور در قبال غرب آسیا، راه‌های مبارزه با ویروس کرونا و مسائل مهاجرتی به چالش کشیده است.

ویروس کرونا به دلیل تبعات اجتماعی-اقتصادی که داشت؛ به یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین نتیجه انتخابات آمریکا تبدیل شد حال آنکه با سرایت به ترامپ، اهمیت آن بیشتر هم شده است. اکنون این سوال مطرح می‌شود که ابتلای ترامپ به کرونا، چه تبعات مثبت یا منفی روی کارزار انتخاباتی او دارد و آیا در تغییر نظر آنهایی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند که به کدام نامزد رای دهند؛ تاثیری داشته است یا خیر؟

از سوی دیگر، سیاست‌های این دو نامزد در قبال غرب آسیا چالش دیگری برای آمریکا خواهد بود. رویکرد ترامپ در قبال مسائل خاورمیانه با حمایت او از رژیم صهیونیستی، عربستان، مصر و رویکرد تهاجمی‌اش در قبال ایران تعریف می‌شود. بایدن هم در دوران معاونت رئیس جمهوری پیشین آمریکا عمیقاً در تغییر دیپلماسی و سیاست نظامی آمریکا در خاورمیانه دخیل بوده است و اکنون، به عنوان نامزد انتخابات، بر اساس تجارب خود در مسائل مربوط به عراق، رژیم صهیونیستی، سوریه، ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه عمل خواهد کرد.

در این راستا گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» انجام گرفته که در ادامه می‌آید. حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

وی پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته‌ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد.

*آیا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، رویکرد و سیاست این کشور را در خاورمیانه به ویژه در برابر برجام و ایران تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

من انتظار دارم در صورتی که بایدن پیروز انتخابات شود و ایران نیز به تعهدات خود در برجام برگردد، او آمریکا را دوباره به برجام بازگرداند. با این حال، سیاست آمریکا در مورد خاورمیانه همچنان به سمت و سوهای متفاوتی کشیده خواهد شد.

*برخی معتقدند که آرای الکترال چالشی برای دموکراسی در آمریکا است. نظر شما در این مورد چیست؟

ترامپ از ترس اینکه یک رای عادلانه را از دست بدهد در حال حاضر ادعای تقلب گسترده را در پیش گرفته است. ایالت‌هایی که توسط جمهوریخواهان کنترل می‌شوند، در تلاش هستند رای گیری را در مناطقی که انتظار می‌رود به بایدن رأی دهند، سرکوب کرده و روند رای گیری پستی را که انتظار می‌رود دموکرات‌ها نسبت به جمهوریخواهان بیشتر از آن استفاده کنند سخت کنند. این قطعاً یک چالش برای دموکراسی در آمریکا است.

*آیا ابتلای ترامپ به ویروس کرونا و به طور کلی رویکرد وی در مواجهه با این بیماری همه گیر بر سرنوشت وی در انتخابات پیش رو تاثیر خواهد گذاشت؟

نحوه عملکرد ترامپ در رابطه با ویروس کرونا قطعاً برای او یک مشکل سیاسی ایجاد خواهد کرد. بی احتیاطی وی در استفاده از ماسک برای جلوگیری از ویروس کرونا و ابتلای افراد بسیاری در کاخ سفید، از جمله شخص خود او، با انتقادهای زیادی روبرو شد.

*به نظر شما چرا کشور آمریکا در اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ با متحدان و نهادهای بین‌المللی چالش‌ها و تنش‌های زیادی داشته است و آیا نتیجه انتخابات تاثیری بر این موضوع خواهد داشت؟

رویکرد ترامپ نسبت به دیگران بیشتر بر رقابت‌های برد-باخت متمرکز است تا بر همکاری و توافق‌های برد-برد و این امر برای رهبری بین‌المللی آمریکا بسیار مخرب بوده است.

منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false